Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

”Ihan omana itsenään voi työskennellä. Ei tarvii pelätä, että täällä muuttuis naiseksi” : Miesopettajien näkemyksiä sukupuolen ja segregaation vaikutuksista varhaiskasvatuksessa

Lindqvist, Antti; Hietala, Sami (2019)

 
Avaa tiedosto
Hietala_Sami_Lindqvist_Antti_2019.pdf (1.190Mt)
Lataukset: 


Lindqvist, Antti
Hietala, Sami
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904296723
Tiivistelmä
Opinnäytetyö pyrki vastaamaan siihen, miten miespuolisen työntekijän sukupuoli vaikuttaa varhaiskasvatustyössä. Tämän lisäksi opinnäytetyö tarkasteli syitä siihen, miksi varhaiskasvatusala on vahvasti työelämäsegregoitunut ja miten työelämän segregaatiota voidaan lieventää varhaiskasvatusalalla. Opinnäytetyö tehtiin Miessakit ry:n käyttöön, jonka tavoitteena on huolehtia miesten kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista ja mahdollistaa miesten ja naisten tasavertainen kumppanuus.

Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla viittä Vantaan kaupungilla työskentelevää miespuolista varhaiskasvatuksen opettajaa. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Haastattelut äänitettiin ja tallennettiin sekä litteroitiin. Tämän jälkeen tuloksille tehtiin sisällönanalyysi. Teoria-aineistona tarkasteltiin sukupuolta käsitteenä, sekä miessukupuoleen liittyvää alan kirjallisuutta sekä tutkimuksia, jotka liittyivät varhaiskasvatuksen miestyöntekijöihin. Tarkastelimme myös työelämän segregaatioon liittyvää teoriatietoa.

Tutkimustuloksissa haastateltavat eivät korostaneet sukupuolen merkitystä työssään. Kuitenkin liikuntakasvatus korostui haastateltuja kiinnostavana työtehtävänä. Lisäksi varsinaisen perustyön ulkopuolelta nousi esiin miehen perinteisenä nähty fyysinen vahvuus suhteessa naisiin ja sen toteutuminen näkyi töissä esimerkiksi erilaisina fyysisinä tehtävinä, kuten raskaiden esineiden nosteluna tai erilaisina kokoamis- ja ruuvaamistehtävinä. Myös lasten kanssa toimiessa fyysisyys ja liikunta korostuivat.

Varsinaisessa kasvatustyössä ja pedagogiikassa haastateltavat eivät nähneet sukupuolella olevan juurikaan merkitystä vaan enemmän sillä, mitkä ovat omia vahvuuksia ja kiinnostuksen kohteita. Miehet olivat tottuneet naisvaltaiseen työyhteisöön, eivätkä nähneet varhaiskasvatuksessa olevaa työelämän segregaatiota kovin ongelmallisena, vaikka kaipasivat lisää miehiä alalle ja työkavereiksi. Miehet kokivat osasyynä varhaiskasvatusalan työelämän segregaatioon palkkatason alhaisuuden. Miehet kertoivat viihtyvänsä työssään, koska näkevät lasten kehittymisen ja oppimisen. Lisäksi heillä on mahdollisuus vaikuttaa oman työn sisältöön sekä päiviensä erilaisuuteen.
 
The thesis studies how the gender of a male employee affects early childhood education. In addition, the thesis also examines the reasons why the field of early childhood education is highly affected by the occupational gender segregation and how to mitigate this segregation. Miessakit registered association is the cooperation partner of the thesis. The vision of the association is to look after the overall well-being of men and to create an equal partnership between men and women.

The research material was collected by interviewing five male early childhood teachers who work in the city of Vantaa. Interviews were conducted as semi-structured theme interviews. The interviews were recorded, saved and transcribed. Afterwards the results were subjected to content analysis. The theoretical part of the thesis examines gender as a concept, literature related to male sex and studies related to men working in early childhood education. We also examined theoretical knowledge related to the segregation of working life.

Based on the research results the interviewees did not highlight the importance of a gender in their work. However, the interviewees did emphasize sports education as interesting work task. The traditional physical strength difference between men and women appeared outside the basic work tasks. For example in various physical tasks, such as heavy object lifting or different assembly and screwing tasks. In addition, physicality and exercise became more prominent while interacting with children.

The interviewees did not see the gender of the employee having a much of relevance in actual education and pedagogy. Based on the interviews, the strengths and the interests of the employee have more relevance than the gender of the employee. The men were accustomed for working in a female-dominated work community, and they did not see the segregation of working life in early childhood problematic, even though they hoped to have more men in the field and as co-workers. Men experienced that the low level of wage is part of the reason for segregation of working life in the field of early childhood education. Men said they enjoy their work because they can see children developing and learning, and they have an opportunity to influence the content of their work and liked the diversity of their days.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste