Valinnanvapaus ja tasavertaisuus : Palveluseteli ikääntyneiden kotihoidossa Vantaalla
Leander, Nina; Lehmus, Kirsi (2019)
Leander, Nina
Lehmus, Kirsi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027200
Tiivistelmä
Nina Leander, Kirsi Lehmus
Valinnanvapaus ja tasavertaisuus - Palveluseteli ikääntyneiden kotihoidossa Vantaalla
59 sivua ja 4 liitettä
Toukokuu 2019
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto
Sairaanhoitaja YAMK
Sosionomi YAMK
Syrjäytymisvaarassa olevien terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen koulutusohjelma
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa ikääntyneiden kotihoidon palvelusetelin nykytilasta sen käyttökelpoisuuden ja kehityspotentiaalin selvittämiseksi. Opinnäytetyössä selvitettiin Vantaan asiakasohjausyksiköiden palveluohjaajien kokemuksia ikääntyneiden kotihoidon palvelusetelistä palveluntarjonnan välineenä. Tavoitteena oli selvittää, toteutuvatko asiakkaiden tasavertaisuus ja valinnanvapaus, ja miten palveluseteliä voitaisiin kehittää, jotta se vastaisi paremmin asiakkaiden tarpeeseen. Opinnäytetyön painopiste on asiakasohjausyksiköiden palveluohjaajien kokemuksissa, asiakasnäkökulmaa unohtamatta. Opinnäytetyön tavoitteena oli saadun tiedon pitkäjänteinen hyödyntäminen ikääntyneiden palvelusetelikäytäntöjen kehittämisessä, etenkin valmistauduttaessa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistukseen.
Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin kahdella asiantuntijoiden ryhmähaastattelulla syksyllä 2018. Haastattelimme ikääntyvien palveluohjaajia Vantaan idän- ja lännen asiakasohjausysiköistä. Haastateltavia oli yhteensä viisi. Aineistot analysoitiin sisällönanalyysilla. Haastatteluaineistoa täydennettiin kansainvälisillä tutkimuksilla palvelusetelistä.
Asiantuntijat kokivat Vantaan ikääntyneiden kotihoidon palvelusetelistä saatavilla olevan tiedon vähäisyyden sekä sisällön ja kriteereiden rajallisuuden haittaavan palvelusetelin tarjoamista kaupungin omien palvelujen vaihtoehtona. Ensisijainen kehityskohde on ajantasaisen tiedon tuottaminen ja jakaminen ikääntyneiden kanssa työskenteleville, sekä asiakasohjeen saatavuus painetussa ja sähköisessä muodossa.
Tällä hetkellä palvelusetelillä voi ostaa palvelua enintään 11 tuntia kuukaudessa ja palvelutarpeen tulee olla vakiintunut. Palveluseteli ei sisällä kotisairaanhoidon palvelua, eikä sitä myönnetä kaupungin palvelutalossa asuville. Eniten asiakkaat tarvitsevat kotisairaanhoidon palveluita, päivittäistä kotihoidon palvelua, sekä tilapäistä apua kuntoutumisen tueksi esimerkiksi leikkauksen jälkeen. Asiakkaiden valinnanvapaus ja tasavertaisuus toteutuu paremmin, jos palvelusetelin sisältöä ja myöntämisen kriteereitä kehitetään vastaamaan monipuolisemmin asiakkaiden tarpeita. Kansainvälinen ja kotimainen tutkimuskirjallisuus tukee opinnäytetyön tutkimuksen tuloksia ajantasaisen tiedon sekä palveluiden asiakaslähtöisyyden tärkeydestä.
Asiasanat: ikääntyneet, kotihoito, palveluseteli, palveluohjaajat, valinnanvapaus, tasavertaisuus.
ABSTRACT
Nina Leander & Kirsi Lehmus
Freedom of choice and equality -Service vouchers for elderly care in Vantaa
59 pages, 4 appendices
May 2019
Diaconia University of Applied Sciences
Master’s Degree Programme in the Promotion of the Health and Well-Being of People in Danger of Marginalisation
Master of Health Care
Master of Social Services
The purpose of the thesis was to provide information about current practises of utilising elderly home care service vouchers for evaluation of its usability and development potential. The thesis contains a study the experiences around utilising the service vouchers on elderly home care service by service counsellors from service guidance centres of city of Vantaa, Finland. Aim was to find out, whether the equality and freedom of choice of the customers is achieved, and how could the service voucher be developed to fulfil the needs of the customers better. The focus of the thesis is on the experiences of the service counsellors, but the customers’ perspective is not overlooked. The long-term aim is to utilize the information obtained from the study in the development of future elderly service voucher practices, especially on preparation of service structure reorganisation of social and healthcare services.
The research material was collected during autumn 2018 by interviewing two groups of service counsellors. Total of five service counsellors were interviewed from both the eastern and the western Vantaa service guidance centres. The materials were analysed by content analysis. The interview materials were supplemented with a research of international publication about service vouchers.
The experts felt that lack of knowledge and limited availability of information, as well as limited services obtainable with the Vantaa elderly homecare service vouchers hindered their uptake. First area to develop is information, available information needs to be brought up-to-date and provided to those who are working with the elderly, also customer information in both printed and electronic form shall be made available.
Currently a service voucher entitles the customer to receive a maximum of 11 hours of care per month, and that care need to be regular. Voucher cannot be used to home-nursing and voucher cannot be given to customers living in a nursing home provided by municipality. Top needs of customers are services ranging from home-nursing and daily homecare services to temporary rehabilitative help, for example after surgery. Customers’ freedom of choice and equality will be better achieved if the content and the criteria of the service voucher are developed further to meet more diverse customers’ needs. Both international and Finnish research literature supports the results of the thesis on the importance of up-to-date information and customer-oriented services.
Keywords: elderly, home care, service voucher, service counsellor, freedom-of-choice, equality.
Valinnanvapaus ja tasavertaisuus - Palveluseteli ikääntyneiden kotihoidossa Vantaalla
59 sivua ja 4 liitettä
Toukokuu 2019
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto
Sairaanhoitaja YAMK
Sosionomi YAMK
Syrjäytymisvaarassa olevien terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen koulutusohjelma
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa ikääntyneiden kotihoidon palvelusetelin nykytilasta sen käyttökelpoisuuden ja kehityspotentiaalin selvittämiseksi. Opinnäytetyössä selvitettiin Vantaan asiakasohjausyksiköiden palveluohjaajien kokemuksia ikääntyneiden kotihoidon palvelusetelistä palveluntarjonnan välineenä. Tavoitteena oli selvittää, toteutuvatko asiakkaiden tasavertaisuus ja valinnanvapaus, ja miten palveluseteliä voitaisiin kehittää, jotta se vastaisi paremmin asiakkaiden tarpeeseen. Opinnäytetyön painopiste on asiakasohjausyksiköiden palveluohjaajien kokemuksissa, asiakasnäkökulmaa unohtamatta. Opinnäytetyön tavoitteena oli saadun tiedon pitkäjänteinen hyödyntäminen ikääntyneiden palvelusetelikäytäntöjen kehittämisessä, etenkin valmistauduttaessa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistukseen.
Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin kahdella asiantuntijoiden ryhmähaastattelulla syksyllä 2018. Haastattelimme ikääntyvien palveluohjaajia Vantaan idän- ja lännen asiakasohjausysiköistä. Haastateltavia oli yhteensä viisi. Aineistot analysoitiin sisällönanalyysilla. Haastatteluaineistoa täydennettiin kansainvälisillä tutkimuksilla palvelusetelistä.
Asiantuntijat kokivat Vantaan ikääntyneiden kotihoidon palvelusetelistä saatavilla olevan tiedon vähäisyyden sekä sisällön ja kriteereiden rajallisuuden haittaavan palvelusetelin tarjoamista kaupungin omien palvelujen vaihtoehtona. Ensisijainen kehityskohde on ajantasaisen tiedon tuottaminen ja jakaminen ikääntyneiden kanssa työskenteleville, sekä asiakasohjeen saatavuus painetussa ja sähköisessä muodossa.
Tällä hetkellä palvelusetelillä voi ostaa palvelua enintään 11 tuntia kuukaudessa ja palvelutarpeen tulee olla vakiintunut. Palveluseteli ei sisällä kotisairaanhoidon palvelua, eikä sitä myönnetä kaupungin palvelutalossa asuville. Eniten asiakkaat tarvitsevat kotisairaanhoidon palveluita, päivittäistä kotihoidon palvelua, sekä tilapäistä apua kuntoutumisen tueksi esimerkiksi leikkauksen jälkeen. Asiakkaiden valinnanvapaus ja tasavertaisuus toteutuu paremmin, jos palvelusetelin sisältöä ja myöntämisen kriteereitä kehitetään vastaamaan monipuolisemmin asiakkaiden tarpeita. Kansainvälinen ja kotimainen tutkimuskirjallisuus tukee opinnäytetyön tutkimuksen tuloksia ajantasaisen tiedon sekä palveluiden asiakaslähtöisyyden tärkeydestä.
Asiasanat: ikääntyneet, kotihoito, palveluseteli, palveluohjaajat, valinnanvapaus, tasavertaisuus.
ABSTRACT
Nina Leander & Kirsi Lehmus
Freedom of choice and equality -Service vouchers for elderly care in Vantaa
59 pages, 4 appendices
May 2019
Diaconia University of Applied Sciences
Master’s Degree Programme in the Promotion of the Health and Well-Being of People in Danger of Marginalisation
Master of Health Care
Master of Social Services
The purpose of the thesis was to provide information about current practises of utilising elderly home care service vouchers for evaluation of its usability and development potential. The thesis contains a study the experiences around utilising the service vouchers on elderly home care service by service counsellors from service guidance centres of city of Vantaa, Finland. Aim was to find out, whether the equality and freedom of choice of the customers is achieved, and how could the service voucher be developed to fulfil the needs of the customers better. The focus of the thesis is on the experiences of the service counsellors, but the customers’ perspective is not overlooked. The long-term aim is to utilize the information obtained from the study in the development of future elderly service voucher practices, especially on preparation of service structure reorganisation of social and healthcare services.
The research material was collected during autumn 2018 by interviewing two groups of service counsellors. Total of five service counsellors were interviewed from both the eastern and the western Vantaa service guidance centres. The materials were analysed by content analysis. The interview materials were supplemented with a research of international publication about service vouchers.
The experts felt that lack of knowledge and limited availability of information, as well as limited services obtainable with the Vantaa elderly homecare service vouchers hindered their uptake. First area to develop is information, available information needs to be brought up-to-date and provided to those who are working with the elderly, also customer information in both printed and electronic form shall be made available.
Currently a service voucher entitles the customer to receive a maximum of 11 hours of care per month, and that care need to be regular. Voucher cannot be used to home-nursing and voucher cannot be given to customers living in a nursing home provided by municipality. Top needs of customers are services ranging from home-nursing and daily homecare services to temporary rehabilitative help, for example after surgery. Customers’ freedom of choice and equality will be better achieved if the content and the criteria of the service voucher are developed further to meet more diverse customers’ needs. Both international and Finnish research literature supports the results of the thesis on the importance of up-to-date information and customer-oriented services.
Keywords: elderly, home care, service voucher, service counsellor, freedom-of-choice, equality.