Viittomakommunikaation verkkokurssi perheille
Jokinen, Julia; Valtonen, Iina (2019)
Jokinen, Julia
Valtonen, Iina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904306888
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904306888
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Julia Jokinen ja Iina Valtonen
Viittomakommunikaation verkkokurssi perheille
43 sivua ja 3 liitettä
Kevät, 2019
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Humanistisen alan ammattikorkeakoulututkinto
Tulkki (AMK), viittomakieli ja tulkkaus
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimiva verkko-oppimisympäristö viittomakommunikaation perheopetukseen ja analysoida sitä. Viittomakommunikaation verkkokurssille osallistui kaksi testiperhettä. Heitä opettamalla oli tarkoitus saada selville, mitä verkko-oppimisympäristössä pitää huomioida. Opetusten avulla havainnoitiin verkkoalustan ja materiaalien toimivuutta. Opinnäytetyön tilaaja oli Diakonia-ammattikorkeakoulun yritys DiakOppi. Se tarjoaa viittomakielisille ja puhevammaisille henkilöille tulkkaus- ja opetuspalveluja.
Materiaalina opinnäytetyössä on käytetty Diakonia-ammattikorkeakoulun Projektiopinnoissa toteutettua verkkoalustaa ja ensimmäisen perheen opetusta. Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään kommunikaation kehitystä ja ohjausta, puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä sekä verkko-oppimisympäristöä. Tietoperustaa tarkastellaan viittomakommunikaation näkökulmasta. Opinnäytetyössä käsitellään lisäksi verkkokurssien ja -opetuksien toteutukset sekä analysoidaan niitä.
Ensimmäisen testiperheen opetuksen jälkeen saimme toisen verkkokurssista kiinnostuneen perheen mukaan. Tämän johdosta opinnäytetyöhön saatiin lisää materiaalia havaintojen tueksi ja esiin tulleiden teemojen pohjalta haastattelimme perheitä. He kokivat kerätyn palautteen perusteella viittomakommunikaation verkko-opetuksen toimivaksi ja heidän arkeensa sopivaksi opetusmuodoksi. Verkkoalustasta ja kurssin sisällöstä saatiin rakennettua toimiva aloituspaketti viittomakommunikaation perheopetukseen, jota pystyy yksilöimään perheen tarpeiden mukaan.
Asiasanat: kommunikaatio-ohjaus, oppimisalusta, viittomakommunikaatio, verkko-opetus
Julia Jokinen ja Iina Valtonen
Viittomakommunikaation verkkokurssi perheille
43 sivua ja 3 liitettä
Kevät, 2019
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Humanistisen alan ammattikorkeakoulututkinto
Tulkki (AMK), viittomakieli ja tulkkaus
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimiva verkko-oppimisympäristö viittomakommunikaation perheopetukseen ja analysoida sitä. Viittomakommunikaation verkkokurssille osallistui kaksi testiperhettä. Heitä opettamalla oli tarkoitus saada selville, mitä verkko-oppimisympäristössä pitää huomioida. Opetusten avulla havainnoitiin verkkoalustan ja materiaalien toimivuutta. Opinnäytetyön tilaaja oli Diakonia-ammattikorkeakoulun yritys DiakOppi. Se tarjoaa viittomakielisille ja puhevammaisille henkilöille tulkkaus- ja opetuspalveluja.
Materiaalina opinnäytetyössä on käytetty Diakonia-ammattikorkeakoulun Projektiopinnoissa toteutettua verkkoalustaa ja ensimmäisen perheen opetusta. Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään kommunikaation kehitystä ja ohjausta, puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä sekä verkko-oppimisympäristöä. Tietoperustaa tarkastellaan viittomakommunikaation näkökulmasta. Opinnäytetyössä käsitellään lisäksi verkkokurssien ja -opetuksien toteutukset sekä analysoidaan niitä.
Ensimmäisen testiperheen opetuksen jälkeen saimme toisen verkkokurssista kiinnostuneen perheen mukaan. Tämän johdosta opinnäytetyöhön saatiin lisää materiaalia havaintojen tueksi ja esiin tulleiden teemojen pohjalta haastattelimme perheitä. He kokivat kerätyn palautteen perusteella viittomakommunikaation verkko-opetuksen toimivaksi ja heidän arkeensa sopivaksi opetusmuodoksi. Verkkoalustasta ja kurssin sisällöstä saatiin rakennettua toimiva aloituspaketti viittomakommunikaation perheopetukseen, jota pystyy yksilöimään perheen tarpeiden mukaan.
Asiasanat: kommunikaatio-ohjaus, oppimisalusta, viittomakommunikaatio, verkko-opetus