Kahdeksasluokkalaisten näkökulmia nuorten syrjäytymisestä ja koulukiusaamisesta Rajamäellä
Jalava, Maija; Julmala, Anna (2010)
Jalava, Maija
Julmala, Anna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415457
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415457
Tiivistelmä
Jalava, Maija & Julmala, Anna. Kahdeksasluokkalaisten näkökulmia nuorten syrjäytymisestä ja koulukiusaamisesta Rajamäellä. Järvenpää, syksy 2010, 74 s, 2 liitettä
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Järvenpää, Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus
Tutkimuksessa selvitettiin Rajamäen yläasteen kahdeksasluokkalaisten nuorten käsityksiä syrjäytymisestä ja koulukiusaamisesta, kokevatko nuoret ne ongelmaksi ja miten niitä voisi heidän mielestään vähentää. Lisäksi lähetettiin sähköpostikysely koulukuraattorille, terveydenhoitajalle, johtavalle perheneuvojalle sekä perhetyön diakoniatyöntekijälle, jotta saataisiin tietoa nuoria tukevasta palvelujärjestelmästä. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään nuoruuteen, syrjäytymiseen, koulukiusaamiseen, varhaiseen puuttumiseen sekä yksinäisyyteen liittyviä teemoja.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena ja aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmistoa käyttäen. Tämän lisäksi kyselyssä olleet avoimet kysymykset luokiteltiin sisällön analyysia käyttäen.
Tulosten perusteella nuoret voivat pääosin hyvin. Syrjäytymiseen nuorten mielestä eniten vaikuttavat riitaisat perhesuhteet, päihteiden käyttö ja huono kaveripiiri. Nuoret eivät kuitenkaan koe huolen syrjäytymisestä olevan kovin aiheellinen omalla kohdallaan. Koulukiusaamista esiintyy jonkin verran ja tutkimuksemme perusteella on helpompi myöntää nähneensä kiusaamistilanteita kuin kertoa joutuneensa kiusatuksi tai olevansa kiusaaja. Tehokkain keino vähentää kiusaamista on nuorten mielestä nopea puuttuminen kiusaamistilanteisiin.
Työntekijöiden haastatteluista tärkeimmäksi tekijäksi nousi moniammatillisen yhteistyön merkitys. Yhteistyötä voi kuitenkin aina kehittää, jotta nuori ja hänen perheensä saa parhaan mahdollisen tuen.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Järvenpää, Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus
Tutkimuksessa selvitettiin Rajamäen yläasteen kahdeksasluokkalaisten nuorten käsityksiä syrjäytymisestä ja koulukiusaamisesta, kokevatko nuoret ne ongelmaksi ja miten niitä voisi heidän mielestään vähentää. Lisäksi lähetettiin sähköpostikysely koulukuraattorille, terveydenhoitajalle, johtavalle perheneuvojalle sekä perhetyön diakoniatyöntekijälle, jotta saataisiin tietoa nuoria tukevasta palvelujärjestelmästä. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään nuoruuteen, syrjäytymiseen, koulukiusaamiseen, varhaiseen puuttumiseen sekä yksinäisyyteen liittyviä teemoja.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena ja aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmistoa käyttäen. Tämän lisäksi kyselyssä olleet avoimet kysymykset luokiteltiin sisällön analyysia käyttäen.
Tulosten perusteella nuoret voivat pääosin hyvin. Syrjäytymiseen nuorten mielestä eniten vaikuttavat riitaisat perhesuhteet, päihteiden käyttö ja huono kaveripiiri. Nuoret eivät kuitenkaan koe huolen syrjäytymisestä olevan kovin aiheellinen omalla kohdallaan. Koulukiusaamista esiintyy jonkin verran ja tutkimuksemme perusteella on helpompi myöntää nähneensä kiusaamistilanteita kuin kertoa joutuneensa kiusatuksi tai olevansa kiusaaja. Tehokkain keino vähentää kiusaamista on nuorten mielestä nopea puuttuminen kiusaamistilanteisiin.
Työntekijöiden haastatteluista tärkeimmäksi tekijäksi nousi moniammatillisen yhteistyön merkitys. Yhteistyötä voi kuitenkin aina kehittää, jotta nuori ja hänen perheensä saa parhaan mahdollisen tuen.