SEKSUAALIKASVATUSMATERIAALIA RIPPIKOULUUN
Ruokostenpohja, Anna (2010)
Ruokostenpohja, Anna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415428
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415428
Tiivistelmä
Ruokostenpohja, Anna. Seksuaalikasvatusmateriaalia rippikouluun. Järvenpää, syksy 2010, 65 s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyöntekijän virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön päämäärä oli tuottaa seksuaalikasvatusmateriaali rippikoulun työntekijöiden käyttöön. Työskentelymateriaalista muotoutui kokonaisuus, joka käsittelee nuorten näkökulmasta tunteita ja seksuaalisuutta kristilliseen uskoon pohjaten. Materiaali sisältää myös nuorille suunniteltuja keskustelukysymyksiä ja ehdotuksia aihetta kokoavaksi tehtäviksi. Työskentelymateriaalin oli tarkoitus olla sellainen, että jokainen rippikoulun työntekijä voi muokata materiaalia omien ja ryhmänsä tarpeiden mukaisesti.
Opinnäytetyöni teoriaosuus koostuu rippikouluikäisen nuoren kehitysvaiheen tarkastelusta kehityspsykologian näkökulmasta ja konstruktivismista. Konstruktivismi on kognitiiviseen psykologiaan perustuva oppimiskäsitys, joka painottaa oppijan omaa aktiivisuutta ja sosiaalista vuorovaikutusta merkityksillisinä tekijöinä oppimisprosessissa. Rippikoulusuunnitelma 2001 taustalla vaikuttaa myös konstruktivistinen oppimiskäsitys. Työskentelymateriaalin tehtäviä suunnitellessa on pyritty ottamaan huomioon konstruktivistinen oppimiskäsitys.
Opinnäytetyön työstäminen alkoi alkuvuodesta 2010. Luettaessa teoriakirjallisuutta tehtiin samalla ensimmäisiä hahmotelmia työskentelymateriaalista. Ennen työskentelymateriaalin varsinaista kirjoittamista teetettiin Janakkalan seurakunnan rippikoulutyöntekijöillä kysely seksuaalikasvatuksesta rippikoulussa. Kyselyn tulosten avulla viimeisteltiin työskentelymateriaali vastaamaan työntekijöiden ajatuksia ja odotuksia. Työskentelymateriaalia testattiin yhdellä rippikoululeirillä kesällä 2010 Janakkalan seurakunnan työntekijöiden toimesta. Testauksen jälkeen kerättiin palautetta työntekijöiltä sekä opetukseen osallistuneilta nuorilta. Palautteen pohjalta suunniteltiin vielä viimeisiä muutoksia työskentelymateriaaliin. Kesän ja syksyn 2010 aikana teoriaosuus opinnäytetyöhön kirjoitettiin samalla kun työskentelymateriaalia viimeisteltiin.
Työskentelymateriaalin rakenne muuttui hieman kerätyn palautteen jälkeen. Muutamia sisältöön liittyviä seikkoja tarkennettiin ja työskentelymateriaalin nimi muutettiin. Palaute työskentelymateriaalista oli muuten positiivista. Myös nuorilta saatu palaute oli positiivista. Nuorten palautteista näkyi selvästi ihmetys, että seksuaalisuudesta puhutaan rippikoulussa.
Uudessa vuonna 2001 käyttöönotetussa rippikoulusuunnitelmassa mainitaan erikseen sisältökokonaisuutena seksuaalisuus ja sen käsitteleminen ja hyväksyminen. Työskentelymateriaali keskittyy seksuaalisuuden ja erityisesti siihen liittyvien tunteiden käsittelyyn ottaen huomioon myös kristillisen uskon.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyöntekijän virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön päämäärä oli tuottaa seksuaalikasvatusmateriaali rippikoulun työntekijöiden käyttöön. Työskentelymateriaalista muotoutui kokonaisuus, joka käsittelee nuorten näkökulmasta tunteita ja seksuaalisuutta kristilliseen uskoon pohjaten. Materiaali sisältää myös nuorille suunniteltuja keskustelukysymyksiä ja ehdotuksia aihetta kokoavaksi tehtäviksi. Työskentelymateriaalin oli tarkoitus olla sellainen, että jokainen rippikoulun työntekijä voi muokata materiaalia omien ja ryhmänsä tarpeiden mukaisesti.
Opinnäytetyöni teoriaosuus koostuu rippikouluikäisen nuoren kehitysvaiheen tarkastelusta kehityspsykologian näkökulmasta ja konstruktivismista. Konstruktivismi on kognitiiviseen psykologiaan perustuva oppimiskäsitys, joka painottaa oppijan omaa aktiivisuutta ja sosiaalista vuorovaikutusta merkityksillisinä tekijöinä oppimisprosessissa. Rippikoulusuunnitelma 2001 taustalla vaikuttaa myös konstruktivistinen oppimiskäsitys. Työskentelymateriaalin tehtäviä suunnitellessa on pyritty ottamaan huomioon konstruktivistinen oppimiskäsitys.
Opinnäytetyön työstäminen alkoi alkuvuodesta 2010. Luettaessa teoriakirjallisuutta tehtiin samalla ensimmäisiä hahmotelmia työskentelymateriaalista. Ennen työskentelymateriaalin varsinaista kirjoittamista teetettiin Janakkalan seurakunnan rippikoulutyöntekijöillä kysely seksuaalikasvatuksesta rippikoulussa. Kyselyn tulosten avulla viimeisteltiin työskentelymateriaali vastaamaan työntekijöiden ajatuksia ja odotuksia. Työskentelymateriaalia testattiin yhdellä rippikoululeirillä kesällä 2010 Janakkalan seurakunnan työntekijöiden toimesta. Testauksen jälkeen kerättiin palautetta työntekijöiltä sekä opetukseen osallistuneilta nuorilta. Palautteen pohjalta suunniteltiin vielä viimeisiä muutoksia työskentelymateriaaliin. Kesän ja syksyn 2010 aikana teoriaosuus opinnäytetyöhön kirjoitettiin samalla kun työskentelymateriaalia viimeisteltiin.
Työskentelymateriaalin rakenne muuttui hieman kerätyn palautteen jälkeen. Muutamia sisältöön liittyviä seikkoja tarkennettiin ja työskentelymateriaalin nimi muutettiin. Palaute työskentelymateriaalista oli muuten positiivista. Myös nuorilta saatu palaute oli positiivista. Nuorten palautteista näkyi selvästi ihmetys, että seksuaalisuudesta puhutaan rippikoulussa.
Uudessa vuonna 2001 käyttöönotetussa rippikoulusuunnitelmassa mainitaan erikseen sisältökokonaisuutena seksuaalisuus ja sen käsitteleminen ja hyväksyminen. Työskentelymateriaali keskittyy seksuaalisuuden ja erityisesti siihen liittyvien tunteiden käsittelyyn ottaen huomioon myös kristillisen uskon.