Ymmärsin, että omat säännöt eivät ole ainoat oikeat: Kulttuurienvälisen viestinnän perehdytys monikulttuuriselle sosionomiopiskelijaryhmälle
Jäättelä, Katja (2019)
Jäättelä, Katja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019081217784
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019081217784
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kehittämispainotteinen ja toiminnallinen. Sen tarkoituksena on testata ja kehittää ideaa kulttuurienvälisen viestinnän perehdytystuokiosta Diakonia-ammattikorkeakoulun käyttöön. Kehittämistyöhön kuuluu niin sisällön tuottamista kuin perehdytyksen suunnittelua, toteutusta ja arviointia. Opinnäytetyön yhteistyötahona on Diakonia-ammattikorkeakoulun Opin portailla Satakunnassa -hanke (ESR), jonka tarkoituksena on maahanmuuttajien koulutuspolkujen sujuvoittaminen.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa esitetään kirjallisuuskatsaus, joka kartoittaa globalisaation tuomia muutoksia sekä kulttuurienvälisten tietojen ja taitojen merkitystä tämän päivän sosiaalialan työssä. Kirjallisuuskatsaus toimii materiaalipankkina mahdollisia tulevia perehdytyksiä varten. Työn toiminnallisessa osuudessa kuvaillaan kulttuurienvälisen viestinnän perehdytystuokiota, joka järjestettiin lokakuussa 2018 Diakonia-ammattikorkeakoulun Porin toimipisteessä monikulttuuriselle sosionomi- ja sosionomi-diakoniopiskelijaryhmälle. Perehdytyksen tavoitteena oli kehittää opiskelijaryhmän dialogista oppimisprosessia, jonka aikana opiskelijat herättelevät kulttuurista herkkyyttään, kasvattavat tietouttaan sekä omasta että toisten kulttuuritaustasta, pohtivat kulttuurin vaikutusta ajattelu- ja toimintamalleissaan ja kehittävät vuorovaikutustaitojaan monikulttuurisissa kohtaamistilanteissa. Perehdytyksessä käytettiin osallistavia tehtäviä ja Barnga-simulaatiopeliä oppimisen tukena.
Opiskelijoilta saatujen palautteiden ja perehdytyksen aikana tehtyjen havaintojen perusteella voidaan tavoitteiden katsoa pääpiirteissään toteutuneen. Opiskelijoiden mukaan toteutus, jossa oli mukana kokemuksellinen ulottuvuus, koettiin mielekkääksi tavaksi oppia kulttuurienvälisiä tietoja ja taitoja. Opinnäytetyön sisältöä voidaan hyödyntää suunniteltaessa muun muassa vaihto-oppilaiden, kansainvälisten tutoreiden tai työelämätahojen kulttuurienvälisiä perehdytyksiä. Kulttuurienvälisen viestinnän opetuskokonaisuuden lisäämistä osaksi globaalin ajan sosionomikoulutusta voisi olla myös mielekästä pohtia, sillä monikulttuuristuvassa yhteiskunnassamme kulttuurisen osaamisen tulisi kuulua jokaisen sosiaalialan ammattilaisen perustaitoihin. This thesis is development oriented and functional by nature. The purpose of the thesis was to test and develop the concept of an intercultural induction for Diaconia University of Applied Sciences. Work included both developing the content and planning, implementing and assessing the induction. The working life partner of the thesis is the project “Opin portailla Satakunnassa” (ESR) that aims to facilitate the training paths of immigrants in Diaconia University of Applied Sciences. Firstly, a literature review is presented in the theoretical part of the thesis. It outlines the changes brought by globalization and the meaning of intercultural skills in today’s social work. The literature review acts as a material bank for the possible future inductions. Secondly, in the functional part of the thesis, an intercultural induction for a multicultural student group of social services is described. The induction was carried out in the Pori campus of Diaconia University of Applied Sciences in October 2018. The aim of the induction was to develop a dialogic learning process, during which the students awaken their intercultural sensitivity, broaden the knowledge of their own and peers’ cultural background, consider the effect of culture on their thinking and acting patterns and develop their interaction skills in multicultural encounters. To support the learning process participatory tasks and Barnga simulation game were used during the induction. Based on the students’ feedback and the writer’s observations during the induction it can be stated that the aims of the induction were met for the most part. According to the students, implementation, which included experiential dimension, was considered fruitful in order to learn intercultural awareness and skills. The content of the thesis can be utilized when planning future inductions for exchange students, international tutors and working life partners in Diaconia University of Applied Sciences. It might be also worthwhile to consider adding a course of intercultural communication into the curriculum of social services. In the end, intercultural competence should be a basic instrument in every social counsellor’s toolkit in our globalized society.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa esitetään kirjallisuuskatsaus, joka kartoittaa globalisaation tuomia muutoksia sekä kulttuurienvälisten tietojen ja taitojen merkitystä tämän päivän sosiaalialan työssä. Kirjallisuuskatsaus toimii materiaalipankkina mahdollisia tulevia perehdytyksiä varten. Työn toiminnallisessa osuudessa kuvaillaan kulttuurienvälisen viestinnän perehdytystuokiota, joka järjestettiin lokakuussa 2018 Diakonia-ammattikorkeakoulun Porin toimipisteessä monikulttuuriselle sosionomi- ja sosionomi-diakoniopiskelijaryhmälle. Perehdytyksen tavoitteena oli kehittää opiskelijaryhmän dialogista oppimisprosessia, jonka aikana opiskelijat herättelevät kulttuurista herkkyyttään, kasvattavat tietouttaan sekä omasta että toisten kulttuuritaustasta, pohtivat kulttuurin vaikutusta ajattelu- ja toimintamalleissaan ja kehittävät vuorovaikutustaitojaan monikulttuurisissa kohtaamistilanteissa. Perehdytyksessä käytettiin osallistavia tehtäviä ja Barnga-simulaatiopeliä oppimisen tukena.
Opiskelijoilta saatujen palautteiden ja perehdytyksen aikana tehtyjen havaintojen perusteella voidaan tavoitteiden katsoa pääpiirteissään toteutuneen. Opiskelijoiden mukaan toteutus, jossa oli mukana kokemuksellinen ulottuvuus, koettiin mielekkääksi tavaksi oppia kulttuurienvälisiä tietoja ja taitoja. Opinnäytetyön sisältöä voidaan hyödyntää suunniteltaessa muun muassa vaihto-oppilaiden, kansainvälisten tutoreiden tai työelämätahojen kulttuurienvälisiä perehdytyksiä. Kulttuurienvälisen viestinnän opetuskokonaisuuden lisäämistä osaksi globaalin ajan sosionomikoulutusta voisi olla myös mielekästä pohtia, sillä monikulttuuristuvassa yhteiskunnassamme kulttuurisen osaamisen tulisi kuulua jokaisen sosiaalialan ammattilaisen perustaitoihin.