Yhteistyö Oulun varhaiskasvatuksessa
Wiik, Sanna; Sivula, Anja (2019)
Wiik, Sanna
Sivula, Anja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019082317947
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019082317947
Tiivistelmä
Sivula, Anja. Wiik, Sanna.
Yhteistyö Oulun varhaiskasvatuksessa
52 s., 4 liitettä
Syksy 2019
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja kirkonalan koulutusohjelma
Sosionomi (AMK) - diakoni
Sosiaalialan koulutusohjelma
Sosionomi (AMK) -varhaiskasvatuksen opettaja
Opinnäytetyömme tavoitteena oli saada tietoa, miten yhteistyö, vuorovaikutus ja kohtaaminen perheiden kanssa sekä varhaiskasvatuksen ja yhteistyötahojen välillä toimii Oulussa. Yhteistyökumppanina oli Lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelman kärkihanke.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin haastattelujen ja kyselyiden avulla. Analysoinnissa käytettiin sisällön analyysiä. Vastausten perusteella yhteistyö, vuorovaikutus ja kohtaaminen toimivat varsin hyvin varhaiskasvatuksen ja eri yhteistyötahojen välillä, samoin kuin perheiden ja varhaiskasvatuksen välillä. Yhteistyötä pyritään kehittämään ja parantamaan eri keinoin. Yhdeksi ongelmaksi nousi eri hallinnonaloja koskevat lait, jotka hankaloittavat yhteistyötä ja sen sujuvuutta. Perheissä toivottiin matalan kynnyksen palveluita.
Asiasanat: varhaiskasvatus, yhteistyö, vuorovaikutus
Yhteistyö Oulun varhaiskasvatuksessa
52 s., 4 liitettä
Syksy 2019
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja kirkonalan koulutusohjelma
Sosionomi (AMK) - diakoni
Sosiaalialan koulutusohjelma
Sosionomi (AMK) -varhaiskasvatuksen opettaja
Opinnäytetyömme tavoitteena oli saada tietoa, miten yhteistyö, vuorovaikutus ja kohtaaminen perheiden kanssa sekä varhaiskasvatuksen ja yhteistyötahojen välillä toimii Oulussa. Yhteistyökumppanina oli Lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelman kärkihanke.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin haastattelujen ja kyselyiden avulla. Analysoinnissa käytettiin sisällön analyysiä. Vastausten perusteella yhteistyö, vuorovaikutus ja kohtaaminen toimivat varsin hyvin varhaiskasvatuksen ja eri yhteistyötahojen välillä, samoin kuin perheiden ja varhaiskasvatuksen välillä. Yhteistyötä pyritään kehittämään ja parantamaan eri keinoin. Yhdeksi ongelmaksi nousi eri hallinnonaloja koskevat lait, jotka hankaloittavat yhteistyötä ja sen sujuvuutta. Perheissä toivottiin matalan kynnyksen palveluita.
Asiasanat: varhaiskasvatus, yhteistyö, vuorovaikutus