Lukukoiran soveltuvuus varhaiskasvatukseen
Tervo, Katja (2019)
Tervo, Katja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090618222
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090618222
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa, mitä on tärkeää huomioida järjestäessä lukukoiratoimintaa varhaiskasvatuksessa. Lisäksi selvitettiin, miten lapsen olemus muuttui lukukoiran läsnä ollessa. Tavoitteena oli myös kuulla lasten ääntä ja saada heiltä palautetta toiminnasta.
Opinnäytetyö oli muodoltaan toiminnallinen tutkimus. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen mukaisesti. Se toteutui keväällä 2019 yhteistyössä erään helsinkiläisen varhaiskasvatuksen opettajan- ja hänen esiopetusryhmänsä kanssa, lukukoiraohjaajan sekä hänen R.E.A.D.-koiransa kanssa. Myös Suomen Kennelliitto toimi yhtenä yhteistyökumppaneista. Toiminnallinen osuus toteutui eräässä helsinkiläisessä kirjastossa viidelle esiopetusikäiselle lapselle suunnitellun lukukoiratapahtuman kautta. Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia ja yksilöhaastattelua. Tutkimuksesta saatu aineisto on analysoitu aineistolähtöisen analyysin kautta.
Tulosten perusteella tulin johtopäätökseen, että lukukoiran läsnäolo vaikuttaa lapsiin rauhoittavasti. Lapsen olemus muuttui sitä läsnäolevammaksi, mitä pidempään lukutuokio kesti. Rauhoittuminen oli huomattavissa erityisesti jännittyneimmän lukijan kohdalla. Kaikki lapset kokivat toiminnan hauskaksi ja olisivat innokkaita jatkamaan tuokioita lukukoiran kanssa myös tulevaisuudessa.
Asiasanat: varhaiskasvatus, esiopetus, lukukoirat, lukeminen
Opinnäytetyö oli muodoltaan toiminnallinen tutkimus. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen mukaisesti. Se toteutui keväällä 2019 yhteistyössä erään helsinkiläisen varhaiskasvatuksen opettajan- ja hänen esiopetusryhmänsä kanssa, lukukoiraohjaajan sekä hänen R.E.A.D.-koiransa kanssa. Myös Suomen Kennelliitto toimi yhtenä yhteistyökumppaneista. Toiminnallinen osuus toteutui eräässä helsinkiläisessä kirjastossa viidelle esiopetusikäiselle lapselle suunnitellun lukukoiratapahtuman kautta. Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia ja yksilöhaastattelua. Tutkimuksesta saatu aineisto on analysoitu aineistolähtöisen analyysin kautta.
Tulosten perusteella tulin johtopäätökseen, että lukukoiran läsnäolo vaikuttaa lapsiin rauhoittavasti. Lapsen olemus muuttui sitä läsnäolevammaksi, mitä pidempään lukutuokio kesti. Rauhoittuminen oli huomattavissa erityisesti jännittyneimmän lukijan kohdalla. Kaikki lapset kokivat toiminnan hauskaksi ja olisivat innokkaita jatkamaan tuokioita lukukoiran kanssa myös tulevaisuudessa.
Asiasanat: varhaiskasvatus, esiopetus, lukukoirat, lukeminen