Ilmaisutaidollinen isosprojekti : nuorten osallisuutta, yhteisöllisyyttä ja itseilmaisua
Nuolikoski, Nelli (2019)
Nuolikoski, Nelli
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091118411
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091118411
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten ilmaisutaidollinen isosprojekti toteutuu ja millainen merkitys sillä on nuorten osallisuuteen, yhteisöllisyyteen ja itseilmaisuun. Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada tietoa ilmaisutaidollisen isosprojektin toteutumisesta sekä sen merkityksistä nuoren osallisuuteen, yhteisöllisyyteen ja itseilmaisuun. Opinnäytetyössä työelämäyhteistyökumppanina oli seurakunta. Seurakunta oli anonyyminä tässä tutkimuksessa.
Ilmaisutaidollisessa isosprojektissa suunniteltiin ja toteutettiin nuorten kanssa yhteistyössä esitys, joka käsitteli kristillisyyteen, isosuuteen ja nuoruuteen liittyviä teemoja. Valmis esitys esitettiin tuleville rippikoululaisille eli 7. ja 8. -luokkalaisille sekä nuorten perheille, läheisille, ystäville ja tuttaville. Aineisto kerättiin projektissa osallistuvalla havainnoinnilla ja teemahaastatteluilla. Tutkimuksen kohderyhmään kuului vanhempia isosia, myöhemmin projektiin mukaan tulleita nuoria sekä apuohjaajat. Tutkimukseen haastateltiin myös seurakunnan nuorisotyönohjaajaa.
Opinnäytetyön tutkimuksessa saadut tulokset osoittavat, että kokemukset projektista olivat hyvät. Nuoret kokivat toiminnan mielekkääksi ja suhtautuminen siihen oli myönteistä. Toiminnassa kehittävinä kohteina olivat aika ja järjestelmällisyys. Valmis esitys koettiin onnistuneena ja tekijöidensä näköisenä. Haastateltavat kokivat, että projektia voitaisiin hyödyntää osana seurakunnan nuorisotyötä ja isoskoulutusta.
Projektilla oli merkitystä nuorten osallisuuteen ja yhteisöllisyyteen. Nuoret tulivat kuulluiksi, saivat vaikuttaa asioihin, heillä oli riittävästi vastuuta, ryhmä toimi hyvin ja ryhmähenki oli hyvä. Vanhat isoset kokivat esityksen omakseen ja siinä näkyvän tekemänsä työn ja panoksensa. Projektilla oli osalle nuorista merkitystä heidän itseilmaisuunsa.
Tutkimuksensa johtopäätöksenä voidaan todeta, että ilmaisutaidollinen isosprojekti toteutui hyvin. Projektissa nuorten on mahdollisuus harjoitella monia tärkeitä taitoja, joita he tarvitsevat isosena toimiessaan. Projekti toimii myös osana seurakunnan nuorisotyötä sekä isoskoulusta. Ilmaisutaidollinen isosprojekti tarjoaa nuorille mahdollisuuden olla osallisena suunnittelemassa ja toteuttamassa toimintaa. Projektilla on myös merkitystä nuorten yhteisöllisyyteen. Projekti tarjoaa myös joillekin nuorille positiivisia merkityksiä heidän itseilmaisuunsa.
Ilmaisutaidollisessa isosprojektissa suunniteltiin ja toteutettiin nuorten kanssa yhteistyössä esitys, joka käsitteli kristillisyyteen, isosuuteen ja nuoruuteen liittyviä teemoja. Valmis esitys esitettiin tuleville rippikoululaisille eli 7. ja 8. -luokkalaisille sekä nuorten perheille, läheisille, ystäville ja tuttaville. Aineisto kerättiin projektissa osallistuvalla havainnoinnilla ja teemahaastatteluilla. Tutkimuksen kohderyhmään kuului vanhempia isosia, myöhemmin projektiin mukaan tulleita nuoria sekä apuohjaajat. Tutkimukseen haastateltiin myös seurakunnan nuorisotyönohjaajaa.
Opinnäytetyön tutkimuksessa saadut tulokset osoittavat, että kokemukset projektista olivat hyvät. Nuoret kokivat toiminnan mielekkääksi ja suhtautuminen siihen oli myönteistä. Toiminnassa kehittävinä kohteina olivat aika ja järjestelmällisyys. Valmis esitys koettiin onnistuneena ja tekijöidensä näköisenä. Haastateltavat kokivat, että projektia voitaisiin hyödyntää osana seurakunnan nuorisotyötä ja isoskoulutusta.
Projektilla oli merkitystä nuorten osallisuuteen ja yhteisöllisyyteen. Nuoret tulivat kuulluiksi, saivat vaikuttaa asioihin, heillä oli riittävästi vastuuta, ryhmä toimi hyvin ja ryhmähenki oli hyvä. Vanhat isoset kokivat esityksen omakseen ja siinä näkyvän tekemänsä työn ja panoksensa. Projektilla oli osalle nuorista merkitystä heidän itseilmaisuunsa.
Tutkimuksensa johtopäätöksenä voidaan todeta, että ilmaisutaidollinen isosprojekti toteutui hyvin. Projektissa nuorten on mahdollisuus harjoitella monia tärkeitä taitoja, joita he tarvitsevat isosena toimiessaan. Projekti toimii myös osana seurakunnan nuorisotyötä sekä isoskoulusta. Ilmaisutaidollinen isosprojekti tarjoaa nuorille mahdollisuuden olla osallisena suunnittelemassa ja toteuttamassa toimintaa. Projektilla on myös merkitystä nuorten yhteisöllisyyteen. Projekti tarjoaa myös joillekin nuorille positiivisia merkityksiä heidän itseilmaisuunsa.