RASKAANA OLEVA NUORI KURAATTORIN VASTAANOTOLLA - Tutkimus Satakunnassa työskentelevien kuraattorien valmiuksista kohdata ja tukea raskaana olevaa nuorta
Salonen, Sanna (2019)
Salonen, Sanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019082918045
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019082918045
Tiivistelmä
Sanna Salonen
RASKAANA OLEVA NUORI KURAATTORIN VASTAANOTOLLA - Tutkimus Satakunnassa työskentelevien kuraattorien valmiuksista kohdata ja tukea raskaana olevaa nuorta.
62 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Syksy 2019
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi AMK
Tässä opinnäytetyössä kartoitettiin Satakunnan alueella työskentelevien perusasteen ja toisen asteen koulukuraattorien valmiuksia kohdata ja tukea raskaana olevaa nuorta niin teoriassa kuin käytännössä, koulukuraattorien itsensä arvioimana. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös selvittää, miten hyvin koulukuraattorit tuntevat palvelut, joihin he voivat raskaana olevaa nuorta tarvittaessa ohjata.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällistä, eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Kyselyyn sisältyi myös avoimia kysymyksiä. Aineisto kerättiin Webropol-kyselyn avulla keväällä 2019. Satakunnan 17 kunnasta 14 kuntaa myönsi tutkimusluvan opinnäytetyön tekemiseen. Aineistonkeruun aikana Satakunnan kaikissa 17 kunnassa työskenteli yhteensä 52 kuraattoria. Kyselystä jäi ulkopuolelle tutkimuslupien puuttumisen vuoksi kolme kuntaa, joissa työskenteli aineistonkeruun aikana yhteensä kuusi koulukuraattoria. Kysely lähetettiin 46 koulukuraattorille, joista kyselyyn vastasi 30 kuraattoria. Vastausprosentti vastauskadon jälkeen oli 57,69%. Tuloksia analysoitiin Webropolin raportointityökalun, sekä tekstivastauksia käsittelevän Webropol Text Mining – lisämoduulin avulla.
Opinnäytetyön tuloksista selviää, että raskaana olevan nuoren kohtaaminen kuraattorin vastaanotolla on harvinaista, mutta kohtaamista pidetään varsin mahdollisena. Kyselyyn vastanneiden koulukuraattorien osaamisessa ei esiintynyt merkittäviä eroja teoriaosaamisen ja käytännön osaamisen välillä. Vastaajien valmiudet kohdata ja tukea raskaana olevaa nuorta olivat tulosten perusteella hyvät, huolimatta siitä, oliko heillä aiempaa kokemusta raskaana olevan nuoren kohtaamisesta. Tutkimustulokset osoittivat myös palveluosaamisen ja moniammatillisen yhteistyön tärkeyden raskaana olevan nuoren tukemisessa. Tarjolla olevia palveluita nimettiin runsaasti, mutta siitä huolimatta ajantasaista tietoa aiheesta kaivattiin. Raskaana olevan nuoren tukemiseen liittyvän prosessikaavion ja palveluihin ohjaamista helpottavan maakunnallisen palvelukartaston tarpeellisuus tuli esille tuloksissa. ABSTRACT
This thesis mapped the professional skills of primary and secondary school curators working in the Satakunta area to meet and support pregnant young people, both in theory and in practice by self evaluation. The purpose of the study was also to find out how well school curators know the services to which they can guide a pregnant teenager if needed.
The thesis was carried out using quantitative research method. The survey also included open-ended questions. The material was collected through a Webropol survey in spring 2019. 14 out of 17 municipalities in Satakunta granted a research permit for the thesis. At the time of data collection, 52 curators worked in all 17 municipalities in Satakunta. Due to the lack of research permits, three municipalities with a total of six school curators were excluded from the survey. The questionnaire was sent to 46 school curators, of whom 30 responded. The response rate was 57.69%. The results were analyzed using the Webropol Reporting Tool and the Webropol Text Mining add-on module.
The results of the thesis show that encountering a pregnant young person at a curatorial reception is rare, but encountering is quite possible. There was no significant difference between theoretical and practical knowledge of the school curators who responded to the survey. The results showed that the respondents were well prepared to face and support the pregnant young person, regardless of whether they had previous experience with the pregnant young person. The results also highlighted the importance of service expertise and multidisciplinary collaboration in supporting pregnant women. Many services were named but nevertheless up-to-date information was needed. The need for a process chart for supporting a pregnant young woman and a regional service map guiding the services was highlighted in the results.
RASKAANA OLEVA NUORI KURAATTORIN VASTAANOTOLLA - Tutkimus Satakunnassa työskentelevien kuraattorien valmiuksista kohdata ja tukea raskaana olevaa nuorta.
62 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Syksy 2019
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi AMK
Tässä opinnäytetyössä kartoitettiin Satakunnan alueella työskentelevien perusasteen ja toisen asteen koulukuraattorien valmiuksia kohdata ja tukea raskaana olevaa nuorta niin teoriassa kuin käytännössä, koulukuraattorien itsensä arvioimana. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös selvittää, miten hyvin koulukuraattorit tuntevat palvelut, joihin he voivat raskaana olevaa nuorta tarvittaessa ohjata.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällistä, eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Kyselyyn sisältyi myös avoimia kysymyksiä. Aineisto kerättiin Webropol-kyselyn avulla keväällä 2019. Satakunnan 17 kunnasta 14 kuntaa myönsi tutkimusluvan opinnäytetyön tekemiseen. Aineistonkeruun aikana Satakunnan kaikissa 17 kunnassa työskenteli yhteensä 52 kuraattoria. Kyselystä jäi ulkopuolelle tutkimuslupien puuttumisen vuoksi kolme kuntaa, joissa työskenteli aineistonkeruun aikana yhteensä kuusi koulukuraattoria. Kysely lähetettiin 46 koulukuraattorille, joista kyselyyn vastasi 30 kuraattoria. Vastausprosentti vastauskadon jälkeen oli 57,69%. Tuloksia analysoitiin Webropolin raportointityökalun, sekä tekstivastauksia käsittelevän Webropol Text Mining – lisämoduulin avulla.
Opinnäytetyön tuloksista selviää, että raskaana olevan nuoren kohtaaminen kuraattorin vastaanotolla on harvinaista, mutta kohtaamista pidetään varsin mahdollisena. Kyselyyn vastanneiden koulukuraattorien osaamisessa ei esiintynyt merkittäviä eroja teoriaosaamisen ja käytännön osaamisen välillä. Vastaajien valmiudet kohdata ja tukea raskaana olevaa nuorta olivat tulosten perusteella hyvät, huolimatta siitä, oliko heillä aiempaa kokemusta raskaana olevan nuoren kohtaamisesta. Tutkimustulokset osoittivat myös palveluosaamisen ja moniammatillisen yhteistyön tärkeyden raskaana olevan nuoren tukemisessa. Tarjolla olevia palveluita nimettiin runsaasti, mutta siitä huolimatta ajantasaista tietoa aiheesta kaivattiin. Raskaana olevan nuoren tukemiseen liittyvän prosessikaavion ja palveluihin ohjaamista helpottavan maakunnallisen palvelukartaston tarpeellisuus tuli esille tuloksissa.
This thesis mapped the professional skills of primary and secondary school curators working in the Satakunta area to meet and support pregnant young people, both in theory and in practice by self evaluation. The purpose of the study was also to find out how well school curators know the services to which they can guide a pregnant teenager if needed.
The thesis was carried out using quantitative research method. The survey also included open-ended questions. The material was collected through a Webropol survey in spring 2019. 14 out of 17 municipalities in Satakunta granted a research permit for the thesis. At the time of data collection, 52 curators worked in all 17 municipalities in Satakunta. Due to the lack of research permits, three municipalities with a total of six school curators were excluded from the survey. The questionnaire was sent to 46 school curators, of whom 30 responded. The response rate was 57.69%. The results were analyzed using the Webropol Reporting Tool and the Webropol Text Mining add-on module.
The results of the thesis show that encountering a pregnant young person at a curatorial reception is rare, but encountering is quite possible. There was no significant difference between theoretical and practical knowledge of the school curators who responded to the survey. The results showed that the respondents were well prepared to face and support the pregnant young person, regardless of whether they had previous experience with the pregnant young person. The results also highlighted the importance of service expertise and multidisciplinary collaboration in supporting pregnant women. Many services were named but nevertheless up-to-date information was needed. The need for a process chart for supporting a pregnant young woman and a regional service map guiding the services was highlighted in the results.