OMPPUSATOA : Omahoitajuuden ja pysyvien pienryhmien merkitys leikkiin alle 3-vuotiaiden Veitikka-päiväkotiryhmässä
Lukkarinen, Suvi; Riihelä, Sanna (2010)
Lukkarinen, Suvi
Riihelä, Sanna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415423
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415423
Tiivistelmä
Lukkarinen Suvi & Riihelä Sanna. Omppusatoa –Omahoitajuuden ja pysyvien pienryhmien merkitys leikkiin alle 3-vuotiaiden Veitikka-päiväkotiryhmässä. Järvenpää, syksy 2010, 65 s., 2 liitettä. ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Järvenpää, sosiaalialan koulutusohjelma. Sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, Sosionomi AMK.
Opinnäytetyö toteutettiin Riihimäen kaupungin Junailijankadun päiväkodin alle 3-vuotiaiden lasten Veitikka-ryhmässä, jossa 2006 aloitettiin kehityshanke, Omppu-projekti, jonka tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa nykyaikaista pien-ten lasten päivähoitoa. Keinoina tavoitteiden saavuttamiseen käytettiin uusia työmuotoja, omahoitajuutta ja pysyviä pienryhmiä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkimuksella selvittää, miten lasten valmius ja sitoutuminen omaehtoisiin leikkeihin näyttäytyy ja miten aikuinen niitä tukee arjen eri tilanteissa Veitikka-ryhmässä. Arjen eri tilanteilla tutkimuksessa tarkoitetaan omassa pienryhmässä toimimista omahoitajan kanssa, omassa pienryhmässä toimimista muun kuin omahoitajan kanssa, kaikki yhdessä ryhmässä toimimista tai sekoitetussa pienryhmässä toimimista. Tämän takia työmme sai nimekseen ”Omppusatoa”.
Tutkimus oli laadullinen ja tutkimusongelmaamme lähestyimme monilla aineistonkeruumenetelmillä. Tutkimus toteutettiin havainnoimalla Veitikka-ryhmän lapsia ja aikuisia leikin tutkimuskysymysten näkökulmasta ja haastattelemalla henkilökuntaa.
Yhteenvetona kiintymyssuhdeteorian valossa tutkimuksen tuloksia tarkasteltaessa, voidaan päätellä, että omahoitajan kanssa omassa pysyvässä pienryhmässä syntyvä toissijainen kiintymyssuhde tukee sen laatuista positiivista vuo-rovaikutusta, joka parantaa sitoutumista yhteiseen intressiin, leikkiin, niin aikuisella, kuin lapsellakin.
Opinnäytetyö toteutettiin Riihimäen kaupungin Junailijankadun päiväkodin alle 3-vuotiaiden lasten Veitikka-ryhmässä, jossa 2006 aloitettiin kehityshanke, Omppu-projekti, jonka tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa nykyaikaista pien-ten lasten päivähoitoa. Keinoina tavoitteiden saavuttamiseen käytettiin uusia työmuotoja, omahoitajuutta ja pysyviä pienryhmiä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkimuksella selvittää, miten lasten valmius ja sitoutuminen omaehtoisiin leikkeihin näyttäytyy ja miten aikuinen niitä tukee arjen eri tilanteissa Veitikka-ryhmässä. Arjen eri tilanteilla tutkimuksessa tarkoitetaan omassa pienryhmässä toimimista omahoitajan kanssa, omassa pienryhmässä toimimista muun kuin omahoitajan kanssa, kaikki yhdessä ryhmässä toimimista tai sekoitetussa pienryhmässä toimimista. Tämän takia työmme sai nimekseen ”Omppusatoa”.
Tutkimus oli laadullinen ja tutkimusongelmaamme lähestyimme monilla aineistonkeruumenetelmillä. Tutkimus toteutettiin havainnoimalla Veitikka-ryhmän lapsia ja aikuisia leikin tutkimuskysymysten näkökulmasta ja haastattelemalla henkilökuntaa.
Yhteenvetona kiintymyssuhdeteorian valossa tutkimuksen tuloksia tarkasteltaessa, voidaan päätellä, että omahoitajan kanssa omassa pysyvässä pienryhmässä syntyvä toissijainen kiintymyssuhde tukee sen laatuista positiivista vuo-rovaikutusta, joka parantaa sitoutumista yhteiseen intressiin, leikkiin, niin aikuisella, kuin lapsellakin.