Kasvatuskumppanuus Kiikan päiväkodissa
Luomaranta, Samuli (2010)
Luomaranta, Samuli
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116557
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116557
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Diak Etelä, Kauniainen, Syksy 2010.
Sosiaalialan koulutusohjelma
Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto
Sosionomi (AMK) +
kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää Kiikan päiväkodin ja lasten vanhempien vä-listä kasvatuskumppanuutta vanhempien näkökulmasta. Työn tarkoituksena oli tutkia, mitkä tekijät kasvatuskumppanuudessa olivat positiivisia ja mitkä taas vaatisivat van-hempien mielestä kehittämistä. Työn tavoitteena oli löytää konkreettista tietoa ja van-hempien mielipiteitä Kiikan päiväkodin yhteistyömenetelmistä. Tavoitteeseen sisältyi koko työn ja varsinkin johtopäätöksien raportointi päiväkodille.
Suoritin aineistonkeruun Kiikassa keväällä 2010. Aineistonkeruumenetelmänä käytin valmistamaani kyselylomaketta, jonka jaoin henkilökohtaisesti vanhemmille. Kiikan päiväkodin työn piirissä oli tuolloin seitsemäntoista perhettä, kun lasten sisarussuhteet otetaan huomioon. Sain vastauksia takaisin neljätoista kappaletta, joka osoittaa vastaus-prosentiksi 82.
Opinnäytetyöni yhtenä keskeisimpänä tutkimustuloksena oli, että vanhemmat ajattelevat sujuvan yhteistyön päivähoitohenkilöstön kanssa olevan merkityksellistä lapsen hoidon kannalta. Vanhemmat haluavat olla aktiivisessa roolissa suhteessa päiväkodin toimin-taan. Vanhemmat olivat tyytyväisiä Kiikan päiväkodin hoidon tasoon ja pitkäjänteiseen työhön; he pitävät Kiikan päiväkotia hyvänä, luotettavana ja toimivana kasvatuskump-panina. Tutkimukseni mukaan vanhemmat toivoivat entistä sujuvampaa informaation-kulkua päiväkodin toimesta. Vanhempien mielestä keskusteluja, kuulumisten vaihtoa ja tiedottamista päiväkodin tapahtumista tulisi lisätä. Tutkimukseni mukaan muutamat vanhemmista pohtivat myös, saavatko heidän lapsensa riittävästi yksillöllistä huomiota päiväkodissa.
Tutkimukseni tärkein tulos oli, että vanhemmat ovat tyytyväisiä kasvatuskumppanuu-teen Kiikan päiväkodin kanssa. Muutamiin edellä mainittuihin kehittämisosa-alueisiin keskittymällä yhteistyö voisi saavuttaa vielä parempia tuloksia. Olisi mielenkiintoista tehdä tutkimus uudelleen esimerkiksi kahden vuoden kuluttua ja kartoittaa, millaista kehitystä on tapahtunut. Toinen jatkotutkimusaihe voisi olla kasvatuskumppanuuden tutkiminen Kiikan päiväkodin työntekijöiden näkökulmasta.
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Diak Etelä, Kauniainen, Syksy 2010.
Sosiaalialan koulutusohjelma
Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto
Sosionomi (AMK) +
kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää Kiikan päiväkodin ja lasten vanhempien vä-listä kasvatuskumppanuutta vanhempien näkökulmasta. Työn tarkoituksena oli tutkia, mitkä tekijät kasvatuskumppanuudessa olivat positiivisia ja mitkä taas vaatisivat van-hempien mielestä kehittämistä. Työn tavoitteena oli löytää konkreettista tietoa ja van-hempien mielipiteitä Kiikan päiväkodin yhteistyömenetelmistä. Tavoitteeseen sisältyi koko työn ja varsinkin johtopäätöksien raportointi päiväkodille.
Suoritin aineistonkeruun Kiikassa keväällä 2010. Aineistonkeruumenetelmänä käytin valmistamaani kyselylomaketta, jonka jaoin henkilökohtaisesti vanhemmille. Kiikan päiväkodin työn piirissä oli tuolloin seitsemäntoista perhettä, kun lasten sisarussuhteet otetaan huomioon. Sain vastauksia takaisin neljätoista kappaletta, joka osoittaa vastaus-prosentiksi 82.
Opinnäytetyöni yhtenä keskeisimpänä tutkimustuloksena oli, että vanhemmat ajattelevat sujuvan yhteistyön päivähoitohenkilöstön kanssa olevan merkityksellistä lapsen hoidon kannalta. Vanhemmat haluavat olla aktiivisessa roolissa suhteessa päiväkodin toimin-taan. Vanhemmat olivat tyytyväisiä Kiikan päiväkodin hoidon tasoon ja pitkäjänteiseen työhön; he pitävät Kiikan päiväkotia hyvänä, luotettavana ja toimivana kasvatuskump-panina. Tutkimukseni mukaan vanhemmat toivoivat entistä sujuvampaa informaation-kulkua päiväkodin toimesta. Vanhempien mielestä keskusteluja, kuulumisten vaihtoa ja tiedottamista päiväkodin tapahtumista tulisi lisätä. Tutkimukseni mukaan muutamat vanhemmista pohtivat myös, saavatko heidän lapsensa riittävästi yksillöllistä huomiota päiväkodissa.
Tutkimukseni tärkein tulos oli, että vanhemmat ovat tyytyväisiä kasvatuskumppanuu-teen Kiikan päiväkodin kanssa. Muutamiin edellä mainittuihin kehittämisosa-alueisiin keskittymällä yhteistyö voisi saavuttaa vielä parempia tuloksia. Olisi mielenkiintoista tehdä tutkimus uudelleen esimerkiksi kahden vuoden kuluttua ja kartoittaa, millaista kehitystä on tapahtunut. Toinen jatkotutkimusaihe voisi olla kasvatuskumppanuuden tutkiminen Kiikan päiväkodin työntekijöiden näkökulmasta.