Vierellä varhain-Tuki on parhain : Koulutusmateriaali haastaviin kasvatuskumppanuus kohtaamisiin
Olli, Marja (2010)
Olli, Marja
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916255
Tiivistelmä
Olli Marja. Vierellä varhain – tuki on parhain. Koulutusmateriaali haastaviin kasvatuskumppanuuskohtaamisiin. Pori, syksy 2010, 25 s., 3 liitettä
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Länsi, Porin yksikkö, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosiaali ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK)
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä koulutusmateriaali varhaiskasvattajille tueksi haastaviin kasvatuskumppanuuskohtaamisiin. Koulutusmateriaalin pilottiesitys toteutettiin opinnäytetyöprosessin aikana nokialaisessa Myllyhaan päiväkodissa, jonka henkilökunta osallistui koulutusmateriaalin sisällön ja esityksen arviointiin.
Opinnäytetyö rakentuu vahvasti sosiaalipedagogisen viitekehyksen ympärille. Kasvatuskumppanuuskäsitteen avaamiseksi aineistoa kerättiin tutustumalla aiheesta kertovaan kirjallisuuteen sekä käyttämällä aikaa eri ammattilaisten ja vanhempien kanssa käytyihin keskusteluihin. Työn toteutustapa oli produktio, jonka varsinaisena tuotoksena syntyi koulutusmateriaali.
Opinnäytetyön raportissa kuvataan työnteoreettinen viitekehys, kasvatuskumppanuuden käsite ja koulutuksen prosessi ideasta varsinaiseen koulutukseen.
asiasanat: sosiaalipedagogiikka, vuorovaikutus, kasvatuskumppanuus, läsnäolo, kohtaaminen, verkosto
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Länsi, Porin yksikkö, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosiaali ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK)
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä koulutusmateriaali varhaiskasvattajille tueksi haastaviin kasvatuskumppanuuskohtaamisiin. Koulutusmateriaalin pilottiesitys toteutettiin opinnäytetyöprosessin aikana nokialaisessa Myllyhaan päiväkodissa, jonka henkilökunta osallistui koulutusmateriaalin sisällön ja esityksen arviointiin.
Opinnäytetyö rakentuu vahvasti sosiaalipedagogisen viitekehyksen ympärille. Kasvatuskumppanuuskäsitteen avaamiseksi aineistoa kerättiin tutustumalla aiheesta kertovaan kirjallisuuteen sekä käyttämällä aikaa eri ammattilaisten ja vanhempien kanssa käytyihin keskusteluihin. Työn toteutustapa oli produktio, jonka varsinaisena tuotoksena syntyi koulutusmateriaali.
Opinnäytetyön raportissa kuvataan työnteoreettinen viitekehys, kasvatuskumppanuuden käsite ja koulutuksen prosessi ideasta varsinaiseen koulutukseen.
asiasanat: sosiaalipedagogiikka, vuorovaikutus, kasvatuskumppanuus, läsnäolo, kohtaaminen, verkosto