Kiireetön koulu lapsille : Miten sosionomi voi tukea kouluyhteisöä?
Mujunen, Heikki (2010)
Mujunen, Heikki
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112214966
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112214966
Tiivistelmä
Mujunen, Heikki. Kiireetön koulu lapsille – Miten sosionomi voi tukea kouluyhteisöä? Diak Etelä, Kauniainen, syksy 2010, 56 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää sosionomin mahdollisuuksia toimia peruskoulussa. Tavoitteena oli etsiä vastausta tutkimuskysymykseen: miten sosionomi voi tukea kouluyhteisöä. Päätutkimuskysymyksen voi jakaa koskemaan sekä lasten että koulun työntekijöiden tarpeita, jotka liittyvät kouluyhteisöön. Tutkimus oli osa kansallista sosiaali- ja terveysministeriön Kaste-kehittämisohjelmaa ja sen alaisuudessa toimivaa Lapsen ääni -kehittämisohjelmaa ja siihen kuuluvaa Lapsen ääni koulussa -osahanketta. Tutkimuksen tarkoituksena oli ensisijaisesti nostaa esille lasten ääni ja lasten kasvuun liittyvät haasteet.
Opinnäytetyön teoriapohja perustuu kirjallisiin lähteisiin, jotka käsittelevät muun muassa koulumaailmaa ja sen haasteita, lasten kehittymistä ja kasvamista sekä sosiaalipedagogiikkaa ja sosionomin toimimista koulussa.
Tutkimus tehtiin Espoon Olarissa Päivänkehrän koulussa. Tutkimus toteutettiin pääasiallisesti kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusotos sisälsi kahdeksan koulun työntekijää sekä 4.–5.-luokkalaisia oppilaita 24. Koulun työntekijöitä haastateltiin avoimilla kysymyksillä. Lapsille toteutettiin kysely kouluviihtyvyy-destä. Oppilaille suunnatussa kyselyssä oli kaksi kysymystä, jotka analysoitiin kvantitatiivisella menetelmällä. Lisäksi yhtenä tutkimusmenetelmänä voi pitää havainnointia, joka on toteutettu myös 6.-luokkalaisten parissa.
Tutkimustulosten mukaan lapset kaipaavat kouluyhteisössä hyvää ja turvallista aikuisuutta. Lisäksi ystävyyden ja erilaisen toiminnan merkitys koulussa nousi-vat esiin lapsille tärkeinä seikkoina. Työntekijöiden näkökulmasta työntekijä-resursseissa olisi parannettavaa – lisäaikuisia kouluihin tarvittaisiin. Tutkimuk-sen päätuloksista voidaan päätellä, että monitahoiselle työotteelle on kysyntää. Myös sosionomin osaamiselle on tarvetta. Haasteeksi muodostuu sosionomin tarkan työkentän määrittely kouluyhteisössä. Sosionomi voisi toimia esimerkiksi osana oppilashuoltoa tai tietyn ikä- tai erityisryhmän mukana.
Asiasanat: lapset, sosionomit, peruskoulu, kouluyhteisö, moniammatillisuus, tutkimus, kvalitatiivinen tutkimus, kvantitatiivinen tutkimus, havainnointi
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää sosionomin mahdollisuuksia toimia peruskoulussa. Tavoitteena oli etsiä vastausta tutkimuskysymykseen: miten sosionomi voi tukea kouluyhteisöä. Päätutkimuskysymyksen voi jakaa koskemaan sekä lasten että koulun työntekijöiden tarpeita, jotka liittyvät kouluyhteisöön. Tutkimus oli osa kansallista sosiaali- ja terveysministeriön Kaste-kehittämisohjelmaa ja sen alaisuudessa toimivaa Lapsen ääni -kehittämisohjelmaa ja siihen kuuluvaa Lapsen ääni koulussa -osahanketta. Tutkimuksen tarkoituksena oli ensisijaisesti nostaa esille lasten ääni ja lasten kasvuun liittyvät haasteet.
Opinnäytetyön teoriapohja perustuu kirjallisiin lähteisiin, jotka käsittelevät muun muassa koulumaailmaa ja sen haasteita, lasten kehittymistä ja kasvamista sekä sosiaalipedagogiikkaa ja sosionomin toimimista koulussa.
Tutkimus tehtiin Espoon Olarissa Päivänkehrän koulussa. Tutkimus toteutettiin pääasiallisesti kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusotos sisälsi kahdeksan koulun työntekijää sekä 4.–5.-luokkalaisia oppilaita 24. Koulun työntekijöitä haastateltiin avoimilla kysymyksillä. Lapsille toteutettiin kysely kouluviihtyvyy-destä. Oppilaille suunnatussa kyselyssä oli kaksi kysymystä, jotka analysoitiin kvantitatiivisella menetelmällä. Lisäksi yhtenä tutkimusmenetelmänä voi pitää havainnointia, joka on toteutettu myös 6.-luokkalaisten parissa.
Tutkimustulosten mukaan lapset kaipaavat kouluyhteisössä hyvää ja turvallista aikuisuutta. Lisäksi ystävyyden ja erilaisen toiminnan merkitys koulussa nousi-vat esiin lapsille tärkeinä seikkoina. Työntekijöiden näkökulmasta työntekijä-resursseissa olisi parannettavaa – lisäaikuisia kouluihin tarvittaisiin. Tutkimuk-sen päätuloksista voidaan päätellä, että monitahoiselle työotteelle on kysyntää. Myös sosionomin osaamiselle on tarvetta. Haasteeksi muodostuu sosionomin tarkan työkentän määrittely kouluyhteisössä. Sosionomi voisi toimia esimerkiksi osana oppilashuoltoa tai tietyn ikä- tai erityisryhmän mukana.
Asiasanat: lapset, sosionomit, peruskoulu, kouluyhteisö, moniammatillisuus, tutkimus, kvalitatiivinen tutkimus, kvantitatiivinen tutkimus, havainnointi