Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kuuluuko lapsen ääni päiväkodissa? : Työntekijöiden näkökulmia lapsen osallisuuteen Espoon keskustan päiväkodeissa

Hagelberg, Maarit (2010)

 
Avaa tiedosto
Hagelberg_Maarit.pdf (628.2Kt)
Lataukset: 


Hagelberg, Maarit
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415408
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ


Hagelberg, Maarit. Kuuluuko lapsen ääni päiväkodissa? Työntekijöiden näkökulmia lapsen osallisuuteen Espoon keskustan päiväkodeissa.
Helsinki, syksy 2010, 42 s., 1 liite.

Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).

Työn lähtökohtana on lapsen osallisuuden käsite. Lapsen osallisuus päiväkodissa toteutuu yhteisöllisyyden kautta, jossa sekä lapset että aikuiset oppivat ja kasvavat. Kasvatusvuorovaikutuksella on ratkaiseva rooli lapsen osallisuuden toteutumisessa. Työntekijät ovat lapsen osallisuuden mahdollistajia tai ehkäisijöitä.

Tässä opinnäytetyössä selvitin työntekijöiden käsityksiä lapsen osallisuudesta 3–6-vuotiaiden ryhmässä Espoon keskustan alueella. Tavoitteena on saada selville, miten työntekijät määrittävät lapsen osallisuuden käsitteen. Toiseksi on tarkoitus selvittää heidän käsitystään siitä, mitkä työtavat edistävät ja ehkäisevät lapsen osallisuutta päiväkodissa. Lisäksi kartoitan heidän käsitystään siitä, miten työtapoja tulisi kehittää lapsen osallisuuden lisäämiseksi.

Teoriaosuus käsittelee lapsen osallisuuden käsitettä päivähoidon pedagogiikan kehityksen ja eri teorioiden kautta. Aineisto tutkimukseen kerättiin kyselyllä. Kysely lähetettiin sisäpostissa kahdeksaantoista Espoon keskustan päiväkotiin 3–6-vuotiaiden tiimin työntekijöille. Kysymyksiä kyselyssä oli 16. Kysely oli puolistrukturoitu. Suurin osa kysymyksistä oli avoimia. Tutkimusmetodini oli kvalitatiivinen. Osa kyselyaineistosta analysoitiin luokittelemalla vastaukset teemoiksi. Vastauksia tuli 13, joten vastausprosentti oli 72, 2 %.

Tuloksista sai selville, että työntekijöillä oli varsin yhtenäinen määritelmä lapsen osallisuuden käsitteestä. Opinnäytetyössä selvisi, että 76,9 % vastaajista määritteli lapsen osallisuuden aikuisen ja lapsen välisen vuorovaikutuksen kautta. Toinen määrittelytapa oli lähestyä lapsen osallisuutta lapsihavainnoinnin ja lapsilähtöisyyden näkökulmasta.

Kaikkein tärkeimmäksi lapsen osallisuuden edistäjäksi nousi aikuisen aito läsnäolo ja lapsen kuunteleminen. Osallisuutta edistäviksi työtavoiksi vastaajat kokivat mm. leikin, lapsihavainnoinnin, pienryhmätoiminnan, projektityöskentelyn. Ehkäiseviksi tekijöiksi lapsen osallisuudelle nähtiin liian suuret ryhmäkoot, tilan puute ja ennen kaikkea henkilökunnan riittämättömyys.

Opinnäytetyön perusteella voi päätellä, että työntekijät ovat tietoisia lapsen osallisuuden tarpeellisuudesta. Yhtenäisiä linjauksia ja toimintatapoja lapsen osallisuuden kehittämiseksi kaivataan. Työntekijät ovat valmiita muutokseen, mutta koulutusta ja keskustelua lapsen osallisuudesta on päiväkodeissa liian vähän jos ollenkaan.

Avainsanat: osallisuus, päiväkoti, kehittäminen
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste