Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Aamuhetki tukemassa maahanmuuttajataustaisten perheiden ja koulun välistä yhteistyötä

Joona, Raisa; Sundström, Niina (2010)

 
Avaa tiedosto
Aamuhetki tukemassa maahanmuuttajataustaisten perheiden ja koulun valista yhteistyota.pdf (919.1Kt)
Lataukset: 


Joona, Raisa
Sundström, Niina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916201
Tiivistelmä
Joona, Raisa & Sundström, Niina. Aamuhetki tukemassa maahanmuuttajataustaisten perheiden ja koulun välistä yhteistyötä. Helsinki, Syksy 2010, 48 sivua, 5 liitettä.
Diakonia- ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, so-sionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyömme on osa Koulu lapsen hyvinvointia tukemassa -hanketta, joka on osa Etelä-Suomen Lapsen ääni -kehittämisohjelmaa. Hanke mahdollisti tämän opinnäyte-työn toteuttamisen yhteistyössä Mellunmäen ala-asteen kanssa. Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää millaisia erityispiirteitä maahanmuuttajataustaisten perheiden ja koulun välisessä yhteistyössä on. Tavoitteenamme oli myös tutkia miten suunnittelemamme ja toteuttamamme Aamuhetki tukee tätä yhteistyötä.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen ja siinä käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Aineistona olivat asiantuntijakyselyt, Aamuhetkeen osallistuneilta perheiltä saadut palautelomakkeet ja opinnäytetyöpäiväkirja. Asiantuntijakyselyihin vastasi viisi koulun työntekijää. Käsittelimme asiantuntijakyselyt sisällönanalyysin keinoin ja saatujen tulosten pohjalta suunnittelimme ja toteutimme kaksi luokan yhteistä Aamuhetkeä keväällä 2010 Mellunmäen ala-asteella osana työharjoitteluamme. Palautelomakkeita saimme 15 perheeltä. Palautelomakkeet ja opinnäytetyöpäiväkirja olivat Aamuhetken arvioinnin aineistona.
Opinnäytetyömme johtopäätökset ovat, että maahanmuuttajataustaisten perheiden ja koulun välisessä yhteistyössä on erityispiirteitä, kuten molemminpuolinen tiedon puute, kieliongelmat sekä molemminpuoliset asenteet ja ennakkoluulot. Nämä erityispiirteet liittyvät vahvasti vuorovaikutukseen. Aamuhetki voisi olla yksi hyvä yhteistyömuoto maahanmuuttajataustaisten perheiden ja koulun välisessä yhteistyössä. Aamuhetki voisi toimintana tuoda yhteistyötä lähemmäs kasvatuskumppanuutta, sillä Aamuhetken tarkoituksena on lisätä kodin ja koulun välistä vuorovaikutusta. Koulussa työskentelevä sosionomi(AMK) voisi omalla osaamisellaan olla tukemassa tätä yhteistyötä ja olla kehittämässä vuorovaikutusta maahanmuuttajataustaisten perheiden ja koulun välillä.
Asiasanat: maahanmuuttajat, perheet, koulu, yhteistyö, kasvatuskumppanuus, kehittäminen, kvalitatiivinen tutkimus
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste