Ruskeasuon koulun oppilaskotien oppilaiden käsityksiä koulun arvoista
Gubis, Zoltan (2010)
Gubis, Zoltan
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916163
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Zoltán Gubis.
Ruskeasuon koulun oppilaskotien oppilaiden käsityksiä koulun arvoista. Helsinki, syksy 2010. 59 s, 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsingin toimipaikka. Sosiaalialan koulu-tusohjelma, diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + dia-konin virkakelpoisuus.
Ruskeasuon koulu on valtion omistama liikuntavammaisten erityiskoulu, oppimis-, pal-velu- ja kehittämiskeskus. Ruskeasuon koulun tärkeimmät arvot ovat yksilöllisyys, yksityisyys ja yhteisöllisyys. Opinnäytetyöni tavoite oli selvittää, minkälaisia käsityksiä on oppilailla koulun arvoista. Selvitykseni tarkoituksena oli myös saada esille koulun oppilaskotien oppilaiden, näkemyksiä, mielipiteitä ja kokemuksia elämästä oppilasko-deissa. Opinnäytetyössäni etiikalla, arvoilla ja arvoilla kasvatuksessa on tärkeä sija. Ar-vot ovat osa etiikkaa, joka ohjaa käytännön elämää.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla kuutta Ruskeasuon koulun oppilaskodissa asuvaa nuorta. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaas-tattelulla ja analysoitiin sisältöanalyysillä.
Nuorten haastatteluissa selvisi, että oppilaat sisäistävät koulun arvoja ja toimivat niiden mukaan. He tunnistavat että he ovat kaikki erilaisia sekä tavoiltaan ja mielipiteiltään. He antavat rauhaa toisilleen olla yksikseen ja he ottavat toisen huomioon, he kannustavat ja tukevat toisiaan. Haastattelujen perusteella Ruskeasuon koulun oppilaskodissa koulun arvoja vaalitaan, muun muassa huolehtimalla siitä että toimivat sääntöjen mukaan ja ottamalla huomioon yksilöllisiä tarpeita ja mielipiteitä.
Asiasanat: vammaiset, koulut, oppilasasuntolat, arvot, yksilöllisyys, yksityisyys, yhteisöllisyys, arviointi, oppilaat, arvokasvatus, vammaistyö, etiikka
Zoltán Gubis.
Ruskeasuon koulun oppilaskotien oppilaiden käsityksiä koulun arvoista. Helsinki, syksy 2010. 59 s, 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsingin toimipaikka. Sosiaalialan koulu-tusohjelma, diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + dia-konin virkakelpoisuus.
Ruskeasuon koulu on valtion omistama liikuntavammaisten erityiskoulu, oppimis-, pal-velu- ja kehittämiskeskus. Ruskeasuon koulun tärkeimmät arvot ovat yksilöllisyys, yksityisyys ja yhteisöllisyys. Opinnäytetyöni tavoite oli selvittää, minkälaisia käsityksiä on oppilailla koulun arvoista. Selvitykseni tarkoituksena oli myös saada esille koulun oppilaskotien oppilaiden, näkemyksiä, mielipiteitä ja kokemuksia elämästä oppilasko-deissa. Opinnäytetyössäni etiikalla, arvoilla ja arvoilla kasvatuksessa on tärkeä sija. Ar-vot ovat osa etiikkaa, joka ohjaa käytännön elämää.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla kuutta Ruskeasuon koulun oppilaskodissa asuvaa nuorta. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaas-tattelulla ja analysoitiin sisältöanalyysillä.
Nuorten haastatteluissa selvisi, että oppilaat sisäistävät koulun arvoja ja toimivat niiden mukaan. He tunnistavat että he ovat kaikki erilaisia sekä tavoiltaan ja mielipiteiltään. He antavat rauhaa toisilleen olla yksikseen ja he ottavat toisen huomioon, he kannustavat ja tukevat toisiaan. Haastattelujen perusteella Ruskeasuon koulun oppilaskodissa koulun arvoja vaalitaan, muun muassa huolehtimalla siitä että toimivat sääntöjen mukaan ja ottamalla huomioon yksilöllisiä tarpeita ja mielipiteitä.
Asiasanat: vammaiset, koulut, oppilasasuntolat, arvot, yksilöllisyys, yksityisyys, yhteisöllisyys, arviointi, oppilaat, arvokasvatus, vammaistyö, etiikka