ESPOON PERHEKESKUSTEN ENNALTAEHKÄISEVÄ TYÖ : työntekijöiden näkemys ennaltaehkäisevän tuen työmuodoista ja työmenetelmistä sekä niiden kehittämisestä
Niskanen, Kati; Virkkala, Tuija (2010)
Niskanen, Kati
Virkkala, Tuija
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112715955
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112715955
Tiivistelmä
Niskanen, Kati & Virkkala, Tuija, Espoon perhekeskusten ennaltaehkäisevä työ. Työntekijöiden näkemys ennaltaehkäisevän tuen työmuodoista ja työmenetelmistä
sekä niiden kehittämisestä. Helsinki, syksy 2010. 100s., 5 liitettä. Diakonia ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, Terveyden edistämisen koulutusohjelma, Perhehoitotyö, Sosionomi (ylempi AMK).
Opinnäytetyön aiheena oli Espoon perhekeskusten ennaltaehkäisevä työ. Espoossa on kehitetty perheiden palveluverkostoja hankkeiden avulla. Opinnäytetyömme
on osa perheiden palvelujen kehittämisen prosessia. Perhekeskus kumppanina - hankkeen aikana oli toteutettu laaja kysely perhekeskuksien työntekijöille
ennaltaehkäisevän tuen työmuodoista ja työmenetelmistä. Kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa ennaltaehkäisevät työmuodot ja työmenetelmät 0–5 vuotiaan lapsen ja perheen elämän siirtymävaiheissa; lasta odottava perhe, ensimmäisen
lapsen syntymä, lapsi kotihoidossa, perhe kasvaa, perheeseen syntyy toinen lapsi, lapsi päivähoidossa ja perhettä uhkaava kriisi. Lisäksi työntekijöiltä kysyttiin työmuotojen ja työmenetelmien kehittämisen tarpeesta. Kyselyssä
oli käytetty avoimia kysymyksiä. Opinnäytetyömme oli tämän jo toteutetun kyselyn vastausten analysointia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli esitellä Espoossa käytetyt ennaltaehkäisevän tuen työmuodot ja työmenetelmät sekä työntekijöiden esiin tuomat kehittämisalueet. Lisäksi opinnäytetyön tavoitteena on, että Espoon kaupungin eri toimijat saavat tietoa toistensa työmuodoista ja työmenetelmistä. Opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda julki kentältä nousevaa työntekijöiden näkökulmaa.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus. Opinnäytetyön aineistona on ollut jo toteutetun kyselyn vastaukset. Vastausten analyysi on toteutettu laadullisella
sisällönanalyysillä. Aineisto luokiteltiin teemoihin, ja saadut tulokset suhteutettiin jo olemassa olevaan tietoon, teoriaan ja tutkimukseen. Opinnäytetyössä on arviointitutkimuksen piirteitä. Arvioinnin kohteena on ollut työntekijöiden näkemykset ja ennaltaehkäisevän työn kehittäminen.
Opinnäytetyön tuloksena on, että erilaisia työmuotoja on runsaasti käytössä eri toimijoilla. Näillä työ menetelmillä pyritään ennaltaehkäisyyn ja varhaiseen tukeen
sekä puuttumiseen. Toinen tärkeänä tulos on, että työntekijöillä on vahva usko ennalta ehkäisevän työn vaikuttavuuteen ja motivaatiota oman työn tekemiseen.
Samaan aikaan työntekijöillä on huoli resurssien riittävyydestä. Työntekijöillä on halu moniammatillisuuden lisäämiseen ja kehittämiseen. Lisäksi todettiin,
että työn sisällön ja vaikuttavuuden esiin tuominen sekä moniammatillisuuden ja vertaistuen kehittäminen ovat tulevaisuuden voimavara, joilla voidaan
vaikuttaa palvelujen laatuun ja resursseihin. Yksittäinen työntekijä tai työryhmä voi tuottaa tietoa omasta toiminnastaan, jolla on vaikutuksia oman työn tulevaisuuteen
ja tarjolla oleviin perheiden palveluihin.
Asiasanat: ennaltaehkäisy, kvalitatiivinen tutkimus, perhetyö, työmenetelmät, varhainen tuki, varhainen puuttuminen, vertaistuki
sekä niiden kehittämisestä. Helsinki, syksy 2010. 100s., 5 liitettä. Diakonia ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, Terveyden edistämisen koulutusohjelma, Perhehoitotyö, Sosionomi (ylempi AMK).
Opinnäytetyön aiheena oli Espoon perhekeskusten ennaltaehkäisevä työ. Espoossa on kehitetty perheiden palveluverkostoja hankkeiden avulla. Opinnäytetyömme
on osa perheiden palvelujen kehittämisen prosessia. Perhekeskus kumppanina - hankkeen aikana oli toteutettu laaja kysely perhekeskuksien työntekijöille
ennaltaehkäisevän tuen työmuodoista ja työmenetelmistä. Kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa ennaltaehkäisevät työmuodot ja työmenetelmät 0–5 vuotiaan lapsen ja perheen elämän siirtymävaiheissa; lasta odottava perhe, ensimmäisen
lapsen syntymä, lapsi kotihoidossa, perhe kasvaa, perheeseen syntyy toinen lapsi, lapsi päivähoidossa ja perhettä uhkaava kriisi. Lisäksi työntekijöiltä kysyttiin työmuotojen ja työmenetelmien kehittämisen tarpeesta. Kyselyssä
oli käytetty avoimia kysymyksiä. Opinnäytetyömme oli tämän jo toteutetun kyselyn vastausten analysointia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli esitellä Espoossa käytetyt ennaltaehkäisevän tuen työmuodot ja työmenetelmät sekä työntekijöiden esiin tuomat kehittämisalueet. Lisäksi opinnäytetyön tavoitteena on, että Espoon kaupungin eri toimijat saavat tietoa toistensa työmuodoista ja työmenetelmistä. Opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda julki kentältä nousevaa työntekijöiden näkökulmaa.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus. Opinnäytetyön aineistona on ollut jo toteutetun kyselyn vastaukset. Vastausten analyysi on toteutettu laadullisella
sisällönanalyysillä. Aineisto luokiteltiin teemoihin, ja saadut tulokset suhteutettiin jo olemassa olevaan tietoon, teoriaan ja tutkimukseen. Opinnäytetyössä on arviointitutkimuksen piirteitä. Arvioinnin kohteena on ollut työntekijöiden näkemykset ja ennaltaehkäisevän työn kehittäminen.
Opinnäytetyön tuloksena on, että erilaisia työmuotoja on runsaasti käytössä eri toimijoilla. Näillä työ menetelmillä pyritään ennaltaehkäisyyn ja varhaiseen tukeen
sekä puuttumiseen. Toinen tärkeänä tulos on, että työntekijöillä on vahva usko ennalta ehkäisevän työn vaikuttavuuteen ja motivaatiota oman työn tekemiseen.
Samaan aikaan työntekijöillä on huoli resurssien riittävyydestä. Työntekijöillä on halu moniammatillisuuden lisäämiseen ja kehittämiseen. Lisäksi todettiin,
että työn sisällön ja vaikuttavuuden esiin tuominen sekä moniammatillisuuden ja vertaistuen kehittäminen ovat tulevaisuuden voimavara, joilla voidaan
vaikuttaa palvelujen laatuun ja resursseihin. Yksittäinen työntekijä tai työryhmä voi tuottaa tietoa omasta toiminnastaan, jolla on vaikutuksia oman työn tulevaisuuteen
ja tarjolla oleviin perheiden palveluihin.
Asiasanat: ennaltaehkäisy, kvalitatiivinen tutkimus, perhetyö, työmenetelmät, varhainen tuki, varhainen puuttuminen, vertaistuki
