Kehotunne- ja turvataitokasvatus varhaiskasvatuksessa : Kysely varhaisksvatusikäisten lasten kasvattajille
Polvisalo, Mika; Veltheim, Jerita (2019)
Polvisalo, Mika
Veltheim, Jerita
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100519591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100519591
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Polvisalo, Mika & Veltheim, Jerita
Kehotunne- ja turvataitokasvatus varhaiskasvatuksessa
37 sivua, 2 liitettä
Syksy 2019
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma
Sosionomi (AMK), 210 op
Opinnäytetyömme tarkoituksena on saada käsitys siitä, puhutaanko seksuaalisuudesta avoimesti nykyajan kodeissa ja minkälainen käsitys vanhemmilla ja ammattikasvattajilla on lapsen seksuaalisuudesta ja sen luontaisesta kehityksestä. Kyselyn avulla tarkastellaan millaisena kasvattajat ovat kokeneet oman seksuaalikasvatuksen ja missä määrin kasvattajat ovat saaneet tietoa kehotunne- ja turvataitokasvatuksesta. Tarkastelimme opinnäytetyössämme myös, mitä varhaiskasvatussuunnitelma, esiopetussuunnitelma ja varhaiskasvatuslaki sanovat seksuaalikasvatuksesta.
Tutkimusmenetelmänä käytimme kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Toteutimme kvantitatiivisen kyselytutkimuksen, joka ohjattiin päiväkoti-ikäisten lasten vanhemmille ja muille kasvattajille. Kysely toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella Webropol -ohjelmaa käyttäen. Kyselylomake lähetettiin yhden kaupungin 748 huoltajalle ja varhaiskasvatuksen henkilökunnan 112 jäsenelle. Kyselyyn saimme yhteensä 109 vastausta.
Tutkimuksemme tavoitteena on saada tietoa vanhempien sekä muiden kasvattajien tietoisuudesta kehotunne- ja turvataitokasvatuksesta sekä heidän antamastaan kehotunnekasvatuksesta (seksuaalikasvatus) sekä turvataitokasvatuksesta. Opinnäytetyömme tulokset osoittivat, että vastaajat olivat saaneet seksuaalikasvatusta lapsuudessaan, mutta se on painottunut selvästi ala- ja yläkouluikään. Vastauksista pystyimme myös päättelemään, että kasvattajat haluavat saada lisää tietoa kehotunne- ja turvataitokasvatuksesta. ABSTRACT
Mika Polvisalo, Jerita Veltheim
Children’s safety and emotion skills and sexual education in early education
37 p., 2 appendices
Autumn, 2019
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor’s Degree Programme in Social Services
Bachelor of Social Services
The purpose of this thesis was to study whether sexuality is openly discussed in today´s homes and what kind of perception parents and other educators have on children´s sexuality and its natural development. With the help of the survey, we were able to study how parents and educators have experienced their own sexual upbringing and to what extent educators have been informed about children’s safety and emotion skills. We also looked into the early childhood education plan, pre-school education plan and early childhood education law in terms of their outlook on promoting healthy sexual development.
This thesis was a quantitative research by nature. For the thesis was conducted a quantitative questionnaire survey which was targeted to parents with children aged 3 – 6 and other educators. The sampling was executed as a Webropol programs electronic questionnaire, which was sent to 748 parents and 112 members of early education staff in a Finnish city. Total of 109 responses were received.
The aim of this thesis was to gain insight into sexual upbringing provided to children by their parents and other educators. The results of the thesis work indicated that the respondents have received sexual education as children but the emphasis was clearly in the primary and secondary school ages. From the answers received we were also able to conclude that parents and other educators wish to gain further information about children’s safety and emotion skills and sexual upbringing.
Polvisalo, Mika & Veltheim, Jerita
Kehotunne- ja turvataitokasvatus varhaiskasvatuksessa
37 sivua, 2 liitettä
Syksy 2019
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma
Sosionomi (AMK), 210 op
Opinnäytetyömme tarkoituksena on saada käsitys siitä, puhutaanko seksuaalisuudesta avoimesti nykyajan kodeissa ja minkälainen käsitys vanhemmilla ja ammattikasvattajilla on lapsen seksuaalisuudesta ja sen luontaisesta kehityksestä. Kyselyn avulla tarkastellaan millaisena kasvattajat ovat kokeneet oman seksuaalikasvatuksen ja missä määrin kasvattajat ovat saaneet tietoa kehotunne- ja turvataitokasvatuksesta. Tarkastelimme opinnäytetyössämme myös, mitä varhaiskasvatussuunnitelma, esiopetussuunnitelma ja varhaiskasvatuslaki sanovat seksuaalikasvatuksesta.
Tutkimusmenetelmänä käytimme kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Toteutimme kvantitatiivisen kyselytutkimuksen, joka ohjattiin päiväkoti-ikäisten lasten vanhemmille ja muille kasvattajille. Kysely toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella Webropol -ohjelmaa käyttäen. Kyselylomake lähetettiin yhden kaupungin 748 huoltajalle ja varhaiskasvatuksen henkilökunnan 112 jäsenelle. Kyselyyn saimme yhteensä 109 vastausta.
Tutkimuksemme tavoitteena on saada tietoa vanhempien sekä muiden kasvattajien tietoisuudesta kehotunne- ja turvataitokasvatuksesta sekä heidän antamastaan kehotunnekasvatuksesta (seksuaalikasvatus) sekä turvataitokasvatuksesta. Opinnäytetyömme tulokset osoittivat, että vastaajat olivat saaneet seksuaalikasvatusta lapsuudessaan, mutta se on painottunut selvästi ala- ja yläkouluikään. Vastauksista pystyimme myös päättelemään, että kasvattajat haluavat saada lisää tietoa kehotunne- ja turvataitokasvatuksesta.
Mika Polvisalo, Jerita Veltheim
Children’s safety and emotion skills and sexual education in early education
37 p., 2 appendices
Autumn, 2019
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor’s Degree Programme in Social Services
Bachelor of Social Services
The purpose of this thesis was to study whether sexuality is openly discussed in today´s homes and what kind of perception parents and other educators have on children´s sexuality and its natural development. With the help of the survey, we were able to study how parents and educators have experienced their own sexual upbringing and to what extent educators have been informed about children’s safety and emotion skills. We also looked into the early childhood education plan, pre-school education plan and early childhood education law in terms of their outlook on promoting healthy sexual development.
This thesis was a quantitative research by nature. For the thesis was conducted a quantitative questionnaire survey which was targeted to parents with children aged 3 – 6 and other educators. The sampling was executed as a Webropol programs electronic questionnaire, which was sent to 748 parents and 112 members of early education staff in a Finnish city. Total of 109 responses were received.
The aim of this thesis was to gain insight into sexual upbringing provided to children by their parents and other educators. The results of the thesis work indicated that the respondents have received sexual education as children but the emphasis was clearly in the primary and secondary school ages. From the answers received we were also able to conclude that parents and other educators wish to gain further information about children’s safety and emotion skills and sexual upbringing.