Kasvunkansio pedagogisen dokumentoinnin menetelmänä
Nissilä, Linnea; Tuomi, Essi (2019)
Nissilä, Linnea
Tuomi, Essi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100519588
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100519588
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena produktiona, jonka teoreettinen viitekehys käsittelee
varhaiskasvatusta, pedagogista dokumentointia, kasvunkansiota sekä lapsilähtöisyyttä.
Työn tavoitteena oli kehittää kasvunkansio eräälle Helsingin kaupungin päiväkodille.
Produktio sai alkunsa yhteistyötahon tarpeesta. Päiväkodissa järjestettiin kolme työpajaa,
joissa kerättiin päiväkodin varhaiskasvattajien ideat ja toiveet. Ideoiden ja toiveiden
pohjalta suunniteltiin ja kehitettiin kasvunkansio.
Ensimmäiseen ja toiseen työpajaan osallistuivat varhaiskasvatuksen opettajat. Näissä työpajoissa
käytettiin ideapuu- ja kumuloituva ryhmä -menetelmiä. Menetelmien avulla kerättiin
yleiset ideat ja tarpeet kasvunkansiosta sekä toiveet välilehdistä ja tehtävistä. Työpajojen
pohjalta koottiin alustava versio kasvunkansiosta. Kolmanteen työpajaan osallistui
myös varhaiskasvatuksen lastenhoitajia. Työpajassa kerättiin palautteet ja viimeiset
kehitysideat kasvunkansioon. Lopullinen kasvunkansio kehitettiin toteutettavaksi konkreettisena
kansiona, jonka rungon kasvattajat saivat sähköisenä tiedostona. Sähköinen tiedosto
sisältää kasvunkansion rungon, ohjeen kasvunkansion käyttöön sekä esimerkkitehtäviä
sen täyttämiseen. Tiedostosta varhaiskasvattajat voivat tulostaa haluamansa sivut
lapsen kasvunkansioon. The purpose of the thesis was to create a growth folder to a day care centre in Helsinki,
Finland. The need for this kind of production came from the day care centre itself. Three
workshops were organized in the day care centre and in those the early childhood educators'
ideas and wishes for the folder were collected. These were used as a material for
creating the growth folder. The theoretical framework of the thesis consists of the chapters
of an early childhood education, pedagogical documentary, the growth folder and the
child-oriented way of work.
The day care centre’s early childhood education teachers participated in the first and the
second workshop. The idea tree and cumulative group methods were used in the workshops.
With those methods the basic ideas, needs and wishes, but also the suggestions of
the interleaf names and the use of the growth folder were collected. The first version of
the growth folder was created after those two workshops. In the third workshop the day
care nurses of the centre also participated in it and the feedback from the first version of
the growth folder and the possible improvements were collected. The final version of the
growth folder was developed to be used as a concrete folder, the base of it was sent as an
electronic file to the day care centre workers. The electronic file contains the growth
folder's frame, instructions and example tasks for demonstrating the use of the folder. The
file can be printed out and used by the childhood educators as they will. 
varhaiskasvatusta, pedagogista dokumentointia, kasvunkansiota sekä lapsilähtöisyyttä.
Työn tavoitteena oli kehittää kasvunkansio eräälle Helsingin kaupungin päiväkodille.
Produktio sai alkunsa yhteistyötahon tarpeesta. Päiväkodissa järjestettiin kolme työpajaa,
joissa kerättiin päiväkodin varhaiskasvattajien ideat ja toiveet. Ideoiden ja toiveiden
pohjalta suunniteltiin ja kehitettiin kasvunkansio.
Ensimmäiseen ja toiseen työpajaan osallistuivat varhaiskasvatuksen opettajat. Näissä työpajoissa
käytettiin ideapuu- ja kumuloituva ryhmä -menetelmiä. Menetelmien avulla kerättiin
yleiset ideat ja tarpeet kasvunkansiosta sekä toiveet välilehdistä ja tehtävistä. Työpajojen
pohjalta koottiin alustava versio kasvunkansiosta. Kolmanteen työpajaan osallistui
myös varhaiskasvatuksen lastenhoitajia. Työpajassa kerättiin palautteet ja viimeiset
kehitysideat kasvunkansioon. Lopullinen kasvunkansio kehitettiin toteutettavaksi konkreettisena
kansiona, jonka rungon kasvattajat saivat sähköisenä tiedostona. Sähköinen tiedosto
sisältää kasvunkansion rungon, ohjeen kasvunkansion käyttöön sekä esimerkkitehtäviä
sen täyttämiseen. Tiedostosta varhaiskasvattajat voivat tulostaa haluamansa sivut
lapsen kasvunkansioon.
Finland. The need for this kind of production came from the day care centre itself. Three
workshops were organized in the day care centre and in those the early childhood educators'
ideas and wishes for the folder were collected. These were used as a material for
creating the growth folder. The theoretical framework of the thesis consists of the chapters
of an early childhood education, pedagogical documentary, the growth folder and the
child-oriented way of work.
The day care centre’s early childhood education teachers participated in the first and the
second workshop. The idea tree and cumulative group methods were used in the workshops.
With those methods the basic ideas, needs and wishes, but also the suggestions of
the interleaf names and the use of the growth folder were collected. The first version of
the growth folder was created after those two workshops. In the third workshop the day
care nurses of the centre also participated in it and the feedback from the first version of
the growth folder and the possible improvements were collected. The final version of the
growth folder was developed to be used as a concrete folder, the base of it was sent as an
electronic file to the day care centre workers. The electronic file contains the growth
folder's frame, instructions and example tasks for demonstrating the use of the folder. The
file can be printed out and used by the childhood educators as they will.
