ENNALTAEHKÄISEVÄÄ SOSIAALIOHJAUSTA PERUSKOULUN YLÄASTEELLE - Kasvatusohjaajan tehtäväkuvan luominen
Ullgren, Aino (2019)
Ullgren, Aino
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100619603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100619603
Tiivistelmä
Aino Ullgren
Ennaltaehkäisevää sosiaaliohjausta peruskoulun yläasteelle – Kasvatusohjaajan tehtäväkuvan luominen
Sivut ja liitteet 58 s, 7 liitettä
Syksy, 2019
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeatutkinto
Sosionomi (AMK)
Koulussa tarvitaan lisäaikuisia tukemaan ja ohjaamaan nuoria kasvussa ja kehityksessä. Tukea ja apua koulussa voi tarjota koulun sosiaaliohjaaja, josta käytetään esimerkiksi nimitystä kasvatusohjaaja.
Opinnäytetyöni tarkoitus oli laatia ehdotus kasvatusohjaajan tehtäväkuvasta Maunulan yhteiskouluun sekä luoda tehtäväkuvaa hyödyntäen työpaikkailmoitus rekrytointia varten. Opinnäytetyö on muodoltaan kehittämishanke. Kehittämistyön tuloksena toimitin Maunulan yhteiskouluun selkeät konkreettiset tuotokset, jotka kuvasivat kasvatusohjaajan työtä ja työnkuvaa.
Kehittämistyöhön otettiin mukaan oppilaita ja koulun opiskeluhuollon henkilökuntaa. Kehittämistyön tueksi keräsin aineistoa 9.luokan oppilaille suunnatulla lomakekyselyllä ja opiskeluhuollon henkilökunnalle ohjatulla työpajalla, jotka molemmat toteutettiin toukokuussa 2017. Analysoin saamaani ainestoa laadullisin ottein hyödyntäen sisällön analyysia. Tuloksia perusteltiin lisäksi määrällisesti saamieni vastausten perusteella. Aineistoja hyödyntäen laadin kasvatusohjaajan työn lähtökohdat ja kasvatusohjaajan työkuvausmateriaalin. Tuotosten perusteella laadin työpaikkailmoitustekstin, jolla tulevaa kasvatusohjaajaa etsittiin työhön.
Kehittämishankkeen teoreettisena viitekehyksenä on koulussa tehtävä sosiaaliohjaus. Lähestyin aihetta kertomalla nuoruudesta ikävaiheena, nuorten hyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä, peruskoulusta ja koulumaailmasta sekä monitoimijaisesta yhteistyöstä ja kasvatuskumppanuudesta.
Kehittämishankeen tuotoksena laadin kasvatusohjaajan työnkuvauksen, jossa painottui matalan kynnyksen sosiaaliohjauksen tärkeys koulussa nuorten hyvinvoinnin edistämisen ja syrjäytymisen ehkäisyn näkökulmasta. Kasvatusohjaaja tekee työtä monipuolisesti koko kouluyhteisön kanssa. Työssä painottuu monitoimijainen yhteistyö koulun sisällä ja ulkopuolella sekä monipuolinen asiakastyö ryhmien ja yksilöiden kanssa. Maunulan yhteiskoulussa erityisinä tarpeina voidaan pitää sosiaaliohjaajan roolia vapaa-ajan- ja harrastustoiminnan ohjauksessa, kotouttamistyössä, nivelvaihetyössä, oppilaiden osallisuuden ja vaikuttamistoiminnan edistämisessä sekä kiusaamisen vastaisessa työssä.
Asiasanat: koulun sosiaaliohjaus, syrjäytymisen ehkäisy, nuorten hyvinvointi, kasvatusohjaaja, peruskoulu
Ennaltaehkäisevää sosiaaliohjausta peruskoulun yläasteelle – Kasvatusohjaajan tehtäväkuvan luominen
Sivut ja liitteet 58 s, 7 liitettä
Syksy, 2019
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeatutkinto
Sosionomi (AMK)
Koulussa tarvitaan lisäaikuisia tukemaan ja ohjaamaan nuoria kasvussa ja kehityksessä. Tukea ja apua koulussa voi tarjota koulun sosiaaliohjaaja, josta käytetään esimerkiksi nimitystä kasvatusohjaaja.
Opinnäytetyöni tarkoitus oli laatia ehdotus kasvatusohjaajan tehtäväkuvasta Maunulan yhteiskouluun sekä luoda tehtäväkuvaa hyödyntäen työpaikkailmoitus rekrytointia varten. Opinnäytetyö on muodoltaan kehittämishanke. Kehittämistyön tuloksena toimitin Maunulan yhteiskouluun selkeät konkreettiset tuotokset, jotka kuvasivat kasvatusohjaajan työtä ja työnkuvaa.
Kehittämistyöhön otettiin mukaan oppilaita ja koulun opiskeluhuollon henkilökuntaa. Kehittämistyön tueksi keräsin aineistoa 9.luokan oppilaille suunnatulla lomakekyselyllä ja opiskeluhuollon henkilökunnalle ohjatulla työpajalla, jotka molemmat toteutettiin toukokuussa 2017. Analysoin saamaani ainestoa laadullisin ottein hyödyntäen sisällön analyysia. Tuloksia perusteltiin lisäksi määrällisesti saamieni vastausten perusteella. Aineistoja hyödyntäen laadin kasvatusohjaajan työn lähtökohdat ja kasvatusohjaajan työkuvausmateriaalin. Tuotosten perusteella laadin työpaikkailmoitustekstin, jolla tulevaa kasvatusohjaajaa etsittiin työhön.
Kehittämishankkeen teoreettisena viitekehyksenä on koulussa tehtävä sosiaaliohjaus. Lähestyin aihetta kertomalla nuoruudesta ikävaiheena, nuorten hyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä, peruskoulusta ja koulumaailmasta sekä monitoimijaisesta yhteistyöstä ja kasvatuskumppanuudesta.
Kehittämishankeen tuotoksena laadin kasvatusohjaajan työnkuvauksen, jossa painottui matalan kynnyksen sosiaaliohjauksen tärkeys koulussa nuorten hyvinvoinnin edistämisen ja syrjäytymisen ehkäisyn näkökulmasta. Kasvatusohjaaja tekee työtä monipuolisesti koko kouluyhteisön kanssa. Työssä painottuu monitoimijainen yhteistyö koulun sisällä ja ulkopuolella sekä monipuolinen asiakastyö ryhmien ja yksilöiden kanssa. Maunulan yhteiskoulussa erityisinä tarpeina voidaan pitää sosiaaliohjaajan roolia vapaa-ajan- ja harrastustoiminnan ohjauksessa, kotouttamistyössä, nivelvaihetyössä, oppilaiden osallisuuden ja vaikuttamistoiminnan edistämisessä sekä kiusaamisen vastaisessa työssä.
Asiasanat: koulun sosiaaliohjaus, syrjäytymisen ehkäisy, nuorten hyvinvointi, kasvatusohjaaja, peruskoulu
