Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Aikuisen tuen tärkeys alle 3-vuotiaan lapsen median käytössä : Media-aiheisen vanhempainillan laatiminen

Hämäläinen, Jenni (2019)

 
Avaa tiedosto
Hamalainen_Jenni.pdf (1.591Mt)
Lataukset: 


Hämäläinen, Jenni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522287
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida toiminnallinen vanhempainilta. Lisäksi tarkoituksena oli tarjota tietoa siitä, mitä media on alle 3–vuotiaille lapsille ja miten aikuinen voi olla lapsen median käytön tukena. Työelämäyhteistyökumppanina toimi päiväkoti Kanava.

Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda päiväkoti Kanavalle mallinnus mediakasvatuksesta. Laadittu PowerPoint-esitys jää päiväkoti Kanavan käyttöön ja sitä voidaan hyödyntää tulevissa vanhempainilloissa. Opinnäytetyössä käydään lisäksi läpi, miten varhaiskasvatuksessa on huomioitu monilukutaito, tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen sekä media-kasvatus.

Vanhempainilta oli suunnattu kahdelle alle kolmevuotiaiden lasten ryhmien huoltajille, ryhmien varhaiskasvatushenkilöstölle ja päiväkodin johtajalle. Illan lopuksi kerättiin palaute osallistuneilta. Palautelomakkeella haluttiin saada selville, oliko vanhempainillan aihevalinta osallistujien mielestä tarpeellinen ja mistä aiheesta huoltajat ja ryhmien varhaiskasvatushenkilöstö sekä päiväkodin johtaja haluaisivat jatkaa keskustelua.

Suurin osa osallistujista olisi kaivannut enemmän yhteistä keskustelua toistensa kanssa. Osaa osallistujista kiinnosti, miten mediaa käytetään perheissä sekä päiväkodissa. Lisäksi huoltajia mietitytti se, miten sopia yhteisistä säännöistä perheiden välillä koskien lasten median käyttöä.

Palautteesta nousseista ajatuksista voidaan todeta, että ilta oli suurimmalle osalle mieluinen. Mediakasvatus on lisäksi osa velvoittavaa varhaiskasvatussuunnitelmaa. Teemasta olisi hyvä jatkaa huoltajien ja varhaiskasvatushenkilöstön kesken avointa keskustelua.
 
The purpose of this thesis was to plan, implement and evaluate a functional parents’ evening. The aim was to offer information on what the media represents for children under three years old and how an adult can support children with usage of medias. The implementation of the functional part was conducted in collaboration with the day care center Kanava.

The aim of this thesis was to create a PowerPoint presentation as modeling of media education that the day care Kanava could use at their future parents’ evenings. This thesis also analysed how media education, multiple literacy, information and communications technology know-how are taken into account in early childhood education.

The parents’ evening was planned for parents and employees of two groups with children under three years old and for the manager of the day care. At the end of the evening, feedback was collected from the participants with a form. The aim of the feedback was to evaluate if the participants found the evening useful and if there were something they wanted to discuss more.

The main points from the feedback were that most of the parents and day care staff wanted more interaction between each other. Feedback showed that the evening was useful for almost everyone and both parties were interested in families´ media use. Parents were also interested in how to make rules for the media usage with other families and how media is represented in the day care.

At the moment media education is part of the early childhood education plan. However, it is important to continue open discussion and communication between parents and employees.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste