Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vanhempien kokemuksia lapsen psykososiaalisesta kehityksestä vuoropäivähoidossa

Jaakkola, Johanna; Takkinen, Reeta (2011)

 
Avaa tiedosto
Jaakkola_Johanna.pdf (650.7Kt)
Lataukset: 


Jaakkola, Johanna
Takkinen, Reeta
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103213423
Tiivistelmä
Jaakkola, Johanna & Takkinen, Reeta. Vanhempien kokemuksia lapsen psykososiaalisesta kehityksestä vuoropäivähoidossa. Oulu, kevät 2011, 49 s. 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Pohjoinen Oulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).

Opinnäytetyömme tavoitteena oli tuoda esille vanhempien kokemuksia lapsen psykososiaalisesta kehityksestä vuoropäivähoidossa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää käytännön työtä vuoropäiväkodissa sekä lisätä omaa ammatillista osaamista.

Opinnäytetyö toteutettiin kahdessa vuoropäiväkodissa. Kohderyhmä oli vuoropäivähoidossa olevien lasten vanhemmat. Työ oli kvalitatiivinen ja aineisto kerättiin avoimilla kyselylomakkeilla. Tutkimusmetodina käytettiin induktiivista sisällönanalyysiä. Työn viitekehys muodostui vuoropäiväkodin kasvuympäristöstä ja lapsen psykososiaalisesta kehityksestä. Lisäksi viitekehyksessä käsiteltiin aiempia tutkimuksia.

Vanhemmat kokevat vuoropäiväkodin turvalliseksi kasvuympäristöksi lapsilleen, koska tutut arkirutiinit tuovat turvaa, lapsi pystyy näyttämään kaikenlaiset tunteensa, hoitajilla on hyvä auktoriteetti lapsiin ja he ovat aidosti kiinnostuneita lasten jaksamisesta. Turvattomaksi ympäristön tekee epäsäännöllinen päivärytmi, lapsiryhmän suuruus ja siitä aiheutuva levottomuus, hoitajien ja lasten vaihtuvuus, sekä yksilöllisen huomioimisen puute. Vuoropäivähoito tukee lapsen sosiaalista kehitystä, koska siellä on paljon kanssakäymistä eri-ikäisten lasten kanssa. Sosiaalisten suhteiden luomiseen lapsi tarvitsee kuitenkin tukea, sillä lapset ovat hoidossa eri aikoina, eikä vahvoja kaverisuhteita muodostu helposti. Suuressa lapsiryhmässä oppii toimimaan itsenäisesti, vaikka omatoimisuuteen toivotaan vielä lisää kannustusta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste