HELSINGIN DIAKONISSALAITOKSEN HOIVA OY:N HOITAJIEN KOKEMUKSIA RAI-ARVIOINTIJÄRJESTELMÄSTÄ
Hartikainen, Ari; Raitio, Johanna (2019)
Hartikainen, Ari
Raitio, Johanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522267
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Ari Hartikainen
Johanna Raitio
Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy:n hoitajien kokemuksia RAI-arviointijärjestelmästä
Sivuja 45 ja 2 liitettä
Syksy 2019
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sairaanhoitaja (AMK)
Sosiaali- ja terveysministeriö ja Suomen Kuntaliitto ovat antaneet iäkkäiden ihmisten palvelujen kehittämistä koskevan laatusuosituksen. Laatusuosituksen tavoitteena on turvata mahdollisimman terve ja toimintakykyinen ikääntyminen koko ikääntyneelle väestölle sekä laadukkaat ja vaikuttavat palvelut niitä tarvitseville iäkkäille henkilöille. Tämän toteutuminen vaatii laaja-alaisen arviointivälineen, jonka avulla edistetään iäkkään yksilöllisyyttä. RAI “Resident Assessment Instrument” eli asukkaan arviointiväline on standardoitu tiedonkeruun ja havainnoinnin arviointijärjestelmä, joka täyttää vanhuspalvelulain vaatimukset.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy:n hoitajien kokemuksia RAI-arviointijärjestelmästä. Opinnäytetyö tehtiin laadullisen tutkimuksen menetelmin. Opinnäytetyön tavoite oli tuoda ajankohtaista tietoa RAI-arviointijärjestelmän käytöstä Hoiva Oy:ssä.
Tulosten mukaan RAI-arviointijärjestelmää käytetään Hoiva Oy:ssä kokonaisvaltaisen hoidon- ja palvelun sekä kuntoutuksen suunnittelussa, hoitoisuuksien mittareina, hoidon seuraamisessa sekä laadun varmistamisessa. RAI-arviointijärjestelmällä pystyy seuraamaan kattavasti asukkaan toimintakykyä ja huomioimaan herkästi siinä tapahtuvat muutokset. RAI-arviointijärjestelmää käyttävä henkilöstö on Hoiva Oy:ssä koulutettu käyttämään RAI-arviointijärjestelmää.
Hoiva Oy:n hoitajien RAI-arviointijärjestelmän käytöstä nousi kehittämisehdotus. Kehittämisehdotuksena olisi parantaa integraatiota potilastietojärjestelmän ja RAI-arviointijärjestelmän välille siten, että RAI-arviointijärjestelmästä tiedot siirtyisivät suoraan potilastietojärjestelmään. Toimivamman integraation ansiosta hoitajille jäisi enemmän aikaa hoiva- ja hoitotyöhön sen sijaan, että RAI-arvioinnin jälkeen he joutuisivat manuaalisesti siirtämään tiedot potilastietojärjestelmän hoitosuunnitelmaan.
Asiasanat: RAI-arviointijärjestelmä, sairaanhoitaja, laadullinen tutkimus
Ari Hartikainen
Johanna Raitio
Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy:n hoitajien kokemuksia RAI-arviointijärjestelmästä
Sivuja 45 ja 2 liitettä
Syksy 2019
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sairaanhoitaja (AMK)
Sosiaali- ja terveysministeriö ja Suomen Kuntaliitto ovat antaneet iäkkäiden ihmisten palvelujen kehittämistä koskevan laatusuosituksen. Laatusuosituksen tavoitteena on turvata mahdollisimman terve ja toimintakykyinen ikääntyminen koko ikääntyneelle väestölle sekä laadukkaat ja vaikuttavat palvelut niitä tarvitseville iäkkäille henkilöille. Tämän toteutuminen vaatii laaja-alaisen arviointivälineen, jonka avulla edistetään iäkkään yksilöllisyyttä. RAI “Resident Assessment Instrument” eli asukkaan arviointiväline on standardoitu tiedonkeruun ja havainnoinnin arviointijärjestelmä, joka täyttää vanhuspalvelulain vaatimukset.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy:n hoitajien kokemuksia RAI-arviointijärjestelmästä. Opinnäytetyö tehtiin laadullisen tutkimuksen menetelmin. Opinnäytetyön tavoite oli tuoda ajankohtaista tietoa RAI-arviointijärjestelmän käytöstä Hoiva Oy:ssä.
Tulosten mukaan RAI-arviointijärjestelmää käytetään Hoiva Oy:ssä kokonaisvaltaisen hoidon- ja palvelun sekä kuntoutuksen suunnittelussa, hoitoisuuksien mittareina, hoidon seuraamisessa sekä laadun varmistamisessa. RAI-arviointijärjestelmällä pystyy seuraamaan kattavasti asukkaan toimintakykyä ja huomioimaan herkästi siinä tapahtuvat muutokset. RAI-arviointijärjestelmää käyttävä henkilöstö on Hoiva Oy:ssä koulutettu käyttämään RAI-arviointijärjestelmää.
Hoiva Oy:n hoitajien RAI-arviointijärjestelmän käytöstä nousi kehittämisehdotus. Kehittämisehdotuksena olisi parantaa integraatiota potilastietojärjestelmän ja RAI-arviointijärjestelmän välille siten, että RAI-arviointijärjestelmästä tiedot siirtyisivät suoraan potilastietojärjestelmään. Toimivamman integraation ansiosta hoitajille jäisi enemmän aikaa hoiva- ja hoitotyöhön sen sijaan, että RAI-arvioinnin jälkeen he joutuisivat manuaalisesti siirtämään tiedot potilastietojärjestelmän hoitosuunnitelmaan.
Asiasanat: RAI-arviointijärjestelmä, sairaanhoitaja, laadullinen tutkimus