Turvapaikanhakijat osana seurakuntaa - toiminnallinen opetustapahtuma Diakonia-ammattikorkeakoulun kirkollisten tutkintojen opiskelijoille
Hiekkataipale, Anna (2019)
Hiekkataipale, Anna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112422074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112422074
Tiivistelmä
Anna Hiekkataipale
Turvapaikanhakijat osana seurakuntaa - Toiminnallinen opetustapahtuma Diakonia-ammattikorkeakoulun kirkollisten tutkintojen opiskelijoille
47 sivua ja 4 liitettä
Syksy, 2019.
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opetustapahtumana Diakonia-ammattikorkeakoulun Helsingin toimipisteessä. Opetustapahtuma suunnattiin kirkollisten tutkintojen opiskelijoille ja se toteutettiin osana opetussuunnitelmassa olevaa Kirkon monikulttuurisuustyö ja kansainvälinen vastuu -opintokokonaisuutta.
Opinnäytetyön tavoitteet olivat seuraavat; 1) Diakonia-ammattikorkeakoulun kirkollisten alojen opiskelijat lisäävät sisältöosaamistaan turvapaikanhakijoista ja heidän sijoittumisestaan diakoniatyön asiakaskuntaan ja 2) Diakonia-ammattikorkeakoulun kirkollisten alojen opiskelijat vahvistavat valmiuksiaan kohdata turvapaikanhakijoita seurakuntien asiakkaina sekä rohkaistuvat turvapaikkatyötä kehittävän työotteen omaksumiseen. Opinnäytetyön tavoitteet suhteutuivat myös Kirkon monikulttuurisuustyö ja kansainvälinen vastuu- opintojakson tavoitteisiin.
Opinnäytetyön toteutus koostui turvapaikanhakijoihin liittyvän teoreettisen viitekehyksen eri osa-alueiden käsittelystä osin luennon ja osin osallistavien menetelmien keinoin. Opetustapahtumasta kerättiin palautetta opiskelijoilta. Saadun palautteen perusteella voidaan johtopäätöksenä todeta, että tarve turvapaikka-aiheisen tietämyksen sisältöosaamisen lisäämiselle on ollut todellinen ja myös tullut täytetyksi tämän opinnäytetyön avulla.
Lisäksi opinnäytetyöllä oli kaksi ammatillisia tavoitetta. Tärkein ammatillinen tavoite oli yleisesti opetustapahtuman suunnitteleminen, toteuttaminen ja arviointi. Tätä tavoitetta lähestyttiin täydentämällä koulutussuunnittelun perusteoriaa prosessin aikana tehdyillä havainnoilla. Toisena ammatillisena tavoitteena oli rakentaa sekä opiskelijoille että työelämäkumppanille jaettavissa oleva tietopaketti ajankohtaisesta aiheesta. Opetustapahtumasta valmistettiin diaesitys, joka luovutettiin opiskelijoiden ja Diakonia-ammattikorkeakoulun käyttöön jatkoa varten.
Asiasanat: turvapaikanhakijat, turvapaikkatyö, monikulttuurinen ohjaus, opetuksen suunnittelu
Turvapaikanhakijat osana seurakuntaa - Toiminnallinen opetustapahtuma Diakonia-ammattikorkeakoulun kirkollisten tutkintojen opiskelijoille
47 sivua ja 4 liitettä
Syksy, 2019.
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opetustapahtumana Diakonia-ammattikorkeakoulun Helsingin toimipisteessä. Opetustapahtuma suunnattiin kirkollisten tutkintojen opiskelijoille ja se toteutettiin osana opetussuunnitelmassa olevaa Kirkon monikulttuurisuustyö ja kansainvälinen vastuu -opintokokonaisuutta.
Opinnäytetyön tavoitteet olivat seuraavat; 1) Diakonia-ammattikorkeakoulun kirkollisten alojen opiskelijat lisäävät sisältöosaamistaan turvapaikanhakijoista ja heidän sijoittumisestaan diakoniatyön asiakaskuntaan ja 2) Diakonia-ammattikorkeakoulun kirkollisten alojen opiskelijat vahvistavat valmiuksiaan kohdata turvapaikanhakijoita seurakuntien asiakkaina sekä rohkaistuvat turvapaikkatyötä kehittävän työotteen omaksumiseen. Opinnäytetyön tavoitteet suhteutuivat myös Kirkon monikulttuurisuustyö ja kansainvälinen vastuu- opintojakson tavoitteisiin.
Opinnäytetyön toteutus koostui turvapaikanhakijoihin liittyvän teoreettisen viitekehyksen eri osa-alueiden käsittelystä osin luennon ja osin osallistavien menetelmien keinoin. Opetustapahtumasta kerättiin palautetta opiskelijoilta. Saadun palautteen perusteella voidaan johtopäätöksenä todeta, että tarve turvapaikka-aiheisen tietämyksen sisältöosaamisen lisäämiselle on ollut todellinen ja myös tullut täytetyksi tämän opinnäytetyön avulla.
Lisäksi opinnäytetyöllä oli kaksi ammatillisia tavoitetta. Tärkein ammatillinen tavoite oli yleisesti opetustapahtuman suunnitteleminen, toteuttaminen ja arviointi. Tätä tavoitetta lähestyttiin täydentämällä koulutussuunnittelun perusteoriaa prosessin aikana tehdyillä havainnoilla. Toisena ammatillisena tavoitteena oli rakentaa sekä opiskelijoille että työelämäkumppanille jaettavissa oleva tietopaketti ajankohtaisesta aiheesta. Opetustapahtumasta valmistettiin diaesitys, joka luovutettiin opiskelijoiden ja Diakonia-ammattikorkeakoulun käyttöön jatkoa varten.
Asiasanat: turvapaikanhakijat, turvapaikkatyö, monikulttuurinen ohjaus, opetuksen suunnittelu