"Kiristääkö nuora?"-opetusvideo : Napanuorakomplikaatiot suunnittelemattomissa sairaalan ulkopuolisissa synnytyksissä
Kettunen, Elina; Jääskelä, Johanna (2019)
Kettunen, Elina
Jääskelä, Johanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112422155
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112422155
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli toiminnallinen tuotos yhteistyössä Diakonia-ammattikorkeakoulun kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä opetusvideo Diakonia-ammattikorkeakoulun terveysalan opiskelijoille. Opetusvideon tavoitteena oli tukea seksuaali- ja lisääntymisterveyden lähiopetuspäivää sekä opiskelijoiden itsenäistä opiskelua. Opetusvideo oli tarkoitettu käytettäväksi Diakonia-ammattikorkeakoulun verkko-oppimisympäristössä. Opetusvideo käsittelee napanuorakomplikaatioiden hoitamista suunnittelemattomissa sairaalan ulkopuolisissa synnytyksissä sekä napanuoran sitomisen ja katkaisun periaatteita kriittisessä tilanteessa synnytyksen aikana.
Opetusvideo esitettiin Diakonia-ammattikorkeakoulun terveysalan opiskelijoille Helsingissä, Porissa ja Oulussa viikoilla 37-41, minkä jälkeen opiskelijoilta kerättiin palaute lähiopetuspäivän yhteydessä. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin avoimia kysymyksiä. Opiskelijoita oli yhteensä 105, joista palautteeseen vastasi 87 ja vastaamatta jätti 18 opiskelijaa. Opiskelijoilta kerätyt palautteet analysoitiin induktiivista sisällönanalyysia soveltaen. Palautteiden perusteella opetusvideon avulla lähiopetus ja itsenäinen opiskelu yhdistyi selkeäksi kokonaisuudeksi. Opiskelijoiden mukaan opetusvideo oli selkeä ja ymmärrettävä, jonka avulla aihe konkretisoitui ja lähiopetuspäivään oli varmempi osallistua. Voisikin päätellä, että opetusvideoiden lisääminen opintoihin edistää opiskelijoiden oppimista ja siten ammatillista kehittymistä. Opetusvideon jatkoksi voisi ajatella jatko-osaa, jonka aiheena on vastasyntyneen virvoittelu ja elvytys.
Opinnäytetyön teoriaosiossa käsitellään Suomen synnytyssairaaloiden historiaa, syntyvyyttä Suomessa, istukan ja napanuoran toimintaa, synnytyksen luonnollista kulkua sekä toimintatapoja kuinka tulee toimia poikkeusolosuhteissa tapahtuvassa synnytyksessä.
Opetusvideo esitettiin Diakonia-ammattikorkeakoulun terveysalan opiskelijoille Helsingissä, Porissa ja Oulussa viikoilla 37-41, minkä jälkeen opiskelijoilta kerättiin palaute lähiopetuspäivän yhteydessä. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin avoimia kysymyksiä. Opiskelijoita oli yhteensä 105, joista palautteeseen vastasi 87 ja vastaamatta jätti 18 opiskelijaa. Opiskelijoilta kerätyt palautteet analysoitiin induktiivista sisällönanalyysia soveltaen. Palautteiden perusteella opetusvideon avulla lähiopetus ja itsenäinen opiskelu yhdistyi selkeäksi kokonaisuudeksi. Opiskelijoiden mukaan opetusvideo oli selkeä ja ymmärrettävä, jonka avulla aihe konkretisoitui ja lähiopetuspäivään oli varmempi osallistua. Voisikin päätellä, että opetusvideoiden lisääminen opintoihin edistää opiskelijoiden oppimista ja siten ammatillista kehittymistä. Opetusvideon jatkoksi voisi ajatella jatko-osaa, jonka aiheena on vastasyntyneen virvoittelu ja elvytys.
Opinnäytetyön teoriaosiossa käsitellään Suomen synnytyssairaaloiden historiaa, syntyvyyttä Suomessa, istukan ja napanuoran toimintaa, synnytyksen luonnollista kulkua sekä toimintatapoja kuinka tulee toimia poikkeusolosuhteissa tapahtuvassa synnytyksessä.