Kokemuksia vertaismentorointikoulutuksesta ja alkuvaiheen vertaismentoroinnista : Voimaa opiskeluun -hanke
Smedberg, Sanne; Särkioja, Renate (2019)
Smedberg, Sanne
Särkioja, Renate
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112121834
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112121834
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Diakonia-ammattikorkeakoulun (Diak) koordinoiman Voimaa opiskeluun -hankkeen kanssa. Hankkeen tavoitteena oli vähentää opiskelijoiden opintojen keskeyttämistä tukemalla opiskelijoiden opiskelukykyä, mielenterveyttä ja elämänhallintaa. Hankkeen yhtenä osatavoitteena oli kehittää mentorointi- ja vertaismentorointimallia. Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä kokemuksia keväällä 2019 ensimmäistä kertaa järjestetystä vertaismentorointikoulutuksesta ja ensimmäisistä vertaismentorointikerroista. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Haastattelut olivat puolistrukturoituja yksilöhaastatteluita. Kaikki viisi koulutukseen osallistunutta haastateltiin. Aineisto analysointiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Haastateltujen syyt lähteä koulutukseen olivat auttamisen halu, vaihtelun saaminen opintoihin ja opintopisteiden kerryttäminen. Koulutuksen hyviä puolia olivat Nyyti ry:n tuoma materiaali, konkreettiset menetelmät, vertaisuuden korostaminen ja hyvä tukiverkosto. Kehitettävää koulutuksessa oli sen mainostaminen, ongelmatilanteiden monipuolinen läpikäyminen, sen muokkaaminen aktorilähtöisemmäksi ja koulutuskertojen aikataulutus. Haastateltujen ennakko-oletukset koulutuksesta olivat pääosin erilaiset kuin toteutunut koulutus. Vertaismentorointikoulutuksen ei ajateltu olevan varsinainen koulutus.
Haastatellut kokivat, että vertaismentorikoulutus ja vertaismentorointi on hyödyllistä ja että sille on tarvetta ammattikorkeakouluympäristössä. Mainostamalla koulutusta sinne voitaisiin saada lisää osallistujia. Vertaismentorointimallista saataisiin pysyvä lujittamalla yhteistyötä Diakin ja hankkeen välillä. Vertaismentoreiden ryhmähenki ja työnohjaus tukivat työskentelyä.
Haastateltujen syyt lähteä koulutukseen olivat auttamisen halu, vaihtelun saaminen opintoihin ja opintopisteiden kerryttäminen. Koulutuksen hyviä puolia olivat Nyyti ry:n tuoma materiaali, konkreettiset menetelmät, vertaisuuden korostaminen ja hyvä tukiverkosto. Kehitettävää koulutuksessa oli sen mainostaminen, ongelmatilanteiden monipuolinen läpikäyminen, sen muokkaaminen aktorilähtöisemmäksi ja koulutuskertojen aikataulutus. Haastateltujen ennakko-oletukset koulutuksesta olivat pääosin erilaiset kuin toteutunut koulutus. Vertaismentorointikoulutuksen ei ajateltu olevan varsinainen koulutus.
Haastatellut kokivat, että vertaismentorikoulutus ja vertaismentorointi on hyödyllistä ja että sille on tarvetta ammattikorkeakouluympäristössä. Mainostamalla koulutusta sinne voitaisiin saada lisää osallistujia. Vertaismentorointimallista saataisiin pysyvä lujittamalla yhteistyötä Diakin ja hankkeen välillä. Vertaismentoreiden ryhmähenki ja työnohjaus tukivat työskentelyä.