Ajattele luovasti! - Opetusmateriaali Keravan seurakunnan rippikoulutyöhön
Viirre, Tiia; Väänänen, Tahko (2019)
Viirre, Tiia
Väänänen, Tahko
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522253
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522253
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda opetusmateriaali Keravan seurakunnan rippikoulutyöhön, rippileireillä tapahtuvan oppimisen tueksi. Materiaalissa pyrittiin tuomaan esille erilaisia toiminnallisia tapoja opettaa ja tukea erilaisia oppijoita.
Materiaalin tarkoituksena oli olla helposti lähestyttävä, ja siksi yhtenä teemoista on erilaiset oppijat. Erilaiset oppijat – termillä tarkoitetaan ihmisiä, joilla on hankaluuksia oppia asioita perinteisiä opetusmetodeja seuraamalla. Harjoitteet on suunniteltu helposti lähestyttäviksi sekä erilaisille oppijoille kuin myös nuorille ilman oppimisen vaikeuksia.
Menetelmiä on testattu Keravan seurakunnan kesän 2019 rippikouluissa, jonka pohjalta menetelmiä on hiottu kattamaan tarkemmin erilaisten oppijoiden kirjoa. Materiaalipaketin teemat on valittu rippikoululaisille osoitetun kyselyn pohjalta, jota käytettiin kartoittamaan rippikoululaisten mielenkiinnon kohteita. Pääteemoja tässä opetusmateriaalissa olivat taidelähtöiset menetelmät, teatteri, pelit ja musiikki.
Tässä opinnäytetyössä taidelähtöiset menetelmät pitävät sisällään esimerkiksi elokuvat, maalaamisen ja piirtämisen ja teatterin, esimerkiksi forumteatterin. Pelit ovat yhdistelmä pakohuonepelejä ja roolipelejä ja musiikissa keskitytään musiikin kuuntelemiseen ja äänimaailmojen luomiseen. The goal for this thesis was to create a teaching material to confirmation school for the parish of Kerava to be used to aid learning in confirmation camps. The material aims to bring out different action driven ways to teach and to aid the diverse learners.
The purpose for the material was to be easily approachable and that is why one of the themes was diverse learners. Diverse learners term refers to people who have difficulties in learning by following traditional teaching methods. The exercises are designed to be easy to approach, for diverse learners as well as for the youth without any difficulties in learning.
The methods were tested in the parish of Kerava during summer 2019 confir-mation camps, and on that basis the methods were refined to more accurately cover the spectrum of diverse learners. The themes for this material package have been selected on the basis of a questionnaire presented to the youth in confirmation camps, which was used to survey their interests. The main themes in this teaching material were arts-based methods, theater, games and music.
In this thesis arts-based methods include, for example, films, painting and drawing, and theater contains, for example, forum theater. Games are a combi-nation of escape room games and role-playing games and music focuses on listening and creating worlds of sound.
Materiaalin tarkoituksena oli olla helposti lähestyttävä, ja siksi yhtenä teemoista on erilaiset oppijat. Erilaiset oppijat – termillä tarkoitetaan ihmisiä, joilla on hankaluuksia oppia asioita perinteisiä opetusmetodeja seuraamalla. Harjoitteet on suunniteltu helposti lähestyttäviksi sekä erilaisille oppijoille kuin myös nuorille ilman oppimisen vaikeuksia.
Menetelmiä on testattu Keravan seurakunnan kesän 2019 rippikouluissa, jonka pohjalta menetelmiä on hiottu kattamaan tarkemmin erilaisten oppijoiden kirjoa. Materiaalipaketin teemat on valittu rippikoululaisille osoitetun kyselyn pohjalta, jota käytettiin kartoittamaan rippikoululaisten mielenkiinnon kohteita. Pääteemoja tässä opetusmateriaalissa olivat taidelähtöiset menetelmät, teatteri, pelit ja musiikki.
Tässä opinnäytetyössä taidelähtöiset menetelmät pitävät sisällään esimerkiksi elokuvat, maalaamisen ja piirtämisen ja teatterin, esimerkiksi forumteatterin. Pelit ovat yhdistelmä pakohuonepelejä ja roolipelejä ja musiikissa keskitytään musiikin kuuntelemiseen ja äänimaailmojen luomiseen.
The purpose for the material was to be easily approachable and that is why one of the themes was diverse learners. Diverse learners term refers to people who have difficulties in learning by following traditional teaching methods. The exercises are designed to be easy to approach, for diverse learners as well as for the youth without any difficulties in learning.
The methods were tested in the parish of Kerava during summer 2019 confir-mation camps, and on that basis the methods were refined to more accurately cover the spectrum of diverse learners. The themes for this material package have been selected on the basis of a questionnaire presented to the youth in confirmation camps, which was used to survey their interests. The main themes in this teaching material were arts-based methods, theater, games and music.
In this thesis arts-based methods include, for example, films, painting and drawing, and theater contains, for example, forum theater. Games are a combi-nation of escape room games and role-playing games and music focuses on listening and creating worlds of sound.