Näytä suppeat kuvailutiedot

Arvot ja eettinen johtaminen korkeakouluopettajien työssä

Karlsson, Oskari; Paananen, Taina (2019)

dc.contributor.authorKarlsson, Oskari
dc.contributor.authorPaananen, Taina
dc.date.accessioned2019-12-05T09:43:48Z
dc.date.available2019-12-05T09:43:48Z
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/264925
dc.description.abstractOpinnäytetyö selvittää, miten suomalaiset sosiaali- ja terveysalan korkeakouluopettajat näkevät omat arvonsa, miten ne vertautuvat suomalaisten arvoihin, millaiseksi he kokevat eettisen ja hyvän johtajan ja minkä arvojen varassa johtajuus käytännössä toteutuu. Arvot ovat elämää ohjaavia tavoitteita ja periaatteita, jotka vaikuttavat kaikkeen tekemiseemme ja ovat yhteydessä useisiin muuttujiin. Arvot vaikuttavat kaikkeen käyttäytymiseemme ja myös ennustavat toimintaamme. Opinnäytteessä käsittelemme aihetta erityisesti Schwartzin arvoteorian ja sen esittämän kymmenen universaalin arvon avulla. Käytämme aineistonkeruussa Schwartzin teoriasta johdettua SSVS-kyselymenetelmää, joka on uudelleenvalidoitu Suomessa 2018. Opinnäytetyö on toteutettu Diakonia-ammattikorkeakoulussa osana 24 suomalaisen korkeakoulun yhteistä SotePeda 24/7 -hanketta, jolla tähdätään sosiaali- ja terveysalan koulutuksen uudistamiseen työelämän muuttuessa nopeasti digitalisaation myötä. Hankkeen tarkoituksena on myös tuottaa tietoa johtamisosaamisen kehittämiseen sekä kehittää sosiaali- ja terveysalan koulutusuudistuksen yhteydessä eettistä osaamista ja kouluttamista siihen. Opinnäytetyön aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeen avulla. Kyselyn vastaanotti 105 hankkeessa toimivaa korkeakouluopettajaa, ja siihen vastasi heistä 32. Aineisto analysoitiin kuvailevalla tilastonanalyysillä vertaamalla arvojen tärkeyttä eri tilanteissa sekä myös suomalaisten keskimääräiseen arvojen tärkeysjärjestykseen. Sosiaali- ja terveysalan opettajien arvot ovat pitkälti yhteneväisiä suomalaisten arvojen kanssa. Opettajien arvojen tärkeysjärjestys on hyväntahtoisuus, itseohjautuvuus, turvallisuus, universalismi, yhdenmukaisuus, suoriutuminen, mielihyvä, perinteet, virikkeellisyys ja valta. Eettisen ja hyvän johtajuuden kohdalla painottuvat itseohjautuvuuden, hyväntahtoisuuden ja universalismin arvot, mutta hyvän johtajan katsotaan olevan huomattavasti eettistä alttiimpi suorittamiseen. Sitä vastoin käytännössä johtajan arvot toteutuvat suoriutumisen, itseohjautuvuuden ja vallan arvojen varassa. Keskeiset johtopäätökset ovat, että opettajat ovat keskimääräistä suomalaista universalistisempia, hyväntahtoisempia, itseohjautuvampia ja valmiimpia muutokselle sekä haluttomampia perinteiden säilyttämiseen ja hieman myös yhdenmukaisuuteen. Eettinen johtaja arvostaa opettajien kokemuksen mukaan valtaa hyvää johtajaa vähemmän. Opettajat eivät koe johtajuutensa toteutuvan hyvien taikka eettisten arvojen varassa.-
dc.language.isofin-
dc.rightsfi=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|sv=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|en=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|-
dc.titleArvot ja eettinen johtaminen korkeakouluopettajien työssä-
dc.type.ontasotfi=Ylempi AMK-opinnäytetyö|sv=Högre YH-examensarbete|en=Master's thesis|-
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:amk-2019112221910-
dc.subject.degreeprogramfi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences|-
dc.subject.ysoarvot, opetus, eettinen johtajuus-
dc.relation.contractorDiakonia-ammattikorkeakoulu / SotePeda 24/7- hanke-
dc.subject.disciplineJohtamisen ja yhteiskunnallisesti vaikuttavan palvelutuotannon kehittäminen-


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot