Jatkuva oppiminen hoitotyössä – Hengitysteiden anatomia ja fysiologia tietovisa
Paatelainen, Anna; Lemström, Jonas; Urosevic, Claudia (2019)
Paatelainen, Anna
Lemström, Jonas
Urosevic, Claudia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120525029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120525029
Tiivistelmä
Jonas Lemström
Anna Paatelainen
Claudia Urosevic
Jatkuva oppiminen hoitotyössä – Hengitysteiden anatomia ja fysiologia tietovisa
28 sivua ja 5 liitettä
Syksy, 2019
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinko
Sairaanhoitaja (AMK)
Elinikäinen oppiminen ja itsensä kehittäminen ovat tärkeitä asioita hoitoalalla. Erilaisia oppimismenetelmiä on kehitetty paljon, kuten esimerkiksi pelillistäminen tai verkko-opiskelu. Näitä erilaisia oppimismenetelmiä on hyvä käyttää oppimisen tukena. Ihmisen anatomian ja fysiologian tuntemus on edellytys sairauksien hoitamiselle, silloin kun ihmiskeho ei toimi normaalisti.
Toiminnallisessa opinnäytetyössämme toteutettiin tilaajayksikön pyynnöstä oppimistilanne hengityselinten anatomiasta ja fysiologiasta. Toteutuksen ajankohta sijoittui lokakuuhun 2019, jaettuna kahteen erilliseen tapahtumaan. Molemmat toiminnalliset hetket olivat samansisältöisiä. Tilaisuuteen osallistui hoitohenkilökunnasta 45 osallistujaa, joista suurin osa oli koulutukseltaan lähihoitajia. Lisäksi tapahtumaan osallistui yksikön esimiehiä ja kliininen opettaja. Työmme tarkoituksena oli pitää Kahoot! -tietovisa, jonka aiheena oli hengityselinten anatomia ja fysiologia. Tietovisan oikeat vastaukset käytiin henkilökunnan kanssa yhteisesti läpi.
Opinnäytetyön tavoite oli, että hengityshalvausyksikön henkilökunta pääsee kertaamaan hengityselimistön perusanatomiaa ja -fysiologiaa sekä mahdollisesti herättää ajatuksia oman osaamisen kehittämisestä ja sen tarpeesta.
Palautteen perusteella Kahoot! -tietovisa-alusta oli helppokäyttöinen, erilainen ja hauska tapa oppia. Tietovisan kysymykset koettiin vaikeusasteeltaan sopiviksi ja iso osa vastaajista kertoi oppineensa myös jotain uutta. Suurin osa palautteen antajista kertoi myös muuttaneensa käsitystänsä itsensä ja ammattitaitonsa kehittämisen ja ylläpitämisen suhteen.
Tietovisakysymykset ja oikeiden vastausten PowerPoint-diat jäivät tilaajayksikön käyttöön ja he voivat jatkossa käyttää tätä materiaalia osana uusien työntekijöiden perehdytystä. Dioissa kerrottiin oikeiden vastausten lisäksi myös perusanatomiaa ja -fysiologiaa kulloiseenkin kysymyksen aihealueeseen liittyen.
Asiasanat: hengityselimet, elinikäinen oppiminen, pelillistäminen
Anna Paatelainen
Claudia Urosevic
Jatkuva oppiminen hoitotyössä – Hengitysteiden anatomia ja fysiologia tietovisa
28 sivua ja 5 liitettä
Syksy, 2019
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinko
Sairaanhoitaja (AMK)
Elinikäinen oppiminen ja itsensä kehittäminen ovat tärkeitä asioita hoitoalalla. Erilaisia oppimismenetelmiä on kehitetty paljon, kuten esimerkiksi pelillistäminen tai verkko-opiskelu. Näitä erilaisia oppimismenetelmiä on hyvä käyttää oppimisen tukena. Ihmisen anatomian ja fysiologian tuntemus on edellytys sairauksien hoitamiselle, silloin kun ihmiskeho ei toimi normaalisti.
Toiminnallisessa opinnäytetyössämme toteutettiin tilaajayksikön pyynnöstä oppimistilanne hengityselinten anatomiasta ja fysiologiasta. Toteutuksen ajankohta sijoittui lokakuuhun 2019, jaettuna kahteen erilliseen tapahtumaan. Molemmat toiminnalliset hetket olivat samansisältöisiä. Tilaisuuteen osallistui hoitohenkilökunnasta 45 osallistujaa, joista suurin osa oli koulutukseltaan lähihoitajia. Lisäksi tapahtumaan osallistui yksikön esimiehiä ja kliininen opettaja. Työmme tarkoituksena oli pitää Kahoot! -tietovisa, jonka aiheena oli hengityselinten anatomia ja fysiologia. Tietovisan oikeat vastaukset käytiin henkilökunnan kanssa yhteisesti läpi.
Opinnäytetyön tavoite oli, että hengityshalvausyksikön henkilökunta pääsee kertaamaan hengityselimistön perusanatomiaa ja -fysiologiaa sekä mahdollisesti herättää ajatuksia oman osaamisen kehittämisestä ja sen tarpeesta.
Palautteen perusteella Kahoot! -tietovisa-alusta oli helppokäyttöinen, erilainen ja hauska tapa oppia. Tietovisan kysymykset koettiin vaikeusasteeltaan sopiviksi ja iso osa vastaajista kertoi oppineensa myös jotain uutta. Suurin osa palautteen antajista kertoi myös muuttaneensa käsitystänsä itsensä ja ammattitaitonsa kehittämisen ja ylläpitämisen suhteen.
Tietovisakysymykset ja oikeiden vastausten PowerPoint-diat jäivät tilaajayksikön käyttöön ja he voivat jatkossa käyttää tätä materiaalia osana uusien työntekijöiden perehdytystä. Dioissa kerrottiin oikeiden vastausten lisäksi myös perusanatomiaa ja -fysiologiaa kulloiseenkin kysymyksen aihealueeseen liittyen.
Asiasanat: hengityselimet, elinikäinen oppiminen, pelillistäminen