Tutkimus Vaasan suomalaisen seurakunnan rippikoululeireistä vuonna 2010
Lundman, Jenny (2010)
Lundman, Jenny
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216731
Tiivistelmä
Lundman, Jenny. Tutkimus Vaasan suomalaisen seurakunnan rippikoululeireistä vuonna 2010. Diak Etelä, Kauniainen, syksy 2010, 77 s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, kristillisen lapsi- ja nuorisotyönohjaajan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää rippikoululaisten syitä osallistua rippikoululuun Vaasan suomalaisessa seurakunnassa vuonna 2010. Tavoitteena oli selvittää, mistä rippikoululaiset olivat kuulleet rippikoulusta, mitä he odottivat rippikoulusta ja mikä heidän mielestään oli rippikoulun tarkoitus. Rippikoulu on osa Suomen kulttuuria, sillä on ollut suuri vaikutus Suomen historiaan, muun muassa suomalaisen lukutaito-opin järjestäjänä. Suomessa noin 90 % rippikouluikäisistä nuorista käy rippikoulun.
Rippikoulusuunnitelma 2001 antaa rippikouluopetukselle sisällölliset puitteet. Opinnäytetyöni tutkimuksessa tutkittiin sitä, mitä rippikoululaiset halusivat oppia rippikoulussa ja mitä he tavoittelivat rippikoululta. Nykyään seurakunnissa järjestetään erityisrippikouluja, esimerkiksi erityistarpeiden pohjalta järjestetään pienryhmärippikouluja tai harrastuspainotteisia leirejä, esimerkiksi ratsastusrippikouluja. Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää lisäävätkö eritysrippikouluvaihtoehdot rippikoululaisten kiinnostusta osallistua rippikoululeirille.
Opinnäytetyön tutkimus oli kvantitatiivinen tutkimus, joka tehtiin survey-tutkimusmenetelmällä. Rippikoululaisille jaettiin kyselylomake, jossa oli monivalintakysymyksiä ja avoimia rippikoululuun liittyviä kysymyksiä, kuten mistä on kuullut rippikoulusta, mitä rippikoululta odottaa ja mikä on rippikoulun tehtävä. Perusjoukko oli 377 ja otos 137. Vastauksien analysoinnissa käytettiin Webropol–ohjelmaa. Rippikoulututkimuksen tuloksien mukaan rippikoululaiset osallistuvat rippikouluun saadakseen sen tuomat kirkolliset oikeudet, vihkimisen kirkossa ja oikeuden päästä kummiksi. Ennakkotiedot rippikoulusta painottuvat rippikoulun hyvään tunnelmaan. Vastaajat olivat kuulleet, että rippikoulussa on hauskaa, ja sitä myös rippikoululta odotettiin. Kaverit olivat nuorille vaikuttaja rippikoulun osallistumisessa, ja rippikoululta odotettiin kavereiden kanssa olemista. Tutkimuksen mukaan nuoret arvostivat hengellisiä asioita osana rippikoulua sekä arvioivat opettamisen rippikoulun tehtäväksi.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, kristillisen lapsi- ja nuorisotyönohjaajan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää rippikoululaisten syitä osallistua rippikoululuun Vaasan suomalaisessa seurakunnassa vuonna 2010. Tavoitteena oli selvittää, mistä rippikoululaiset olivat kuulleet rippikoulusta, mitä he odottivat rippikoulusta ja mikä heidän mielestään oli rippikoulun tarkoitus. Rippikoulu on osa Suomen kulttuuria, sillä on ollut suuri vaikutus Suomen historiaan, muun muassa suomalaisen lukutaito-opin järjestäjänä. Suomessa noin 90 % rippikouluikäisistä nuorista käy rippikoulun.
Rippikoulusuunnitelma 2001 antaa rippikouluopetukselle sisällölliset puitteet. Opinnäytetyöni tutkimuksessa tutkittiin sitä, mitä rippikoululaiset halusivat oppia rippikoulussa ja mitä he tavoittelivat rippikoululta. Nykyään seurakunnissa järjestetään erityisrippikouluja, esimerkiksi erityistarpeiden pohjalta järjestetään pienryhmärippikouluja tai harrastuspainotteisia leirejä, esimerkiksi ratsastusrippikouluja. Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää lisäävätkö eritysrippikouluvaihtoehdot rippikoululaisten kiinnostusta osallistua rippikoululeirille.
Opinnäytetyön tutkimus oli kvantitatiivinen tutkimus, joka tehtiin survey-tutkimusmenetelmällä. Rippikoululaisille jaettiin kyselylomake, jossa oli monivalintakysymyksiä ja avoimia rippikoululuun liittyviä kysymyksiä, kuten mistä on kuullut rippikoulusta, mitä rippikoululta odottaa ja mikä on rippikoulun tehtävä. Perusjoukko oli 377 ja otos 137. Vastauksien analysoinnissa käytettiin Webropol–ohjelmaa. Rippikoulututkimuksen tuloksien mukaan rippikoululaiset osallistuvat rippikouluun saadakseen sen tuomat kirkolliset oikeudet, vihkimisen kirkossa ja oikeuden päästä kummiksi. Ennakkotiedot rippikoulusta painottuvat rippikoulun hyvään tunnelmaan. Vastaajat olivat kuulleet, että rippikoulussa on hauskaa, ja sitä myös rippikoululta odotettiin. Kaverit olivat nuorille vaikuttaja rippikoulun osallistumisessa, ja rippikoululta odotettiin kavereiden kanssa olemista. Tutkimuksen mukaan nuoret arvostivat hengellisiä asioita osana rippikoulua sekä arvioivat opettamisen rippikoulun tehtäväksi.