Asiakkaana puhevammainen henkilö: Koulutuspäivä Diakonia-ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille
Heikelä, Elli; Jääskeläinen, Riina (2019)
Heikelä, Elli
Jääskeläinen, Riina
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112221880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112221880
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Elli Heikelä & Riina Jääskeläinen
Asiakkaana puhevammainen henkilö
55 sivua ja 4 liitettä
Syksy, 2019
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Humanistisen alan ammattikorkeakoulututkinto
Tulkki (AMK)
Viittomakieli ja tulkkaus
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa koulutuspäivä puhevammaisuudesta. Koulutuspäivän palautekyselyn perusteella selvitimme, olisiko Diakonia-ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan opintoihin hyvä sisällyttää koulutuspäivä puhevammaisuudesta, puhevammaisten henkilöiden kanssa kommunikoinnista sekä puhevammaisten tulkkauksesta. Koulutus on suunnattu sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille ja ammattilaisille.
Opinnäytetyö koostuu toiminnallisesta osuudesta sekä kyselytutkimuksesta. Toiminallinen osuus, eli koulutuspäivä, toteutettiin yhteistyössä Diakonia-ammattikorkeakoulun Helsingin-kampuksen sosiaali- ja terveysalan lehtoreiden ja opiskelijoiden kanssa keväällä 2019. Opinnäytetyön tutkimuksellisen osion aineistonhankintamenetelmänä käytettiin palautekyselyä, johon koulutuspäivään osallistuneet opiskelijat vastasivat. Palautekyselyyn saatiin yhdeksän (9) vastausta.
Opinnäytetyön palautekyselyn tuloksena selvisi, että opiskelijat kokivat koulutuspäivän sopivan hyvänä lisäksi sosiaali- ja terveysalankoulutukseen koulutuksen ensimmäisiin vuosiin. Koulutukseen osallistuneiden opiskelijoiden mielestä aihe oli mielenkiintoinen ja tärkeä, mutta koulutuksen sisältöä tulisi muokata niin, että koulutukseen osallistuvien ennakkotiedot aiheesta otetaan paremmin huomioon. Opiskelijat toivoivat erityisesti koulutukseen lisäksi tukiviittomaopetusta. Jatkossa yhteistyö puhevammaisten tulkkikoulutuksen ja sosiaali- ja terveysalan koulutuksen välillä voisi vuosittain jatkua tukiviittomaopetuksen tai samankaltaisen koulutuspäivän merkeissä.
Asiasanat: koulutuspäivä, sosiaali- ja terveysala, kommunikointi, puhevammainen henkilö, kommunikaatio-ohjaaja Elli Heikelä & Riina Jääskeläinen
Customer with speech impairment
55 Pages and 4 appendices
Autumn, 2019
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor’s Degree Programme in Humanities
Interpreter, Sign Language and Interpreting
The purpose of this thesis was to find out whether it would be a good idea for Diaconia University of Applied Sciences' social and health studies to include a training day on speech impairments, communication with people with speech impairments, and interpretation of people with speech impairments. The target audience for this thesis is social and health studies students and professionals.
The thesis consists of a functional part and a questionnaire survey. The functional part is, the training day, which was carried out with the cooperation of the lecturers and students of the Diaconia University of Applied Sciences Helsinki campus in the spring of 2019. A feedback questionnaire was used as a data acquisition method for this thesis, in which all the students who participated in the training day answered. Nine (9) responses were received to the feedback survey. As a result of the questionnaire survey, it was found that the students thought it would be a good idea to have a training day such as this one within the first years of social and health studies. The participating students thought that the topic was interesting and important, but the content of the training should be changed to take into account the prior knowledge of the participants. In particular, the students wished for training in sign supported communication to be included. In the future, co-operation between interpreter training and social and health studies could continue on an annual basis in the form of a sign supported communication training or a similar training day.
Keywords: training day, social and health studies, communication, speech impaired person, communication teacher
Elli Heikelä & Riina Jääskeläinen
Asiakkaana puhevammainen henkilö
55 sivua ja 4 liitettä
Syksy, 2019
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Humanistisen alan ammattikorkeakoulututkinto
Tulkki (AMK)
Viittomakieli ja tulkkaus
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa koulutuspäivä puhevammaisuudesta. Koulutuspäivän palautekyselyn perusteella selvitimme, olisiko Diakonia-ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan opintoihin hyvä sisällyttää koulutuspäivä puhevammaisuudesta, puhevammaisten henkilöiden kanssa kommunikoinnista sekä puhevammaisten tulkkauksesta. Koulutus on suunnattu sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille ja ammattilaisille.
Opinnäytetyö koostuu toiminnallisesta osuudesta sekä kyselytutkimuksesta. Toiminallinen osuus, eli koulutuspäivä, toteutettiin yhteistyössä Diakonia-ammattikorkeakoulun Helsingin-kampuksen sosiaali- ja terveysalan lehtoreiden ja opiskelijoiden kanssa keväällä 2019. Opinnäytetyön tutkimuksellisen osion aineistonhankintamenetelmänä käytettiin palautekyselyä, johon koulutuspäivään osallistuneet opiskelijat vastasivat. Palautekyselyyn saatiin yhdeksän (9) vastausta.
Opinnäytetyön palautekyselyn tuloksena selvisi, että opiskelijat kokivat koulutuspäivän sopivan hyvänä lisäksi sosiaali- ja terveysalankoulutukseen koulutuksen ensimmäisiin vuosiin. Koulutukseen osallistuneiden opiskelijoiden mielestä aihe oli mielenkiintoinen ja tärkeä, mutta koulutuksen sisältöä tulisi muokata niin, että koulutukseen osallistuvien ennakkotiedot aiheesta otetaan paremmin huomioon. Opiskelijat toivoivat erityisesti koulutukseen lisäksi tukiviittomaopetusta. Jatkossa yhteistyö puhevammaisten tulkkikoulutuksen ja sosiaali- ja terveysalan koulutuksen välillä voisi vuosittain jatkua tukiviittomaopetuksen tai samankaltaisen koulutuspäivän merkeissä.
Asiasanat: koulutuspäivä, sosiaali- ja terveysala, kommunikointi, puhevammainen henkilö, kommunikaatio-ohjaaja
Customer with speech impairment
55 Pages and 4 appendices
Autumn, 2019
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor’s Degree Programme in Humanities
Interpreter, Sign Language and Interpreting
The purpose of this thesis was to find out whether it would be a good idea for Diaconia University of Applied Sciences' social and health studies to include a training day on speech impairments, communication with people with speech impairments, and interpretation of people with speech impairments. The target audience for this thesis is social and health studies students and professionals.
The thesis consists of a functional part and a questionnaire survey. The functional part is, the training day, which was carried out with the cooperation of the lecturers and students of the Diaconia University of Applied Sciences Helsinki campus in the spring of 2019. A feedback questionnaire was used as a data acquisition method for this thesis, in which all the students who participated in the training day answered. Nine (9) responses were received to the feedback survey. As a result of the questionnaire survey, it was found that the students thought it would be a good idea to have a training day such as this one within the first years of social and health studies. The participating students thought that the topic was interesting and important, but the content of the training should be changed to take into account the prior knowledge of the participants. In particular, the students wished for training in sign supported communication to be included. In the future, co-operation between interpreter training and social and health studies could continue on an annual basis in the form of a sign supported communication training or a similar training day.
Keywords: training day, social and health studies, communication, speech impaired person, communication teacher