Monimuoto-opiskelijoiden ajanhallinta ja jaksaminen : kokemuksia perheen, työn ja opiskelun yhteensovittamisesta
Ranne, Satu-Maaret; Salminen, Piia (2011)
Ranne, Satu-Maaret
Salminen, Piia
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025695
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025695
Tiivistelmä
Ranne Satu-Maaret ja Salminen Piia. Monimuoto-opiskelijoiden ajanhallinta ja jaksaminen - kuinka sovittaa yhteen perhe, työ ja opiskelu. Diakonia-ammattikorkeakoulun monimuoto-opiskelijoiden kokemuksia ajanhallinnasta ja jaksamisesta. Pori, kevät 2011, 34 s.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Länsi, Pori. Hoitotyön koulutusohjelma. Sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ammattikorkeakoulussa monimuotoisesti opiskelevien opiskelijoiden ajanhallintaa ja jaksamista: kuinka sovittaa yhteen perhe, työ ja opiskelu. Tutkimuksen kohderyhmänä oli viisi Diakonia-ammattikorkeakoulun Porin yksikön terveysalan monimuoto-opiskelijaa. Opiskelijat olivat kahdesta eri opiskelijaryhmästä.
Tutkimuskysymyksemme olivat: Miksi lähdit opiskelemaan monimuotoisesti? Kuinka olet saanut yhteen sovitettua perheen, työn ja opiskelun? Mitkä asiat auttavat jaksamista? Millaisia ajanhallintamenetelmiä olet käyttänyt? Mitä asioita toivot koululta ajanhallinnan suhteen? Tutkimuskysymyksiimme saimme vastaukset teemahaastattelulla. Kolme haastattelua suoritettiin yksilö-haastatteluina ja yksi haastattelu suoritettiin parihaastatteluna. Tutkimus on kvalitatiivinen ja analyysimenetelmänä oli sisällönanalyysi.
Tutkimustulosten perusteella työaikajärjestelyjen joustavuus tuki työn, perheen ja opiskelun yhteensovittamista. Elämässä oli asetettu asioita tärkeysjärjestykseen, organisointikykyä ja itsekuria löytyi rinnakkain omien rajojen kunnioittamisen kanssa. Kompromissien teko oli ollut ajankäytön valinnoissa tärkeä tekijä. Sosiaalisen tuen antajia, erityisesti perhettä pidettiin oman jaksamisen kannalta tärkeänä asiana. Lisäksi jaksamista edistivät oman ajan ottaminen, omaan tahtiin opiskelu, itsekuri sekä motivaatio valmistua sairaanhoitajaksi. Päätökseen lähteä opiskelemaan monimuotoisesti olivat vaikuttaneet eniten taloudelliset syyt. Muita syitä olivat opiskelu aikuisten kanssa, opiskelun mielekkyys ja joustavuus, itsensä kehittäminen ja opinto-ohjaajan kannustus. Tutkimuksessamme tuli vahvasti esille opettajilta saatavan henkilökohtaisen ohjauskeskustelun ja tuen saamisen merkitys.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Länsi, Pori. Hoitotyön koulutusohjelma. Sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ammattikorkeakoulussa monimuotoisesti opiskelevien opiskelijoiden ajanhallintaa ja jaksamista: kuinka sovittaa yhteen perhe, työ ja opiskelu. Tutkimuksen kohderyhmänä oli viisi Diakonia-ammattikorkeakoulun Porin yksikön terveysalan monimuoto-opiskelijaa. Opiskelijat olivat kahdesta eri opiskelijaryhmästä.
Tutkimuskysymyksemme olivat: Miksi lähdit opiskelemaan monimuotoisesti? Kuinka olet saanut yhteen sovitettua perheen, työn ja opiskelun? Mitkä asiat auttavat jaksamista? Millaisia ajanhallintamenetelmiä olet käyttänyt? Mitä asioita toivot koululta ajanhallinnan suhteen? Tutkimuskysymyksiimme saimme vastaukset teemahaastattelulla. Kolme haastattelua suoritettiin yksilö-haastatteluina ja yksi haastattelu suoritettiin parihaastatteluna. Tutkimus on kvalitatiivinen ja analyysimenetelmänä oli sisällönanalyysi.
Tutkimustulosten perusteella työaikajärjestelyjen joustavuus tuki työn, perheen ja opiskelun yhteensovittamista. Elämässä oli asetettu asioita tärkeysjärjestykseen, organisointikykyä ja itsekuria löytyi rinnakkain omien rajojen kunnioittamisen kanssa. Kompromissien teko oli ollut ajankäytön valinnoissa tärkeä tekijä. Sosiaalisen tuen antajia, erityisesti perhettä pidettiin oman jaksamisen kannalta tärkeänä asiana. Lisäksi jaksamista edistivät oman ajan ottaminen, omaan tahtiin opiskelu, itsekuri sekä motivaatio valmistua sairaanhoitajaksi. Päätökseen lähteä opiskelemaan monimuotoisesti olivat vaikuttaneet eniten taloudelliset syyt. Muita syitä olivat opiskelu aikuisten kanssa, opiskelun mielekkyys ja joustavuus, itsensä kehittäminen ja opinto-ohjaajan kannustus. Tutkimuksessamme tuli vahvasti esille opettajilta saatavan henkilökohtaisen ohjauskeskustelun ja tuen saamisen merkitys.