Yhteisöllisyys ja hengellisyys sosionomi (AMK) -diakoni opiskelijoiden voimavarana
Honkimaa, Heidi; Koskela, Merja (2011)
Honkimaa, Heidi
Koskela, Merja
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035751
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035751
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Honkimaa, Heidi & Koskela, Merja. Yhteisöllisyys ja hengellisyys sosionomi (AMK) - diakoni opiskelijoiden voimavarana. Oulu, kevät 2011, 56 s., 1 liitettä. Diakonia- ammattikorkeakoulu, Diak Pohjoinen Oulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakoninen sosiaalityö. Sosionomi- diakonityöntekijän virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla opiskelijoiden kokemuksia yhteisöllisyydestä ja sen merkityksestä opinnoissa jaksamiselle. Lisäksi tarkoituksena oli kuvailla, miten yhteisöistä syrjäytyminen ilmenee opiskelijan arjessa ja miten sosionomi- diakoni opiskelijoiden hengellisyys antaa voimia opiskeluun. Aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta kolmannen ja neljännen vuosikurssin sosionomi- diakoniopiskelijaa. Menetelmänä on käytetty laadullista, kvalitatiivista tutkimustapaa.
Tuloksista kävi ilmi, että opiskelijat saivat sosiaalista tukea verkostoiltaan opinnoissa jaksamiseen. Perhe- työ ja opiskelijayhteisöt koettiin merkittävimpinä tukijoina. Perhe auttoi arjen hallinnassa ja opiskelijatoverit antoivat hengellistä tukea jaksamiseen ja neuvoja koulutehtäviin. Opinnoissa jaksamista tukivat myös liikunnan harrastaminen ja luottamushenkilötoiminta. Opiskelijoiden hengellisen elämän ylläpitäminen antoi voimavaroja opintoihin. Hengellisyys oli syventynyt opintojen aikana ja oman hengellisyyden hoitaminen oli saanut kirkollisten opintojen kautta uusia muotoja. Hengellisyys auttoi jaksamaan opinnoissa. Opinnot olivat vaikuttaneet osallisuuden kaventumiseen ja opiskelun myötä ystävyyssuhteet olivat kärsineet ja suurimmalla osalla haastateltavista aikaisemmat liikuntaharrastukset olivat jääneet kokonaan pois.
Johtopäätöksenä voi todeta, että perhe-, työ-, ja opiskelijayhteisöillä ja niiden tuella on merkitystä opinnoissa jaksamiseen. Opintojen vuoksi on kuitenkin mahdollista syrjäytyä muista yhteisöistä ja yhteisöllisestä toiminnasta. Jatkotutkimusidea on tutkia laajempaa joukkoa sosionomi-diakoni opiskelijoita, jotta tuloksista saataisiin vielä kuvaavampia.
Asiasanat: yhteisöllisyys, hengellisyys, syrjäytyminen, osallisuus
Honkimaa, Heidi & Koskela, Merja. Yhteisöllisyys ja hengellisyys sosionomi (AMK) - diakoni opiskelijoiden voimavarana. Oulu, kevät 2011, 56 s., 1 liitettä. Diakonia- ammattikorkeakoulu, Diak Pohjoinen Oulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakoninen sosiaalityö. Sosionomi- diakonityöntekijän virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla opiskelijoiden kokemuksia yhteisöllisyydestä ja sen merkityksestä opinnoissa jaksamiselle. Lisäksi tarkoituksena oli kuvailla, miten yhteisöistä syrjäytyminen ilmenee opiskelijan arjessa ja miten sosionomi- diakoni opiskelijoiden hengellisyys antaa voimia opiskeluun. Aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta kolmannen ja neljännen vuosikurssin sosionomi- diakoniopiskelijaa. Menetelmänä on käytetty laadullista, kvalitatiivista tutkimustapaa.
Tuloksista kävi ilmi, että opiskelijat saivat sosiaalista tukea verkostoiltaan opinnoissa jaksamiseen. Perhe- työ ja opiskelijayhteisöt koettiin merkittävimpinä tukijoina. Perhe auttoi arjen hallinnassa ja opiskelijatoverit antoivat hengellistä tukea jaksamiseen ja neuvoja koulutehtäviin. Opinnoissa jaksamista tukivat myös liikunnan harrastaminen ja luottamushenkilötoiminta. Opiskelijoiden hengellisen elämän ylläpitäminen antoi voimavaroja opintoihin. Hengellisyys oli syventynyt opintojen aikana ja oman hengellisyyden hoitaminen oli saanut kirkollisten opintojen kautta uusia muotoja. Hengellisyys auttoi jaksamaan opinnoissa. Opinnot olivat vaikuttaneet osallisuuden kaventumiseen ja opiskelun myötä ystävyyssuhteet olivat kärsineet ja suurimmalla osalla haastateltavista aikaisemmat liikuntaharrastukset olivat jääneet kokonaan pois.
Johtopäätöksenä voi todeta, että perhe-, työ-, ja opiskelijayhteisöillä ja niiden tuella on merkitystä opinnoissa jaksamiseen. Opintojen vuoksi on kuitenkin mahdollista syrjäytyä muista yhteisöistä ja yhteisöllisestä toiminnasta. Jatkotutkimusidea on tutkia laajempaa joukkoa sosionomi-diakoni opiskelijoita, jotta tuloksista saataisiin vielä kuvaavampia.
Asiasanat: yhteisöllisyys, hengellisyys, syrjäytyminen, osallisuus