Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sosiaalityöntekijän kohtaaminen palvelukäyttäjän kertomuksissa

Hirvonen, Jari (2011)

 
Avaa tiedosto
Hirvonen_Jari.pdf (601.4Kt)
Lataukset: 


Hirvonen, Jari
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105168150
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ

Hirvonen, Jari. Sosiaalityöntekijän kohtaaminen palvelukäyttäjän kertomuksissa. Järvenpää, kevät 2011, 93s., 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Järvenpää. Sosiaalialan ylempi ammattikorkeakoulututkinto, päihteet ja syrjäytyminen - koulutusohjelma. Sosionomi (YAMK)

Tutkimuksen tarkoitus ja tausta. Sosiaalityöntekijä on keskeinen profession edustaja sosiaalipalveluita käyttävän ymmärryksessä. Tämä tutkimus antaa selityksiä sille, millaisena palvelukäyttäjä näkee henkilökohtaisen tapaamisen sosiaalityöntekijän kanssa. Palvelukäyttäjän kertomuksista ilmeni, kuinka häntä kohdellaan, puhutellaan ja ymmärretään. Tärkeää oli saada esiin ne hiljaiset signaalit, joita palvelukäyttäjät haluavat kertoa sosiaalityöntekijän kohtaamisista. Tutkimus on kvalitatiivinen ja sen lähtökohdat ovat postmodernissa sosiaalityön teoriassa.

Tutkimusaineistona oli palvelukäyttäjien haastatteluista tehdyt haastattelumuistiinpanot sekä tutkijan haastattelutilanteista tekemät havaintopäiväkirjat. Aineiston analyysimetodina oli sisällönanalyysi. Tutkimuskysymykset muotoiltiin seuraavasti. Millaisena suhteena palvelukäyttäjä kuvaa kohtaamisen sosiaalityöntekijän kanssa, mitä tulkintoja palvelukäyttäjä tekee sosiaalityöntekijän toiminnasta sekä millaisia arvioita palvelukäyttäjä tekee omasta toiminnastaan.

Tutkimuksesta kävi ilmi, että suhde palvelukäyttäjän ja sosiaalityöntekijän välillä on epätasapainoinen. Profession edustajan toiminnassa ilmenee valta ja kontrolli. Palvelukäyttäjän sitoutuminen sosiaalityöntekijän kanssa sovittuihin sopimuksiin voi olla heikkoa, jos hän ei kykene vaikuttamaan suhteeseen omalla puheellaan tai toiminnallaan. Sosiaalityöntekijän voi nähdä monenlaisena palvelukäyttäjän näkökulmasta. Sosiaalityöntekijä voi olla toiminnassaan vaikkapa aktivoija tai passivoija kohdatessaan palvelukäyttäjän.

Palvelukäyttäjä voi menettää luottamuksen sosiaalityöntekijään nopeasti tai yhdenkin huonon kokemuksen jälkeen. Sosiaalityöntekijän kanssa asiointitilanteessa koettu pettymys voi johtaa epäluuloisuuteen. Sosiaalityöntekijä voi omalla puheella, toiminnalla, teoilla ja käytöksellä luoda palvelukäyttäjälle tärkeänä olemisen ja suorastaan hoitavan kokemuksen.

Asiasanat: sosiaalityöntekijät, asiakkaat, kohtaaminen, asiakassuhde, sosiaaliala, sisällönanalyysi
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste