Sosionomi (AMK) -diakoniksi opiskelevien käsityksiä ammatti-identiteetistään
Kangas, Teija (2011)
Kangas, Teija
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178218
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178218
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla sosionomi (AMK) -diakoniksi opiskelevien käsityksiä ammatti-identiteetistään. Opinnäytetyön tavoitteena oli selkeyttää diakonisen sosiaalityön käsitettä sekä tuoda sosionomi (AMK) -diakoniksi opiskelevien ääni kuuluville, koska aiemmissa diakonian alaan liittyvissä tutkimuksissa heidän käsityksiään ei ole juuri kuvailtu. Sosionomi (AMK) -diakoniksi voi opiskella Diakonia-ammattikorkeakoulussa sekä ruotsinkielisessä Yrkeshögskolan Noviassa. Opinnäytetyön aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeen avulla ja perusjoukoksi valittiin Diakonia-ammattikorkeakoulussa sosionomi (AMK) -diakoniksi nuorten koulutusohjelmissa opiskelevat (N =218). Vastausprosentti oli 45,9 % eli 100 opiskelijaa vastasi kyselyyn. Vastausten analysoinnissa käytettiin määrällisiä ja laadullisia menetelmiä. Opiskelijoiden käsitysten mukaan koulutus antaa hyvin valmiuksia sosiaalialan ja kirkon alan työhön sekä vahvistaa molempia alojen asiantuntijuutta. Koulutus antaa kuitenkin hieman heikommin valmiuksia kirkon alan työhön kuin sosiaalialan työhön ja opiskelijat kokivat kirkon alan asiantuntijuuden vahvistuneen vähemmän suhteessa sosiaalialaan. Opiskelijat kuvailivat diakonisen sosiaalityön käsitettä moniulotteisesti. Diakoninen sosiaalityö on opiskelijoiden käsitysten mukaan kristilliseen lähimmäisenrakkauteen perustuvaa kokonaisvaltaista auttamistyötä.