"SE JOKA PUUTTUU ON SANKARI"- : työväline koulukiusaamisen ennaltaehkäisyyn
Koskinen, Laura; Paasonen, Kaisa (2011)
Koskinen, Laura
Paasonen, Kaisa
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104285053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104285053
Tiivistelmä
Koskinen, Laura & Paasonen, Kaisa. ”Se joka puuttuu on sankari” – työväline koulukiusaamisen ennaltaehkäisyyn. Helsinki, kevät 2011, 33 sivua., 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Hoitotyönkoulutusohjelma, Sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyömme tavoitteena oli luoda työväline koulukiusaamisen ennaltaehkäisyyn. Tuotimme kansion, jonka avulla voidaan toteuttaa draamaprojekti alakoulun oppilaiden kanssa. Toivomme, että kansion avulla opettaja tai ulkopuolinen henkilö esimerkiksi kouluterveydenhoitaja voi pitää luokalleen projektin, jonka avulla koulukiusaamiseen voidaan puuttua tai sitä voidaan ennaltaehkäistä.
Opinnäytetyömme koostuu teoriaosuudesta ja tuotetusta kansiosta. Teoriaosuudessa käsittelemme koulukiusaamista, hyvinvointia, mielenterveyttä ja sen edistämistä, ryhmän kehitystä, draaman käyttöä ja latenssivaiheessa olevien lasten kehityskautta. Kerromme myös kansion syntymisestä sekä pohdimme työmme toteutusta sairaanhoitajan näkökulmasta.
Valmis kansio sisältää ohjeet projektin toteutukseen, teoriatietoa koulukiusaamisesta, leikkejä, improvisaatioharjoituksia, näytelmän käsikirjoituksen sekä diplomimallin.
Kokeilimme käytännössä kansion toimivuutta keväällä 2010 eräässä Helsinkiläisessä koulussa 5. luokkalaisten oppilaiden keskuudessa, jossa kiusaaminen oli suuri ongelma. Kokeilun aikana pääsimme kokeilemaan käytännössä harjoitteita ja kirjoittamaan käsikirjoituksen lasten antamien ideoiden pohjalta. Tämä kokeilu antoi meille mahdollisuuden muokata kansion lopulliseen muotoonsa käytännön havaintojen kautta. Saamamme suullisen palautteen perusteella oppilaat olivat näytelmäprojektistamme innostuneita koko kevään ajan. Oppilaiden opettajat olivat huomanneet myös ryhmähengen kasvaneen oppilaiden keskuudessa.
Asiasanat: koulukiusaaminen, ennaltaehkäisy, draamakasvatus, ryhmät
Opinnäytetyömme tavoitteena oli luoda työväline koulukiusaamisen ennaltaehkäisyyn. Tuotimme kansion, jonka avulla voidaan toteuttaa draamaprojekti alakoulun oppilaiden kanssa. Toivomme, että kansion avulla opettaja tai ulkopuolinen henkilö esimerkiksi kouluterveydenhoitaja voi pitää luokalleen projektin, jonka avulla koulukiusaamiseen voidaan puuttua tai sitä voidaan ennaltaehkäistä.
Opinnäytetyömme koostuu teoriaosuudesta ja tuotetusta kansiosta. Teoriaosuudessa käsittelemme koulukiusaamista, hyvinvointia, mielenterveyttä ja sen edistämistä, ryhmän kehitystä, draaman käyttöä ja latenssivaiheessa olevien lasten kehityskautta. Kerromme myös kansion syntymisestä sekä pohdimme työmme toteutusta sairaanhoitajan näkökulmasta.
Valmis kansio sisältää ohjeet projektin toteutukseen, teoriatietoa koulukiusaamisesta, leikkejä, improvisaatioharjoituksia, näytelmän käsikirjoituksen sekä diplomimallin.
Kokeilimme käytännössä kansion toimivuutta keväällä 2010 eräässä Helsinkiläisessä koulussa 5. luokkalaisten oppilaiden keskuudessa, jossa kiusaaminen oli suuri ongelma. Kokeilun aikana pääsimme kokeilemaan käytännössä harjoitteita ja kirjoittamaan käsikirjoituksen lasten antamien ideoiden pohjalta. Tämä kokeilu antoi meille mahdollisuuden muokata kansion lopulliseen muotoonsa käytännön havaintojen kautta. Saamamme suullisen palautteen perusteella oppilaat olivat näytelmäprojektistamme innostuneita koko kevään ajan. Oppilaiden opettajat olivat huomanneet myös ryhmähengen kasvaneen oppilaiden keskuudessa.
Asiasanat: koulukiusaaminen, ennaltaehkäisy, draamakasvatus, ryhmät