"Toisenlainen asiantuntijuus, mutta yhtä arvokas kun ammatillinen" : Fenomenografinen tutkimus päihde- ja mielenterveysalan esimiesten ja työntekijöiden kokemusasiantuntijuuteen liittyvästä ymmärryksestä
Kortsalo, Jari; Piskonen, Sari (2020)
Kortsalo, Jari
Piskonen, Sari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001271626
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001271626
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Jari Kortsalo ja Sari Piskonen
”Toisenlainen asiantuntijuus, mutta yhtä arvokas kun ammatillinen” Fenomenografinen tutkimus päihde- ja mielenterveysalan esimiesten ja työntekijöiden kokemusasiantuntijuuteen liittyvästä ymmärryksestä.
ymmärrys kokemusasiantuntijuudesta.
65 s ja 4 liitettä
1/2020
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosionomi YAMK
Osallisuuden edistäminen ja sosiaalinen kuntoutus
Johtamisen ja yhteiskunnallisesti vaikuttavan palvelutuotannon kehittäminen
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten päihde- ja mielenterveysalan esimiehet ja työntekijät ymmärtävät kokemusasiantuntijuuden. Opinnäytetyön metodologinen perusta nojaa fenomenografiaan. Fenomenografian lähtökohtana on käsitykset ilmiöiden samanarvoisuudesta. Fenomenografisen lähestymistavan mukaisesti emme etsineet haastateltavien todellisia kokemuksia kokemusasiantuntijuudesta, vaan sitä, miten haastateltavat asian ymmärtävät.
Sosiaali- ja terveydenhuoltoalalla yhtenä painopisteenä on kokemusasiantuntijoiden osallisuuden lisääminen. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla kolmen Vantaan kaupungintoimipaikan ja kolmen eri päihde- ja mielenterveysyhdistyksen esimiehiä ja työntekijöitä. Aineisto kerättiin ryhmä- ja yksilöhaastatteluin avoimella haastattelulla. Haastateltavia oli 12. Tulokset analysointiin fenomenografisen analyysitavan mukaisesti. Analyysisissä pyrittiin tuomaan esille todellisuus sellaisena kuin haastateltavat sen konstruoivat.
Opinnäytetyön tulosten mukaan kokemusasiantuntijuus toteutuu tiiviissä yhteistyössä ammattilaisten ja kokemusasiantuntijoiden välillä, johon tarvitaan avointa keskustelua ja koulutusta. Sen lisäksi työyhteisössä tarvitaan ammattilaisten avoimuutta tunnistaa kokemuksellisen tiedon arvo. Kokemusasiantuntijalle annettavan tuen merkityksellisyys korostuu ja tärkeitä tuen muotoja ovat keskustelutuki, mentorointi ja työnohjaus.
Kokemusasiantuntijuuteen liittyy käsitteiden moninaisuus, joka luo haasteita ammattilaisten ja kokemusasiantuntijoiden väliselle yhteistyölle ja saattaa toimia esteenäkin kokemusasiantuntijuuden mahdollistamalle tiedolle rajallisesti tarjottavien työtehtävien kautta. Haaste näyttäytyy myös kokemusasiantuntijoiden palkkaamisessa, johon kaivataan sekä koordinointia että määrärahoja.
Avainsanat: kokemusasiantuntijuus, koulutus, tuki ja fenomenografia ABSTRACT
Jari Kortsalo, Sari Piskonen
”A different kind of expertise, but just as valuable as a professional” A phenomenographic study on the understanding of the experiental expertise of substance abuse and mental health managers and employees.
65 pages, 4 appendices
January, 2020
Diaconia University of Applied Sciences
Master's Degree Programme in the Promotion of Social Inclusion and Social Rehabilitation
Master's Degree Programme in the Development of Leadership and Socially Effective Service Provision
Master of Social Services
The objective of this thesis was to research how managers and employees from substance abuse and mental health fields understand experts by experience. Methodologically we used phenomenography which is based on the perception of phenomena being equivalent. Following the phenomenographic approach we did not search for the interviewees’ actual experiences of experts by experience, but rather how they understand the phenomenon.
One of the focuses in the social and health fields is increasing the involvement of personnel possessing experts by experience. The thesis we executed it as a qualitative study by interviewing managers and employees from six substance abuse and mental health centres; three operated by the City of Vantaa, and three operated by other organizations. We collected the data from group and individual interviews. We used an open interview approach. There were a total of 12 interviewees. We analyzed the results using phenomenographic analysis; by disclosing reality as the interviewees constructed it.
According to the results, the experts by experience actualizes in close collaborations between professionals and the experts by experience. Open discussion and education are needed. In addition, openness from the professionals to recognize the value of the information based on experience is needed in these collaborations. Support given to the expert by experience is emphasized. Important forms of support are conversation support, mentoring and professional guidance.
Differences in terminology challenges collaboration between experts by experience and other professionals. This may also limit use of experts by experience, as job opportunities are limited. This challenge is present also in hiring experts by experience, in which coordination and investment are needed.
Keywords: experts by experience, education, support and phenomenography
Jari Kortsalo ja Sari Piskonen
”Toisenlainen asiantuntijuus, mutta yhtä arvokas kun ammatillinen” Fenomenografinen tutkimus päihde- ja mielenterveysalan esimiesten ja työntekijöiden kokemusasiantuntijuuteen liittyvästä ymmärryksestä.
ymmärrys kokemusasiantuntijuudesta.
65 s ja 4 liitettä
1/2020
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosionomi YAMK
Osallisuuden edistäminen ja sosiaalinen kuntoutus
Johtamisen ja yhteiskunnallisesti vaikuttavan palvelutuotannon kehittäminen
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten päihde- ja mielenterveysalan esimiehet ja työntekijät ymmärtävät kokemusasiantuntijuuden. Opinnäytetyön metodologinen perusta nojaa fenomenografiaan. Fenomenografian lähtökohtana on käsitykset ilmiöiden samanarvoisuudesta. Fenomenografisen lähestymistavan mukaisesti emme etsineet haastateltavien todellisia kokemuksia kokemusasiantuntijuudesta, vaan sitä, miten haastateltavat asian ymmärtävät.
Sosiaali- ja terveydenhuoltoalalla yhtenä painopisteenä on kokemusasiantuntijoiden osallisuuden lisääminen. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla kolmen Vantaan kaupungintoimipaikan ja kolmen eri päihde- ja mielenterveysyhdistyksen esimiehiä ja työntekijöitä. Aineisto kerättiin ryhmä- ja yksilöhaastatteluin avoimella haastattelulla. Haastateltavia oli 12. Tulokset analysointiin fenomenografisen analyysitavan mukaisesti. Analyysisissä pyrittiin tuomaan esille todellisuus sellaisena kuin haastateltavat sen konstruoivat.
Opinnäytetyön tulosten mukaan kokemusasiantuntijuus toteutuu tiiviissä yhteistyössä ammattilaisten ja kokemusasiantuntijoiden välillä, johon tarvitaan avointa keskustelua ja koulutusta. Sen lisäksi työyhteisössä tarvitaan ammattilaisten avoimuutta tunnistaa kokemuksellisen tiedon arvo. Kokemusasiantuntijalle annettavan tuen merkityksellisyys korostuu ja tärkeitä tuen muotoja ovat keskustelutuki, mentorointi ja työnohjaus.
Kokemusasiantuntijuuteen liittyy käsitteiden moninaisuus, joka luo haasteita ammattilaisten ja kokemusasiantuntijoiden väliselle yhteistyölle ja saattaa toimia esteenäkin kokemusasiantuntijuuden mahdollistamalle tiedolle rajallisesti tarjottavien työtehtävien kautta. Haaste näyttäytyy myös kokemusasiantuntijoiden palkkaamisessa, johon kaivataan sekä koordinointia että määrärahoja.
Avainsanat: kokemusasiantuntijuus, koulutus, tuki ja fenomenografia
Jari Kortsalo, Sari Piskonen
”A different kind of expertise, but just as valuable as a professional” A phenomenographic study on the understanding of the experiental expertise of substance abuse and mental health managers and employees.
65 pages, 4 appendices
January, 2020
Diaconia University of Applied Sciences
Master's Degree Programme in the Promotion of Social Inclusion and Social Rehabilitation
Master's Degree Programme in the Development of Leadership and Socially Effective Service Provision
Master of Social Services
The objective of this thesis was to research how managers and employees from substance abuse and mental health fields understand experts by experience. Methodologically we used phenomenography which is based on the perception of phenomena being equivalent. Following the phenomenographic approach we did not search for the interviewees’ actual experiences of experts by experience, but rather how they understand the phenomenon.
One of the focuses in the social and health fields is increasing the involvement of personnel possessing experts by experience. The thesis we executed it as a qualitative study by interviewing managers and employees from six substance abuse and mental health centres; three operated by the City of Vantaa, and three operated by other organizations. We collected the data from group and individual interviews. We used an open interview approach. There were a total of 12 interviewees. We analyzed the results using phenomenographic analysis; by disclosing reality as the interviewees constructed it.
According to the results, the experts by experience actualizes in close collaborations between professionals and the experts by experience. Open discussion and education are needed. In addition, openness from the professionals to recognize the value of the information based on experience is needed in these collaborations. Support given to the expert by experience is emphasized. Important forms of support are conversation support, mentoring and professional guidance.
Differences in terminology challenges collaboration between experts by experience and other professionals. This may also limit use of experts by experience, as job opportunities are limited. This challenge is present also in hiring experts by experience, in which coordination and investment are needed.
Keywords: experts by experience, education, support and phenomenography