Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

"Kun täällä on nyt keiju ja sen koti, niin sammakon on muutettava tuonne": Kolme pientä metsäretkeä pedagogisena keinona

Franzen-Ylijoki, Suvi-Tuulia (2020)

 
Avaa tiedosto
Franzen-Ylijoki_Suvi-Tuulia.pdf (1.055Mt)
Lataukset: 


Franzen-Ylijoki, Suvi-Tuulia
2020
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002021938
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ

Suvi-Tuulia Franzen-Ylijoki
”Kun täällä on nyt keiju ja sen koti, niin sammakon on muutettava tuonne” Kolme pientä metsäretkeä pedagogisena keinona
31 sivua
Kevät 2020
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma
Sosionomi (AMK)+ Varhaiskasvatuksen opettajan virkakelpoisuus



Lapsen luonnossa liikkuminen ja siitä nauttiminen on tärkeä osa varhaiskasvatusta. Lasta ohjataan oivaltamaan luonnon monimuotoisuus ja pyritään ohjaamaan ympäristöystävälliseen toimintaan pedagogisin keinoin. Tässä toiminnallisessa
opinnäytetyössä ympäristökasvatusta toteutettiin metsäretkien avulla Ojakkalan päiväkodin lapsiryhmän kanssa. Lapset olivat 5-6 -vuotiaita. Metsäretkiä oli kolme, joissa menetelminä käytettiin sadutusta, havainnointia ja valokuvausta. Jokainen metsäretki oli yksittäinen
kokonaisuus, jossa pääaiheena oli ympäristökasvatus. Tavoitteena oli tutustuttaa lapset fyysisesti luontoon ja opettaa heille leikin avulla, mitä kaikkea metsässä voi tehdä. Samalla lapset oppisivat luonnon kiertokulusta ja saisivat tietoa erilaisista kasveista, joita metsässä
kasvaa.

Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään 5-6 -vuotiaan lapsen ikätasoisuutta, varhaiskasvatuslakia ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteita osana ympäristökasvatusta varhaiskasvatuksessa. Lähteinä käytettiin julkaisuja ympäristökasvatuksesta, ihmisen psykologisesta kehityksestä, osallisuudesta, sadutuksesta ja havainnoinnista varhaiskasvatuksessa sekä valokuvauksesta dokumentoinnin keinona.

Toiminnallisen osuuden tavoitteet onnistuivat arvioni mukaan hyvin. Lapset oppivat uusia asioita luonnosta ja he kyselivät paljon luontoon liittyvistä ilmiöistä. Lasten kiinnostus kasveista lisääntyi. Kolmannella metsäretkikerralla he kiinnittivät huomiota luonnon monimuotoisuuteen kysyen esimerkiksi kuinka puut lahoavat ja tekivät huomioita eri
puulajeista. Kasvattajat saivat uusia ideoita metsäretkiin ja siihen, kuinka voivat lasten kanssa seurata eri vuodenaikojen vaihtumista valokuvaamalla saman kohdan metsästä eri
vuodenaikoina.


Avainsanat Ympäristökasvatus, päiväkoti, varhaiskasvatus, sadutus, valokuvaus, havainnointi
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste