Uskonto - kulttuurin kantaja? : Turun Kulttuurifoorumin tiedottaminen ja sen haasteet
Ikola, Sanna (2011)
Ikola, Sanna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105168034
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105168034
Tiivistelmä
Tämä opinnäyte työ on empiirinen tutkimus Kulttuurifoorumi-tapahtuman viestinnästä ja sen onnistumisesta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten Kulttuuri- ja uskontofoorumi FOKUS (ent. Kristillinen kulttuuriliitto - KKL ry) sekä Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä onnistuivat tiedottamisessa ja millaista julkisuutta tapahtuma sai mediassa. Tutkimuksessa selvitetään myös, miten tiedotussuunnitelma oli laadittu ja miten se toteutui tapahtuman lähestyessä ja edetessä. Lisäksi tutkimus pureutuu siihen, miten hyvin tiedotteita julkaistiin.
Tutkimuksen aineistona on käytetty mediaseurantafirma Cisionin keräämiä artikkeleita eri medioista. Artikkeleita kertyi tapahtumasta yhteensä viisitoista (15) kappaletta ja niiden julkaisuajankohta ajoittui syyskuun lopusta lokakuun alkuun. Varsinainen tapahtuma oli Turussa 1.-3.10.2010. Artikkeleiden lisäksi materiaalina olivat tiedotteet, joita lähetettiin medialle yhteensä yhdeksän (9). Artikkeleista ja tiedotteista tutkittiin muun muassa, millaisia teemoja niistä oli.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että tiedottamisen suunnittelussa oli jonkin verran puutteita, sillä esimerkiksi tiedotustilaisuudet eivät saavuttaneet haluttua suosiota. Tiedotussuunnitelmaan ei ollut kirjattu tarkasti tavoitteita. Viestinnän tarkoitus jäi epäselväksi. Myös lehtiartikkelien määrä jäi kovin suppeaksi, kun ottaa huomioon, että kyseessä oli valtakunnallinen tapahtuma. Positiivinen yllätys kuitenkin oli, että Turun Sanomat uutisoi tapahtumasta saman verran kuin kristilliset lehdet yhteensä.
Ammattitoimittajille tehdyn kyselyn perusteella tiedotteet eivät kiinnostaneet heitä kovinkaan paljon, ja vain yksi oli valmis lähtemään paikan päälle tekemään juttua. Moni piti tiedotteita liian rönsyilevinä ja pitkinä. Toimittajat kaipasivat tiedotteisiin enemmän uutismaista otetta.
Tiedotteet menivät suhteellisen hyvin läpi mediaan. Joitakin tiedotteita julkaistiin lehdissä lähes sellaisenaan. Tietyt teemat kiinnostivat mediaa muita enemmän. Tällaisia olivat Paperittomat-näyttely sekä piispa Irja Askolan puheenvuoro. Tiedotteiden analysointiin käytettiin kehysanalyysiä.
Tutkimuksen aineistona on käytetty mediaseurantafirma Cisionin keräämiä artikkeleita eri medioista. Artikkeleita kertyi tapahtumasta yhteensä viisitoista (15) kappaletta ja niiden julkaisuajankohta ajoittui syyskuun lopusta lokakuun alkuun. Varsinainen tapahtuma oli Turussa 1.-3.10.2010. Artikkeleiden lisäksi materiaalina olivat tiedotteet, joita lähetettiin medialle yhteensä yhdeksän (9). Artikkeleista ja tiedotteista tutkittiin muun muassa, millaisia teemoja niistä oli.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että tiedottamisen suunnittelussa oli jonkin verran puutteita, sillä esimerkiksi tiedotustilaisuudet eivät saavuttaneet haluttua suosiota. Tiedotussuunnitelmaan ei ollut kirjattu tarkasti tavoitteita. Viestinnän tarkoitus jäi epäselväksi. Myös lehtiartikkelien määrä jäi kovin suppeaksi, kun ottaa huomioon, että kyseessä oli valtakunnallinen tapahtuma. Positiivinen yllätys kuitenkin oli, että Turun Sanomat uutisoi tapahtumasta saman verran kuin kristilliset lehdet yhteensä.
Ammattitoimittajille tehdyn kyselyn perusteella tiedotteet eivät kiinnostaneet heitä kovinkaan paljon, ja vain yksi oli valmis lähtemään paikan päälle tekemään juttua. Moni piti tiedotteita liian rönsyilevinä ja pitkinä. Toimittajat kaipasivat tiedotteisiin enemmän uutismaista otetta.
Tiedotteet menivät suhteellisen hyvin läpi mediaan. Joitakin tiedotteita julkaistiin lehdissä lähes sellaisenaan. Tietyt teemat kiinnostivat mediaa muita enemmän. Tällaisia olivat Paperittomat-näyttely sekä piispa Irja Askolan puheenvuoro. Tiedotteiden analysointiin käytettiin kehysanalyysiä.