LAPSI KASVAA KAHTEEN KULTTUURIIN KOULUN JA KODIN YHTEISVOIMIN
Yesiltas, Yildiz (2011)
Yesiltas, Yildiz
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025628
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Yesiltas, Yildiz. Lapsi kasvaa kahteen kulttuuriin koulun ja kodin yhteisvoimin.
Helsinki, kevät 2011 57 s. 3 liitettä
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsingin toimipaikka, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) ja lastentarhaopettajan kelpoisuus.
Tässä opinnäytetyössä etsitään vastausta siihen, miten koulu ja koti tukevat maahanmuuttajalapsen kasvua kahteen kulttuuriin ja -kieleen. Opinnäytetyöni tutkimuskohteena ovat kahden vantaalaiskoulun maahanmuuttajavanhempia ja opettajia. Tutkimusta varten on haastateltu yhdestä koulusta neljää opettajaa ja yhtä vanhemmista. Haastatellut opettajat olivat valmistavan luokan opettaja, suomi toisena kielenä -opettaja, ensiluokanopettaja ja apulaisrehtori. Toinen haastatelluista vanhemmista oli toisesta koulusta. Tässä kvalitatiivisessa opin-näytetyössä aineiston keruumenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua teema-haastattelua. Tarkempia tutkimuskysymyksiä ovat seuraavat:
• Millaisia kokemuksia koululla ja kodilla on lapsen kasvusta kahteen kulttuuriin ja kahteen kieleen?
• Millaisia kokemuksia on koulun ja kodin tuesta lapsen kasvulle kahteen kulttuuriin ja kahteen kieleen?
• Millaisia kokemuksia on kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä?
Tutkimustulokset osoittivat, että sekä koulussa että kotona pidetään suomen kieltä ja omaa äidinkieltä tärkeänä lapsen kahteen kulttuuriin kasvamisen kan-nalta. Tukea suomen kielen oppimiseen uskotaan lasten saavan riittävästi, mutta äidinkielen opetus jää puutteelliseksi. Lapsen kaksikulttuurisuutta tuetaan valmistavalla luokalla enemmän, mutta se vähenee tavalliseen luokkaan siirryttäessä. Isommat lapset myös haluavat samastua ja tuoda omaa kulttuuria mahdollisimman vähän koulun arkeen. Vanhemmat tukevat lasten kaksikulttuurisuutta käymällä omassa maassa ja sosiaalisilla kontakteilla muiden omanmaalaisten kanssa. Kodin ja koulun yhteistyöhön pääosin ollaan tyytyväisiä, mutta suureksi esteeksi koetaan kielimuuri. Tulkin merkitystä korostetaan ja maahanmuuttajavanhemmille aiotaankin järjestää koulussa oma vanhempainilta.
Asiasanat: maahanmuuttajat, lapset, koulu, monikulttuurisuus, kaksikielisyys, yhteistyö, koti, koulu
Yesiltas, Yildiz. Lapsi kasvaa kahteen kulttuuriin koulun ja kodin yhteisvoimin.
Helsinki, kevät 2011 57 s. 3 liitettä
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsingin toimipaikka, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) ja lastentarhaopettajan kelpoisuus.
Tässä opinnäytetyössä etsitään vastausta siihen, miten koulu ja koti tukevat maahanmuuttajalapsen kasvua kahteen kulttuuriin ja -kieleen. Opinnäytetyöni tutkimuskohteena ovat kahden vantaalaiskoulun maahanmuuttajavanhempia ja opettajia. Tutkimusta varten on haastateltu yhdestä koulusta neljää opettajaa ja yhtä vanhemmista. Haastatellut opettajat olivat valmistavan luokan opettaja, suomi toisena kielenä -opettaja, ensiluokanopettaja ja apulaisrehtori. Toinen haastatelluista vanhemmista oli toisesta koulusta. Tässä kvalitatiivisessa opin-näytetyössä aineiston keruumenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua teema-haastattelua. Tarkempia tutkimuskysymyksiä ovat seuraavat:
• Millaisia kokemuksia koululla ja kodilla on lapsen kasvusta kahteen kulttuuriin ja kahteen kieleen?
• Millaisia kokemuksia on koulun ja kodin tuesta lapsen kasvulle kahteen kulttuuriin ja kahteen kieleen?
• Millaisia kokemuksia on kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä?
Tutkimustulokset osoittivat, että sekä koulussa että kotona pidetään suomen kieltä ja omaa äidinkieltä tärkeänä lapsen kahteen kulttuuriin kasvamisen kan-nalta. Tukea suomen kielen oppimiseen uskotaan lasten saavan riittävästi, mutta äidinkielen opetus jää puutteelliseksi. Lapsen kaksikulttuurisuutta tuetaan valmistavalla luokalla enemmän, mutta se vähenee tavalliseen luokkaan siirryttäessä. Isommat lapset myös haluavat samastua ja tuoda omaa kulttuuria mahdollisimman vähän koulun arkeen. Vanhemmat tukevat lasten kaksikulttuurisuutta käymällä omassa maassa ja sosiaalisilla kontakteilla muiden omanmaalaisten kanssa. Kodin ja koulun yhteistyöhön pääosin ollaan tyytyväisiä, mutta suureksi esteeksi koetaan kielimuuri. Tulkin merkitystä korostetaan ja maahanmuuttajavanhemmille aiotaankin järjestää koulussa oma vanhempainilta.
Asiasanat: maahanmuuttajat, lapset, koulu, monikulttuurisuus, kaksikielisyys, yhteistyö, koti, koulu