Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sairaanhoitajan rajattu lääkkeenmääräämisoikeus

Kuismanen, Emma; Laakso, Laura; Pekonen, Jaana (2020)

 
Avaa tiedosto
Kuismanen_Emma, Laakso_Laura, Pekonen_Jaana.pdf (2).pdf (598.6Kt)
Lataukset: 


Kuismanen, Emma
Laakso, Laura
Pekonen, Jaana
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002021943
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Emma Kuismanen, Laura Laakso, Jaana Pekonen
Sairaanhoitajan rajattu lääkkeenmääräämisoikeus
61 sivua ja 2 liitettä
Kevät 2020
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sairaanhoitaja, diakoninen hoitotyö (AMK)
Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä tietoa sairaanhoitajan rajatusta lääkkeenmääräämiskoulutuksesta, sekä sairaanhoitajien työnkuvasta kyseisen koulutuksen jälkeen. Tarkoituksena oli saada käsitys siitä, onko heidän kokemuksensa
mukaan työnkuva oleellisesti muuttunut koulutuksen jälkeen ja vastaako nykyinen työnkuva koulutuksen käyneiden saamaa osaamista. Opinnäytetyössä rajattua lääkkeenmääräämisoikeutta tarkasteltiin potilaan kokonaisvaltaisen kohtaamisen näkökulmasta, sillä kaksi henkilöä ryhmästämme opiskelee diakonista hoitotyötä. Opinnäytetyön aineisto on kerätty haastattelemalla sairaanhoitajia Varsinais-Suomen alueella. Haastattelujen pohjalta tuodaan esiin heidän kokemuksiaan, sekä työstä, että koulutuksesta. Opinnäytetyömme aihe oli yksi yhteistyötahomme ehdotuksista ja vastasi heidän tarpeisiinsa. Tämän jälkeen saimme myös
muita yhteistyökumppaneita mukaan.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli laadullinen tutkimus ja haastattelut toteutettiin fokusryhmähaastatteluina. Aineiston analysoinnissa käytimme aineistolähtöistä sisällönanalyysia eli induktiivista analyysia, jossa aineistoa ensin purettiin osiin ja samankaltaiset osat yhdistettiin samoihin aihepiireihin. Tämän jälkeen
osat jaettiin tutkimuskysymyksiä vastaaviin ryhmiin.
Työnantajien suhtautuminen lisäkoulutukseen oli ollut enimmäkseen myönteistä.
Oman organisaation ja työntekijöiden ammattitaidon kehittäminen oli ollut taustatekijänä. Kaikilla haastateltavilla oli myönteiset motivaatiotekijät lähteä lisäkoulutukseen. Haastatteluissa korostui selvästi kouluttautumisen olleen rankka prosessi. Haastateltavat kertoivat, että työelämän, koulutuksen ja perhe-elämän yhteensovittaminen oli haastavaa. Haastavimpana osa-alueena koettiin farmakologian nettiluennot ja niihin perustuvat tentit. Kliinistä opetusta, sekä potilaan tutkimista toivottiin lisää ja opetuksen vähyyteen oltiin tyytymättömiä. Koulutuksen jälkeen haastateltavat kokivat kuitenkin olevansa varmempia potilaan kliinisessä
tutkimisessa ja saaneensa lisää rohkeutta toteuttaa sitä vastaanottotyössä.
Työnantajat olivat pystyneet hyödyntämään koulutuksen käyneiden uutta osaamista, ja sairaanhoitajat olivatkin saaneet kokemuksensa mukaan toteuttaa koulutuksen mukaista työnkuvaa. Organisaatiossa muutokset näkyivät konkreettisesti lääkäreiden työtehtävien, sekä potilasmäärien vähenemisellä juuri niiden
potilaiden kohdalla, joille sairaanhoitajilla oli mahdollisuus kirjoittaa lääkemääräys. Osa haastateltavista koki, ettei koulutuksensa tuomaa osaamistaan hyödynnetty heidän nykyisessä työssään ja olivat pettyneitä tilanteeseen. Hoitajat
kokivat potilaiden hyötyneen lääkkeenmääräämisoikeudesta erityisesti syrjäseuduilla, koska silloin potilaiden ei tarvinnut matkustaa pääterveysasemille tai päivystykseen. Palkkaukseen haastateltavat olivat tyytyväisiä. Asiasanat: sairaanhoitaja, rajattu lääkkeenmääräämisoikeus, lääkkeenmäärääminen
 
ABSTRACT
Emma Kuismanen, Laura Laakso, Jaana Pekonen
Nurses’ limited right to prescribe medication
61 pages and 2 appendices
Spring 2020
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor’s degree programme in health care, Option in Diaconal Nursing Registered Nurse
The aim of this study was to examine and find out information about the training
for nurses in the limited right to prescribe medication for patients and learn how
it is used in their profession after the training. The thesis examines the experiences the nurses have had after they have finished the training and have started
to work as nurses with a right to prescribe medication. The thesis and limited
prescribing right were approached from the perspective of a holistic patient encounter, as two members of our group also study diaconal nursing. The thesis
was done by interviewing nurses in Southwest Finland. Interviews highlight their
experiences on the subject.
The study applied a qualitative research method. The data were collected by using thematic interviews. The data were analyzed by means of qualitative content
analysis. The aim of this thesis was to find out as comprehensive information
about this particular case as possible.
The attitude of employers towards this training has been mostly positive. The
development of their organization and the skills of the employees have been the
driving force behind it. All interviewees had a positive motivation to go on and
start to study further.
The interviews clearly emphasized that studying was a tough process. The interviewees said that it was difficult to find a balance between work, education and
family life. As the most challenging part, the interviewees experienced online
pharmacology lectures and related exams. There was a desire for more clinical
training and patient examination. They were disappointed that with the lack of it.
However, after this education, they felt more confident in the patients’ clinical
examinations and felt more comfident to do it in their job.
After this training, most employers have been able to use the knowledge the
nurses have learned. Those who have completed the training have been able to
utilize it in their jobs and prescribe medication to the patients. Most of the respondents had a positive perception of the change in the functioning of the organization. The changes became more concrete when they were able to move
patients straight to the nurse’s office were they could prescribe medication and
because of that the lines to the doctor’s appointments and the doctors’ tasks were
reduced. There were also interviewees who felt that the skills they had received
from their training were not utilized at all in their current job and were disappointed
with the situation. Nurses felt that patients, especially in remote areas, have benefited from the limited right of prescribing medication, as patients do not have to travel to primary health centers that are far away. The interviewees were satisfied
with the salary.
Keywords: Registered nurse, limited right to prescribe medication, prescribing
medication
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste