Profilointia vai piilomainontaa? : mitä urheilulajeja valtakunnalliset mediat painottavat – ja miksi?
Vainio, Juha (2011)
Vainio, Juha
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105239213
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105239213
Tiivistelmä
Opinnäytteessä tutkittiin viiden suurimman verkkojulkaisun, Iltalehden, Ilta-Sanomien, Helsingin Sanomien, Yleisradion ja MTV3:n, urheilu-uutisoinnin volyymia. Määrällisessä tutkimuksessa seurattiin vuoden 2011 maaliskuun ajan viiden suurimman valtakunnallisella painotuksella toimivan verkkomedian kaikki 7 256 urheilu-uutista, jotta saatiin selville, mitä urheilulajeja ja -sarjoja tutkitut mediat painottivat. Urheilu-uutisointia tarkasteltiin ottamalla mukaan kaikkien tutkimukseen rajattujen medioiden urheilu-uutisointi, myös medioiden urheilusivujen videomateriaalia sisältävät jutut ja blogikirjoitukset.
Tutkielman päätutkimuskysymys oli, miksi valtamediat painottavat urheilu-uutisoinnissaan tiettyjä urheilulajeja. Asiaa selvitettiin laadullisessa tutkimuksessa haastattelemalla puolistrukturoidulla haastattelumenetelmällä kahta journalismin etiikan asiantuntijaa ja tutkittujen medioiden urheilutoimitusten esimiehiä.
Tutkielmassa esiteltiin myös valittujen medioiden taloudellisia kytköksiä ja tarkasteltiin, miten nämä mediat painottivat niitä lajeja, joista heille voisi olla suoraa tai epäsuoraa taloudellista hyötyä. Tutkielmasta kävi ilmi, että osa medioista, joilla on taloudellisia kytköksiä tiettyihin lajeihin tai sarjoihin, painottavat näitä lajeja ja sarjoja omassa urheilu-uutisoinnissaan selvästi.
Tutkielmassa pohdittiin, miksi journalistisen toiminnan itsesääntelyelin, Julkisen sanan neuvosto (JSN), oli saanut käsiteltäväkseen ainoastaan kaksi kannetta piilomainonnasta urheilujournalismista tiedotusvälineissä.
Opinnäytteessä esitellään tarkasteluajalta muutamia tekijän mielestä selvästi piilomainonnallisia elementtejä sisältäviä urheilu-uutisia, jotka haiskahtavat puffille ja cross promotionille. Näitä elementtejä löytyi neljän tutkitun median aineistosta.
Tutkielman päätutkimuskysymys oli, miksi valtamediat painottavat urheilu-uutisoinnissaan tiettyjä urheilulajeja. Asiaa selvitettiin laadullisessa tutkimuksessa haastattelemalla puolistrukturoidulla haastattelumenetelmällä kahta journalismin etiikan asiantuntijaa ja tutkittujen medioiden urheilutoimitusten esimiehiä.
Tutkielmassa esiteltiin myös valittujen medioiden taloudellisia kytköksiä ja tarkasteltiin, miten nämä mediat painottivat niitä lajeja, joista heille voisi olla suoraa tai epäsuoraa taloudellista hyötyä. Tutkielmasta kävi ilmi, että osa medioista, joilla on taloudellisia kytköksiä tiettyihin lajeihin tai sarjoihin, painottavat näitä lajeja ja sarjoja omassa urheilu-uutisoinnissaan selvästi.
Tutkielmassa pohdittiin, miksi journalistisen toiminnan itsesääntelyelin, Julkisen sanan neuvosto (JSN), oli saanut käsiteltäväkseen ainoastaan kaksi kannetta piilomainonnasta urheilujournalismista tiedotusvälineissä.
Opinnäytteessä esitellään tarkasteluajalta muutamia tekijän mielestä selvästi piilomainonnallisia elementtejä sisältäviä urheilu-uutisia, jotka haiskahtavat puffille ja cross promotionille. Näitä elementtejä löytyi neljän tutkitun median aineistosta.