Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

LIIKUNTAMYÖNTEISYYDEN LISÄÄMINEN ALLE KOULUIKÄISILLE – Opas salibandyn esikouluesittelyihin

Koskenlaita, Minttu; Annimaria, Harakka (2020)

 
Avaa tiedosto
Harakka_Annimaria_Koskenlaita_Minttu.pdf (8.568Mt)
Lataukset: 


Koskenlaita, Minttu
Annimaria, Harakka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002021942
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ

Annimaria Harakka ja Minttu Koskenlaita
Liikuntamyönteisyyden lisääminen alle kouluikäisille – Opas salibandyn esikouluesittelyihin
83 s., 3 liitettä
Kevät 2020
Diakonia-Ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan AMK- tutkinto
Sosionomi (AMK)- varhaiskasvatuksen opettaja

Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Pieksämäen Salibandy ry:n kanssa. Ta-voitteena oli luoda teoreettinen pohja, jonka avulla pyritään lisäämään lii-kunnan mielekkyyttä ja siitä saatavien positiivisten hyötyjen vaikutusta sekä luoda opas salibandyn esikouluesittelyjä varten. Oppaan ideana on toimia apuna salibandyn esikouluesittelyiden ja salibandykerhojen sisällön suun-nittelussa ja ohjauksessa.
Prosessi koostui salibandyn esikouluesittelyistä, dialogista esikouluesittelyjä aikaisemmin pitäneen henkilön kanssa, teoriapohjan luomisesta oppaan rakentamista varten sekä viimeisenä itse oppaasta. Esikouluesittelyt pidettiin Pieksämäen esikouluryhmille. Ryhmiä oli yhteensä kuusi kappaletta. Opin-näytetyön teoriapohja on laaja, jotta oppaasta saisi mahdollisimman laaduk-kaan ja asiaansa vastaavan. Opinnäytetyöstä löytyy myös dialogi muutama-na edellisenä vuonna salibandyn esikouluesittelyjä pitäneen kanssa.
Lopullisena tuotoksena luotiin opas, joka sisältää teoriatietoja lasten koh-taamisesta, osallisuuden kokemisesta, hyvästä kohtaamisesta, yhteisölli-syyden tärkeydestä, lasten liikunnasta yleisesti, motivaation merkityksestä sekä liikuntamyönteisyydestä. Se sisältää myös tietoa salibandyn säännöis-tä junioreilla, esimerkkejä harjoitteista ja ohjauskerran rakenteesta sekä vinkkejä, joilla tukea lasten myönteisiä kokemuksia ohjauskertojen aikana.
Oppaasta on hyötyä salibandyn ohjauksessa ja suunnittelussa niin esikou-luesittelyissä kuin kerhoissa sekä sitä voidaan hyödyntää myös muutenkin juniorivalmennukseen. Opas antaa hyvän pohjan perustietämykselle lajista sekä motivoi valmentajaa ja ohjaajaa tekemässään ohjaustyössä.


Asiasanat: Lasten liikunta, Salibandy, Varhaiskasvatus
 
ABSTRACT

Annimaria Harakka and Minttu Koskenlaita
Advocating favourableness of exercising among children under school age – Ground theory for a floorball preschool introductions guide and a guide for floorball preschool introductions
83 p., 3 appendices
Spring 2020
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor’s Degree in Social Services
Bachelor’s Degree Programme in Social Services – Teacher of Early Child-hood education

This thesis is made in co-operation with Pieksämäki´s floorball Ry. The goal was to create a theoretical basis, whereby one can try to increase the mean-ingfulness of exercise and the positive benefits. Also, the aim was to create a floorball guidebook for preschool introductions.

The process consists of floorball preschool introductions, dialogs held with a person with previous experience in preschool introductions, creating a theo-retical basis for the guidebook and the guidebook itself. The preschool intro-ductions were held for preschool groups in Pieksämäki. In total there were seven preschool groups. The theoretical basis of this thesis is extensive, so the guidebook would be as high-quality and responsible as possible.

As the final output we created a guidebook, which includes theoretical in-formation about confronting children, experience participation, good con-fronting, the importance of community, children exercise in general, the im-portance of motivation and positive energy towards exercising. It also inclu-des information about floorball with juniors, examples of exercise and struc-ture of guidance. It also includes tips, which can help to support children´s positive experiences during this guidance.

This guidebook gives a good basis for basic knowledge about floorball and it motivates coaches and instructors in their work. The guidebook has benefits in floorball guidance and planning of preschool introductions as clubs and it can be utilized as it is in junior coaching.

Key words: Children´s physical education, Floorball, Early childhood education
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste