Ilmastonmuutoksen popularisointi tieteen erikoislehdissä
Hult, Karoliina (2011)
Hult, Karoliina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105188497
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105188497
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tarkastelee ilmastonmuutoksen popularisointia tieteen erikoislehdissä. Tavoitteena on käsitellä
erilaisia popularisoinnin keinoja ja niiden hyödyntämistä. Opinnäytetyössä analysoidaan, miten ilmastonmuutosta popularisoidaan ja millaisia ilmaston muuttumisen teemoja niissä nostetaan esille.
Tutkimusaineistona käytetään Tiede-lehden ja Tieteen Kuvalehden vuoden 2010 numeroita. Lehtijuttuja kertyi analyysia varten näistä kahdesta lehdestä yhteensä 44. Lehdistä valittiin keskeisimmät nykyistä ilmastonmuutosta tai ilmastonmuutoskeskustelua käsittelevät jutut.
Tutkielmassa artikkeleja analysoidaan sekä määrällisesti että laadullisesti. Määrällisesti jutuista eritellään seuraavat asiat: millä juttupaikalla se on, mitä aihetta juttu käsittelee, kuinka laaja teksti on ja onko sen yhteyteen liitetty toinen aihetta käsittelevä juttu, kuka jutussa puhuu ja kuka sen on kirjoittanut. Laadullisessa analyysissa tarkastellaan, millä keinoilla teksti puhuttelee lukijaa ja millaisia sanavalintoja tekstissä käytetään. Lisäksi kiinnitetään huomiota artikkeleiden otsikointiin ja aloituksiin.
Tieteen Kuvalehden sivuilla ilmastonmuutosta käsitteleviä artikkeleita oli määrällisesti vähemmän kuin Tiede-lehden sivuilla. Molemmissa lehdissä tiedettä popularisoidaan saman periaatteen mukaan, eli lukijalle kerrotaan mahdollisimman monipuolisesti tieteen uusista saavutuksista. Käytetyissä popularisoinnin tehokeinoissa oli kuitenkin havaittavissa eroavaisuuksia. Niitä löytyi muun muassa otsikoinnissa ja erilaisissa sanavalinnoissa.
Tutkimusaineiston pohjalta on tutkielman loppuun koottu ehdotuksia tieteen popularisoinnin parantamiseksi. Tärkeimmiksi huomioitaviksi asioiksi nousevat kohdeyleisön lähtötason huomioiminen, lähteiden ja näkökulmien monipuolisuus sekä tekstissä käytettyjen ilmaisujen ymmärrettävyys.
erilaisia popularisoinnin keinoja ja niiden hyödyntämistä. Opinnäytetyössä analysoidaan, miten ilmastonmuutosta popularisoidaan ja millaisia ilmaston muuttumisen teemoja niissä nostetaan esille.
Tutkimusaineistona käytetään Tiede-lehden ja Tieteen Kuvalehden vuoden 2010 numeroita. Lehtijuttuja kertyi analyysia varten näistä kahdesta lehdestä yhteensä 44. Lehdistä valittiin keskeisimmät nykyistä ilmastonmuutosta tai ilmastonmuutoskeskustelua käsittelevät jutut.
Tutkielmassa artikkeleja analysoidaan sekä määrällisesti että laadullisesti. Määrällisesti jutuista eritellään seuraavat asiat: millä juttupaikalla se on, mitä aihetta juttu käsittelee, kuinka laaja teksti on ja onko sen yhteyteen liitetty toinen aihetta käsittelevä juttu, kuka jutussa puhuu ja kuka sen on kirjoittanut. Laadullisessa analyysissa tarkastellaan, millä keinoilla teksti puhuttelee lukijaa ja millaisia sanavalintoja tekstissä käytetään. Lisäksi kiinnitetään huomiota artikkeleiden otsikointiin ja aloituksiin.
Tieteen Kuvalehden sivuilla ilmastonmuutosta käsitteleviä artikkeleita oli määrällisesti vähemmän kuin Tiede-lehden sivuilla. Molemmissa lehdissä tiedettä popularisoidaan saman periaatteen mukaan, eli lukijalle kerrotaan mahdollisimman monipuolisesti tieteen uusista saavutuksista. Käytetyissä popularisoinnin tehokeinoissa oli kuitenkin havaittavissa eroavaisuuksia. Niitä löytyi muun muassa otsikoinnissa ja erilaisissa sanavalinnoissa.
Tutkimusaineiston pohjalta on tutkielman loppuun koottu ehdotuksia tieteen popularisoinnin parantamiseksi. Tärkeimmiksi huomioitaviksi asioiksi nousevat kohdeyleisön lähtötason huomioiminen, lähteiden ja näkökulmien monipuolisuus sekä tekstissä käytettyjen ilmaisujen ymmärrettävyys.