Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

ESIOPETUKSEN OPPILASHUOLTORYHMÄT : Matinkylä-Olari-alueen kunnallisissa päiväkodeissa

Puro, Sini; Wikström, Anna (2011)

 
Avaa tiedosto
Puro_Sini_Helsinki.pdf (392.2Kt)
Lataukset: 


Puro, Sini
Wikström, Anna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105045983
Tiivistelmä
Puro, Sini & Wikström, Anna. Esiopetuksen oppilashuoltoryhmät – Matinkylä-Olari-alueen kunnallisissa päiväkodeissa. Helsinki, kevät 2011, 69 s., 3 liitettä.

Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.

Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Matinkylä–Olarin kunnallisten esi-opetusyksiköiden oppilashuoltoryhmien toimintaa. Tavoitteena oli myös selvittää miten oppilashuoltotyötä tulisi päiväkodin henkilökunnan mielestä jatkossa kehittää. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Olarin päiväkodin kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena on selventää esiopetuksen oppilashuoltoryhmien toimintaa.

Tutkimus oli kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin kahdella erilaisella avoimella kyselylomakkeella. Kyselylomakkeet lähetettiin sähköisesti kymmenelle alueella toimivalle esiopetustiimille, näiden päiväkotien johtajille ja kolmelle alueella toimivalle konsultoivalle erityislastentarhanopettajalle. Vastaukset analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.

Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että oppilashuoltoryhmät hakevat vielä paik-kaansa osana varhaiskasvatusta. Espoolaiset oppilashuoltolinjaukset ovat kui-tenkin edistyksellisiä verrattuna muihin kuntiin. Matinkylä-Olari-alueella päivä-hoitohenkilöstö on omaksunut erityisen hyvin varhaisen puuttumisen ja varhaisen tuen periaatteet. Oppilashuoltoryhmien moniammatillinen työskentely on vakiintunut osaksi toimintaa, mikä on lasten tuen saannin ja tukemisen kannalta olennaista. Moniammatillisesta oppilashuoltoryhmästä huolimatta suurimman haasteen vähäisempien tuen tarpeiden havaitsemiselle asettavat liian suuret ryhmäkoot ja ajanpuute.

Oppilashuoltotyön laadun parantamiseksi ja oppilashuoltoryhmien toiminnan vakiinnuttamiseksi tulisi kehittää valtakunnallinen toimintamalli ja sen sisältöjä mukaileva perehdytyskoulutus. Mitä varhaisemmin ongelmat havaitaan, sitä nopeammin lasta pystytään tukemaan ja yhteiskunnan varoja säästämään. Tästä syystä oppilashuoltoryhmien toiminta tulisi ulottaa kaikkiin päivähoitoikäisiin ja vahvistaa toiminnan ennaltaehkäisevää luonnetta.
Asiasanat: esiopetus, oppilashuolto, päiväkodit, varhainen puuttuminen, varhainen tuki, moniammatillisuus
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste