Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Asiakkaiden kokemuksia Haartmanin sairaalan itsehoitopisteestä

Riepponen, Elina (2011)

Avaa tiedosto
Elina_Riepponen.pdf (1.113Mt)
Lataukset: 


Riepponen, Elina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104295361
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ


Riepponen, Elina. Asiakkaiden kokemuksia Haartmanin sairaalan itsehoitopisteestä. Helsinki, kevät 2011, 54 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).

Opinnäytetyön lähtökohtana oli Haartmanin sairaalan hanke, jonka tavoitteena oli rakentaa itsehoitopiste Haartmanin sairaalaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Haartmanin sairaalan itsehoito- eli ITE-pisteen asiakkaiden kokemuksia ITE-pisteestä. Tavoitteena oli myös kartoittaa, millaisia sairauksia ja terveyteen vaikuttavia elämäntapoja ITE-pisteen asiakkailla on sekä, miten ITE-pistettä voitaisiin asiakkaiden mielestä kehittää.

Opinnäytetyön aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Lomake oli asiakkaiden vastattavana ITE-pisteessä viiden kuukauden ajan. Tutkimus tehtiin käyttäen kvantitatiivista tutkimus-menetelmää ja aineisto analysoitiin Excel-taulukkolaskentaohjelmaa hyödyntäen.

Tutkimustulosten mukaan ITE-pisteen palveluista verenpaineen mittausta käytettiin eniten ja suurin osa arvioi sen ITE-pisteen tärkeimmäksi palveluksi. ITE-pisteessä olevat testit ja jaettava potilasmateriaali koettiin hyödylliseksi ja ymmärrettäväksi. Suurimman osan mielestä ITE-pisteen palvelut vastasivat heidän tarpeisiinsa ja piste oli mielenkiintoa herättävän näköinen.

Suurin osa vastaajista ei kokenut kaipaavansa lisää ohjausta pisteen käyttöön. Osa vastaajista koki, ettei jatkohoitoon tai -toimenpiteisiin ollut selkeitä ohjeita, mikäli testien tuloksissa ilmeni normaalista poikkeavia arvoja. Osa myös koki, ettei ollut saanut tarvitsemaansa apua ITE-pisteestä. Kehittämisehdotuksista tärkeimmäksi nousi toive, että pisteessä olisi enem-män tietoa ravitsemuksesta.

Tulosten perusteella voi todeta, että ITE-piste palvelee asiakkaiden tarpeita. Piste vaatii kuitenkin jatkossakin panostusta ITE-pisteen vastuuhenkilöiltä, jotta se säilyy ajankohtaisena, materiaalia on riittävästi ja palvelut toimivia. Tavoitteena on, että opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää työelämässä kehitettäessä ITE-pistettä asiakkaille sopivammaksi.





Asiasanat: kvantitatiivinen tutkimus, terveyden edistäminen, kansanterveys, kansantaudit, itsehoito
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste