Mindfulness-kortit : Tietoisuustaitoharjoituksia nuorille ja nuorten parissa toimiville
Paihonen, Sari (2020)
Paihonen, Sari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001311880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001311880
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella nuorten emotionaalista ja sosiaalista hyvinvointia edesauttavat mindfulness-kortit. Korttien sisältämiä tietoisuustaitoharjoitteita voidaan käyttää sekä yksilö- että ryhmätilanteissa ja tarkoituksena on parantaa nuorten psyykkistä hyvinvointia. Työ tehtiin Oulun Diakonia-ammattikorkeakoulun (Diak) ja Kajaanin ammattikorkeakoulun (KAMK) yhteistyöhankkeen puitteissa.
Teoriaosuudessa käytiin läpi tietoisuustaitojen vaikutuksia mm. ihmisen tarkkaavaisuuteen ja tunteidensäätelyyn, jotka vaikuttavat nuorten kasvatukseen ja koulutukseen. Opinnäytetyössä käsiteltiin mindfulnessin sosiaalista, psykologista ja neuropsykologista taustaa ja sen vaikutusmekanismeja, kuten vaikutusta sosiaalis-emotionaalisiin taitoihin. Työssä tutustuttiin myös eri tutkimuksiin, joissa mindfulnessin on todettu saaneen aikaan positiivisia tuloksia liittyen tarkkaavaisuuteen, kognitiiviseen kontrolliin, itsekontrolliin ja emotionaaliseen resilienssiin.
Opinnäytetyöprosessin perustana oli konstruktivistinen kehittämishankkeen malli, ja työssä myötäiltiin myös Rechtschaffenin teoriaa. Lopputuloksena syntyi tietoisuustaitoharjoitteita sisältävät kortit työkaluksi nuorten positiivisen mielenterveyden edistämiseksi ja ylläpitämiseksi. Osaa harjoitteista on testattu käytännössä kahdessa nuorten mindfulness-tapahtumassa.
Tuotetta, eli mindfulness-kortteja, voivat käyttää nuoret itse, nuorison parissa työskentelevät ammattilaiset, ja myös nuorten läheiset. Harjoitteet voi ottaa päivittäiseen käyttöön, ja ne ovat muokattavissa eri tilanteiden mukaan. Työn tarkoituksena oli harjoitteiden ja korttien suunnittelemisen lisäksi myös tuoda esiin mindfulnessin positiivisia vaikutuksia. The purpose of this thesis was to design mindfulness cards to be used in promoting the emotional and social well-being of young people. The mindfulness exercises in the cards can be used in either individual or group work, and are intended to improve the mental well-being of the young. This thesis was done as a cooperation project between Diaconia University of Applied Sciences (Diak) and Kajaani University of Applied Sciences (KAMK).
The theoretical section explored the effects of mindfulness to attentiveness and emotional regulation that affect the education and training of the youngsters. The thesis addressed the social, psychological and neuropsychological background of mindfulness, and its effect mechanisms, such as the effect on socio-emotional skills. The thesis also explored various studies in which mindfulness has been found to have positive results in terms of attention, cognitive control, self-control, and emotional resilience.
The basis of this thesis leaned on a constructivist development project model, simultaneously also conforming to Rechtschaffen's theory. As a result, mindfulness cards were created as a tool to promote and maintain the positive mental health of young people. Some of the exercises have been tested in practice in two mindfulness events for the young.
The product, i.e. the mindfulness cards, can be used by the young themselves, professionals working with youth, and also by the close ones to youngsters. The exercises can be done on a daily basis and can be customised to suit different situations. The purpose of the thesis was to design the exercises and cards, as well as also to highlight the positive effects of mindfulness.
Teoriaosuudessa käytiin läpi tietoisuustaitojen vaikutuksia mm. ihmisen tarkkaavaisuuteen ja tunteidensäätelyyn, jotka vaikuttavat nuorten kasvatukseen ja koulutukseen. Opinnäytetyössä käsiteltiin mindfulnessin sosiaalista, psykologista ja neuropsykologista taustaa ja sen vaikutusmekanismeja, kuten vaikutusta sosiaalis-emotionaalisiin taitoihin. Työssä tutustuttiin myös eri tutkimuksiin, joissa mindfulnessin on todettu saaneen aikaan positiivisia tuloksia liittyen tarkkaavaisuuteen, kognitiiviseen kontrolliin, itsekontrolliin ja emotionaaliseen resilienssiin.
Opinnäytetyöprosessin perustana oli konstruktivistinen kehittämishankkeen malli, ja työssä myötäiltiin myös Rechtschaffenin teoriaa. Lopputuloksena syntyi tietoisuustaitoharjoitteita sisältävät kortit työkaluksi nuorten positiivisen mielenterveyden edistämiseksi ja ylläpitämiseksi. Osaa harjoitteista on testattu käytännössä kahdessa nuorten mindfulness-tapahtumassa.
Tuotetta, eli mindfulness-kortteja, voivat käyttää nuoret itse, nuorison parissa työskentelevät ammattilaiset, ja myös nuorten läheiset. Harjoitteet voi ottaa päivittäiseen käyttöön, ja ne ovat muokattavissa eri tilanteiden mukaan. Työn tarkoituksena oli harjoitteiden ja korttien suunnittelemisen lisäksi myös tuoda esiin mindfulnessin positiivisia vaikutuksia.
The theoretical section explored the effects of mindfulness to attentiveness and emotional regulation that affect the education and training of the youngsters. The thesis addressed the social, psychological and neuropsychological background of mindfulness, and its effect mechanisms, such as the effect on socio-emotional skills. The thesis also explored various studies in which mindfulness has been found to have positive results in terms of attention, cognitive control, self-control, and emotional resilience.
The basis of this thesis leaned on a constructivist development project model, simultaneously also conforming to Rechtschaffen's theory. As a result, mindfulness cards were created as a tool to promote and maintain the positive mental health of young people. Some of the exercises have been tested in practice in two mindfulness events for the young.
The product, i.e. the mindfulness cards, can be used by the young themselves, professionals working with youth, and also by the close ones to youngsters. The exercises can be done on a daily basis and can be customised to suit different situations. The purpose of the thesis was to design the exercises and cards, as well as also to highlight the positive effects of mindfulness.