Nuorten vastaanoton omaohjaajakansion päivitys – Työväline kohtaamisen tueksi
Ferm, Lotta; Turunen, Johanna (2020)
Ferm, Lotta
Turunen, Johanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003163504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003163504
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on päivittää Helsingin kaupungin lastensuojelun nuorten vastaanotto- ja arviointiyksiköiden omaohjaajakansion tehtäviä, jotta dialogin synnyttäminen asiakkaiden ja työntekijöiden välille olisi helpompaa ja johtaisi laadukkaampaan työskentelyyn. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tehtäväkansioon uudenlaista materiaalia nuorten arviointi- ja vastaanottoyksikön käyttöön. Produktiossa ei suljettu pois olemassa olevia tehtäviä, vaan niitä muokattiin ja luotiin uusia siten, että huomioitiin erityisesti digitalisaation sekä itsenäisen tiedonhaun, luki- ja keskittymishäiriöt sekä muut oppimisvaikeudet.
Vastaanottoyksikön tehtävä on arvioida nuoren tilannetta, etsiä ratkaisuja sijoitukseen johtaneisiin syihin, ratkaista perheen haasteet sekä arvioida missä turvallinen ja tarpeiden mukainen hoito ja huolto tulisi parhaiten tapahtumaan. Yhtenä päivityksen tavoitteena on, että tehtävät toimisivat keskustelun avaajina tehtävien tarkastustilanteissa ja motivoisivat nuoria kohtaamaan aikuisia. Kohtaamiset edesauttavat luottamuksellisen suhteen syntymistä, joka puolestaan edesauttaa nuoren halua jakaa itseensä liittyviä asioita. Nuoren tilanteesta saatu kattava tieto edesauttaa vastaanottoyksikön laadukasta arviointia.
Nuorten vastaanottoyksiköissä on nuoria, joilla voi olla monista syistä koulunkäymättömyyttä tai liikkumavapauden rajoituspäätöksestä johtuva ulkoilukielto. Tehtävät tarjoavat näille nuorille tekemistä. Tehtävät antavat myös mahdollisuuden reflektoida omaa elämää, löytää voimavaroja sekä mahdollisuuden saada omia näkemyksiään esiin muutenkin kuin puhumalla.
Produktio on toteutettu yhteiskehittämällä Herttonimen nuorten vastaanotto- ja arviointi yksikössä. Yhteiskehittämisessä toteutettiin kaksi erillistä aivoriiheä. Aivoriihien pohjalta syntyneiden ajatusten perusteella, olemassa olevat tehtävät käytiin läpi ja lajitteltiin aihealueittain. Tehtäviin muokattiin erilaisia tekotapoja ja luotiin puuttuviin aihealueihin uusia tehtäviä. Produktiossa muokatut ja tuotetut tehtävät ovat merkattu tähän opinnäytetyön raporttiin kehyksillä.
Opinnäytetyössämme tuomme esiin lastensuojelun tämänhetkistä tilannetta ja kehityssuuntauksia sekä arviointijaksolla tehtävää työtä. Avaamme myös tehtävien suunnittelun ja ideoimisen taustalla olevaa teoriaa.
Asiasanat: Lastensuojelu, arviointijakso, omaohjaaja, kohtaaminen, dialogi, osallisuus
Vastaanottoyksikön tehtävä on arvioida nuoren tilannetta, etsiä ratkaisuja sijoitukseen johtaneisiin syihin, ratkaista perheen haasteet sekä arvioida missä turvallinen ja tarpeiden mukainen hoito ja huolto tulisi parhaiten tapahtumaan. Yhtenä päivityksen tavoitteena on, että tehtävät toimisivat keskustelun avaajina tehtävien tarkastustilanteissa ja motivoisivat nuoria kohtaamaan aikuisia. Kohtaamiset edesauttavat luottamuksellisen suhteen syntymistä, joka puolestaan edesauttaa nuoren halua jakaa itseensä liittyviä asioita. Nuoren tilanteesta saatu kattava tieto edesauttaa vastaanottoyksikön laadukasta arviointia.
Nuorten vastaanottoyksiköissä on nuoria, joilla voi olla monista syistä koulunkäymättömyyttä tai liikkumavapauden rajoituspäätöksestä johtuva ulkoilukielto. Tehtävät tarjoavat näille nuorille tekemistä. Tehtävät antavat myös mahdollisuuden reflektoida omaa elämää, löytää voimavaroja sekä mahdollisuuden saada omia näkemyksiään esiin muutenkin kuin puhumalla.
Produktio on toteutettu yhteiskehittämällä Herttonimen nuorten vastaanotto- ja arviointi yksikössä. Yhteiskehittämisessä toteutettiin kaksi erillistä aivoriiheä. Aivoriihien pohjalta syntyneiden ajatusten perusteella, olemassa olevat tehtävät käytiin läpi ja lajitteltiin aihealueittain. Tehtäviin muokattiin erilaisia tekotapoja ja luotiin puuttuviin aihealueihin uusia tehtäviä. Produktiossa muokatut ja tuotetut tehtävät ovat merkattu tähän opinnäytetyön raporttiin kehyksillä.
Opinnäytetyössämme tuomme esiin lastensuojelun tämänhetkistä tilannetta ja kehityssuuntauksia sekä arviointijaksolla tehtävää työtä. Avaamme myös tehtävien suunnittelun ja ideoimisen taustalla olevaa teoriaa.
Asiasanat: Lastensuojelu, arviointijakso, omaohjaaja, kohtaaminen, dialogi, osallisuus