Nuorten elämäntilanteiden asiantuntijuus: Koulutus Kelan etuuskäsittelijöille
Tarvainen, Saija (2020)
Tarvainen, Saija
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003123394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003123394
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Kelan eteläisen vakuutuspiirin opintoetuuksien etuuskäsittelijöille suunnatun koulutuskokonaisuuden suunnittelua ja toteutusta. Koulutuksella oli tarkoitus vastata nuoren asiakkaan kokonaisvaltaisen kohtaamisen asettamiin uusin vaatimuksin etuuskäsittelijän ammatilliselle osaamiselle. Koulutuksen tavoitteena oli, että etuuskäsittelijä tuntee ja tunnistaa nuoren elämäntilanteisiin liittyvät erityispiirteet ja haasteet, sekä osaa auttaa nuoren tämän tarvitsemiin palveluihin ja näin vaikuttaa nuoren syrjäytymiskehitykseen. Koulutuksen suunnittelussa hyödynnettiin Kelan eteläisen vakuutuspiirin opintoetuuksien ryhmässä toteutetun aloitteellisen asiointi- ja palveluohjauskokeilun tuloksia ja kokeilussa mukana olleiden etuuskäsittelijöiden haastatteluja.
Koulutuskokonaisuus muodostui kolmesta osasta, joiden sisältö on kuvattu opinnäytetyön teoriasisällössä. Ensimmäinen koulutus käsitteli nuoruutta elämänvaiheena ja syrjäytymisen ilmiötä, toinen koulutus nuoria ja palvelujärjestelmää ja kolmas nuoren asiakkaan kohtaamista ja ohjausta. Koulutukset toteutettiin verkkoyhteydellä ja ne sisälsivät myös osallistavan ryhmätyöskentelyn. Koulutukset toteutuivat marraskuussa 2019 ja tammikuussa 2020.
Koulutukseen osallistui Kelan Eteläisen vakuutuspiirin opintoetuuksien etuuskäsittelijöitä, jotka olivat koulutuksen kohderyhmä. Koulutukseen osallistui myös muita eri tehtävissä toimivia Kelan työntekijöitä. Koulutusten vaikuttavuutta arvioitiin perustuen kohderyhmän itsearviointiin omista valmiuksistaan ennen koulutusta ja koulutusten jälkeen. Arviointien perusteella etuuskäsittelijät kokivat omat valmiutensa keskimääräisesti paremmiksi koulutusten jälkeen. This thesis covers planning and implementing a training for benefits officers at the student financial aid section of Finland´s Social insurance institution´s (Kela) Southern Insurance District. The purpose of the training was to respond to the new demands of benefits officers’ professional ability when meeting young customers. The objective of the training was that benefits officer would know and identify special characteristics and challenges of young people´s situations in life and be able to help young people to get necessary services and have an impact on the social exclusion of the youth. The results of an active counselling experiment in Kela´s student financial aid section of The Southern Insurance District from year 2018 and benefits officers’ interviews included in the experiment were used on planning the training.
The training was formed of three parts whose contents are represented in theoretical part of the thesis. The first course covered youth as a stage of life and youth social exclusion. The second course covered youth and the service system and the third course covered meeting and counselling young people. Courses were implemented as online sessions and they also included participatory group work. The courses were carried out in November 2019 and January 2020.
The training was attended by benefits officers of the student financial aid section of The Southern Insurance District and they were the target group of the training. The training was attended also by other employees from various positions at Kela. The significance of the training was evaluated based on the target group´s self-evaluations of their abilities before and after attending the training. Based on the evaluations the benefits officers experienced their abilities after the training to be better on average.
Koulutuskokonaisuus muodostui kolmesta osasta, joiden sisältö on kuvattu opinnäytetyön teoriasisällössä. Ensimmäinen koulutus käsitteli nuoruutta elämänvaiheena ja syrjäytymisen ilmiötä, toinen koulutus nuoria ja palvelujärjestelmää ja kolmas nuoren asiakkaan kohtaamista ja ohjausta. Koulutukset toteutettiin verkkoyhteydellä ja ne sisälsivät myös osallistavan ryhmätyöskentelyn. Koulutukset toteutuivat marraskuussa 2019 ja tammikuussa 2020.
Koulutukseen osallistui Kelan Eteläisen vakuutuspiirin opintoetuuksien etuuskäsittelijöitä, jotka olivat koulutuksen kohderyhmä. Koulutukseen osallistui myös muita eri tehtävissä toimivia Kelan työntekijöitä. Koulutusten vaikuttavuutta arvioitiin perustuen kohderyhmän itsearviointiin omista valmiuksistaan ennen koulutusta ja koulutusten jälkeen. Arviointien perusteella etuuskäsittelijät kokivat omat valmiutensa keskimääräisesti paremmiksi koulutusten jälkeen.
The training was formed of three parts whose contents are represented in theoretical part of the thesis. The first course covered youth as a stage of life and youth social exclusion. The second course covered youth and the service system and the third course covered meeting and counselling young people. Courses were implemented as online sessions and they also included participatory group work. The courses were carried out in November 2019 and January 2020.
The training was attended by benefits officers of the student financial aid section of The Southern Insurance District and they were the target group of the training. The training was attended also by other employees from various positions at Kela. The significance of the training was evaluated based on the target group´s self-evaluations of their abilities before and after attending the training. Based on the evaluations the benefits officers experienced their abilities after the training to be better on average.